• Anonym (T)

Okej att ljuga om sex med annan?

Min partner frågade om jag varit med någon annan under tiden vi hade paus, jag sa nej även om det inte är sant av två orsaker. Hen skulle bli sårad och antagligen lämna mig om hen visste och andra orsaken är att hen helt enkelt inte har med det att göra enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?
  • Anonym (T)
    Fiona M skrev 2024-10-06 18:18:57 följande:

Paus är ett knepigt begrepp. Vad hade ni kommit överens om?

Men nej, jag tycker det är en för stor sak att undanhålla när man ska bygga upp relationen igen.

Paus är egentligen fel ord, vi hade gjort slut, men har sen dess bestämt att ge oss ett till försök.
  • Anonym (T)
    Tecum skrev 2024-10-06 18:21:15 följande:

Att ljuga för sin partner är ingen bra start på resten av förhållandet. Å andra sidan har han inte med att göra vad som skedde under pausen. Risken är bara att det kommer fram på något sätt och då är du illa ute...

Det kan inte komma fram.
  • Anonym (T)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-06 18:40:26 följande:
    Vem var den drivande kraften för att göra slut och och för att sedan ge det ett till försök?

Om det var han så kan du hålla käften med gott samvete tycker jag, han får skylla sig själv.

Om det var du så är det en dåligt start på det återupptagna förhållandet att börja försöket med en lögn som visst inte är helt vit.
    Det var jag som gjorde slut, hen som tog upp kontakten och ville försöka igen, vad nu det har med saken att göra.

Det skyddar ju hens känslor också. Det skulle såra även om vi bryter igen. Jag har inga problem med att hålla tyst, inget dåligt samvete över det som hände, så varför är det en dålig start?
  • Anonym (T)
    Anonym (X) skrev 2024-10-06 18:45:52 följande:

Inte du som skrev en tråd innan om sex under paus där det egentligen varit ett övergrepp? 

Nope.
  • Anonym (T)

Men varför har hen med saken att göra? Vi var inte tillsammans då och det fanns inte i min värld att vi skulle bli det igen. Jag anser inte att jag gjort fel, att jag skriver här är för att se hur andra tänker kring det.

• Anonym (T)
    Anonym (Fel) skrev 2024-10-06 20:41:05 följande:
    Självklart fel gjort av dig. Du försvagade dig själv.
    Försvagade?
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-06 19:57:33 följande:

Varför gjorde du slut? Och varför låg du med en annan? Hur långt efter ni gjorde slut låg du med en annan?

Jag är ju en romantiker. Tar det slut så ligger jag hemma och grinar. Hade blivit sårad om exet hade kunnat hoppa i säng med någon alltför snabbt. Har vi gjort slut så angår det inte mig även om det gör ont förstås. Men om vi ska bli tillsammans igen kort därefter så hade jag velat veta var jag har den personen. För jag hade inte velat bli ihop med någon igen som inte tänkte högre om det vi haft. 

Jag var helt förstörd och det var mitt sätt att försöka gå vidare. Det hjälpte dock inte.
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-06 20:53:01 följande:
    Hade ju varit en sak om din partner aldrig frågat. Men nu var det viktigt för hen att få svar på detta för att kunna ta en informerat beslut om hen vill fortsätta med dig eller inte. Då är det inte okej att ljuga.
    Ändrar inte att hen inte har med det att göra. Jag skulle inte drömma om att fråga samma sak. Jag är precis densamma jag var innan, det ändrar inte det.
  • Anonym (T)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-06 20:57:39 följande:
    Tycker att du bör se kuggfrågan 'skall jag berätta?' som ett lackmusprov på hur seriös eran återförening är.

Genom att vara ärlig visar du respekt för honom och ger honom en möjlighet för att fatta ett beslut från dom givna förutsättningarna som dom är.  Och han får möjlighet att genom detta beslut bekräfta sin accept av dessa förutsättningar och sin tro på riktigheten av detta beslut. Det ville ha varit en riktigt ny start på erat förhållande och inte bara ett avslut på en odefinierad 'paus'.

Nu verkar eran återförening vara minst en sagt halvhjärtat.. Du tänker taktiskt/strategiskt omkring vad som är bäst för dig/er och han famlar i blindo och tror något annat om verkligheten än hur den egentligen är.
    Det är verkligen inte så seriöst som du vill få det till. Jag var med någon annan när vi inte var tillsammans, big whoop. Det gör mig inte mindre genuin. Jag tänker inget annat än att bespara oss fler sårade känslor.
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-06 21:06:30 följande:
    Om du inte tycker att hen har med det att göra så skulle du ha svarat just det. Nu ljög du. Att du låg med en annan är försvarbart. Men det är inte försvarbart att inleda relationen igen med en lögn. 
    Hade jag sagt så hade det tolkats som ett ja, så då hade jag svarat på något jag inte vill svara på.
  • Anonym (T)
    ClumsySmurf skrev 2024-10-06 21:13:30 följande:

Var det han som använde ordet paus?
    Vi gjorde slut. Paus är vad det blev i efterhand iom att vi vill försöka igen.
  • Anonym (T)
    Anonym (G) skrev 2024-10-06 21:19:14 följande:
    Är hen rik TS? 
    Du vill verkligen vara ihop med henom utan att bry sig om henom egentligen.
    Allt annat, jag har det många gånger bättre ställt.

Hade jag inte brytt mig om hen hade jag ju kunnat berätta, så din logik brister.
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-06 21:24:37 följande:
    Frågan är ju dock varför du är ihop med personen om du inte respekterar hen nog mycket för att vara ärlig. 
    Varför inte bara säga som det är? Att du var ledsen och att det inte betydde någonting. Tror du verkligen att din partner skulle lämna dig pga det?
    Japp. Hen är väldigt svartsjuk och skulle inte kunna släppa det.
  • Anonym (T)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-06 23:39:34 följande:
    Om svaret på frågan för honom ( TS skriver ju bara hen) är av avgörande betydelse för om han skall välja att gå väg A, som är att försöka återuppta förhållandet med TS, eller väg B, som är att inte alls göra detta försök, så har han moralisk rätt att få svar på den frågan för att inte spilla sin tid på ett kanske dödfött projekt. TS verkar ju själv vara medveten om denna problemställning, men väljer att ignorera den eftersom hon ogillar konsekvenserna.
    Dödfött projekt? Det är inte som att jag är en annan person än innan det. Alltså det är hen som insisterat på att ge oss ett nytt försök. Hen skulle inte kunna det på grund av sårade känslor om hen vetat att jag varit med någon annan. Att jag var det är inte konstigare än att hen drack sig full, fast hen egentligen inte dricker. Vi var båda ledsna och hanterade ångesten på olika sätt.
  • Anonym (T)
    Anonym (Helle) skrev 2024-10-07 08:59:18 följande:

Jag tycker inte att du har någon moralisk skyldighet att berätta, men jag tror att du, genom att ljuga, har slagit en kil mellan dig och din partner som alltid kommer att sitta där som en skavande tagg. Du har ljugit för den du vill dela ditt liv med. Det är inget gott tecken. 

Jag skyddar hen från att bli sårad över något som inte betydde något.
  • Anonym (T)
    Anonym (Wew) skrev 2024-10-07 09:46:55 följande:

Du gör förstås dina val, men ni två har ju helt olika värderingar, och jag fattar inte riktigt hur ni ska kunna vara kompatibla. På längre sikt tror jag dessutom att det är att göra personen en otjänst, genom att hen inte får lära sig att hantera svåra situationer. Det är just lögnen jag vänder mig mot.

Tvärtom så har vi väldigt lika värderingar. Vi är väldigt ärliga mot varandra, tar upp många svåra saker, men det här berör helt enkelt inte vårt förhållande.
  • Anonym (T)
    Anonym (Helle) skrev 2024-10-07 10:03:42 följande:

Nej, du vågar inte vara ärlig för att du är rädd för att han ska bli arg. 

www.varningstecken.n.nu

Du har fel.
  • Anonym (T)
    Divide and you Will win skrev 2024-10-07 13:02:18 följande:

Du utnyttjade inte pausen för att få ordning på dina känslor och bearbeta sorgen. så skulle jag känna efter en separation 
    Men hen ringde och du gick tillbaka vilket betyder att det finns känslor kanske.Och om det är så varför låg du med en annan.
    såklart du har rätt att göra va du vill men jag skullle känns mig som ditt andra val
    och du vet det

Som sagt så var det inte en paus där och då, vi hade gjort slut, det blev en paus iom att vi valde att försöka igen.
Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?