Inlägg från: Anonym (Jennie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jennie)

Simskola Hjälp!!

För att klara simningen i skolan behöver hon våga ligga på rygg i vattnet, men man behöver inte doppa huvudet. Jag skulle ta paus från att jobba med det i nuläget. 

Skulle hon bara klara bröstsim nu så är ju det jättebra jobbat av henne! Det ärförst i sjätte klass de får betyg och hon behöver klara vissa andra moment för att bli godkänd. Ni har tid kvar! 

Mina barns simskola övade på att sitta i trappan ner i bassängen och luta sig åt en sida i taget så att ett öra i taget doppades. På så sätt vande de sig vid den känslan. Sen doppade de hakan, sedan munnen, sen munnen och näsan, osv. När de övade på att flyta höll läraren barnet bakom nacken och ett par fingrar under ryggen. En lärare lät ibland barnets huvud vila mot hennes axel och så viskade hon uppmuntrande och tryggande till dem. :) Och så peta ner överkropoen på de barn som ligger spända som en båge. Små lätta fingertryck som visar vad rätt position är. 

• Anonym (Jennie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:11:45 följande:
    Det brukar ingå i provet för simkunnighet att man skall kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Man skall också i högre årskurs dyka ner och rädda en docka. Hur gör man detta om man inte vågar doppa huvudet? Om man inte kan doppa huvudet är det en stor risk att man får panik om man trillar i vattnet , därdör måste man lära sig att doppa huvudet. Kan man inte det har man ingen god vattenvana.
    Det ingår inte i kunskapskraven för att bli godkänd i Idrott och hälsa, vad jag vet. Flickans problem blir knappast bättre av att hon stängs ute från skolans simundervisning. Både siminstruktören och skolan verkar gräsligt stelbenta. 
  • Anonym (Jennie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:46:06 följande:
    Enligt svenska livröddningssällskapet så ingår i kunskapskravet för grundskolan att man skall kunna hantera en nödsituation i vatten med hjälpmedel vid olika årstider. För mina barn innebar det att plocka upp en docka i människostorlek från botten och bogsera in till kanten mha en frälsarkrans. De fick åka träna i åk 9 på att ta sig upp från en isvak. 
    Jo, men TS tös är åtta år. 
  • Anonym (Jennie)

TS, jag hade satsat på att själv lära henne bröstsim. Hon är åtta år och kan fortfarande inte simma. Det är så klart inte alls bra och det är helt obegripligt varför simundervisningen inte koncentrerar sig på bröstsim istället för på att doppa huvudet. Det är ju 1000 ggr säkrare för henne att kunna bara bröstsim än att inte kunna simma alls. Det handlar ju faktiskt om att öka hennes chanser till överlevnad utifrån hennes förutsättningar, inte att vara en slav under en metod (som jag i grunden tycker är bra, men uppenbarligen inte funkar för alla). Kanske tycker hon också att vattnet blir mindre läskigt när hon väl lärt sig bemästra det genom att simma. 

På vår simhall kan man köpa privatlektioner. Det kanske kunde vara något för er (om det finns). Då kan ni bestämma själva vad ni ska träna. Det kan ju räcka med en eller två och så kan du se hur läraren gör. 

• Anonym (Jennie)
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-09 15:23:43 följande:
    Nej hon övar inga simtag, där är alldeles för grunt. Hon får vara där själv med en fröken som står vid kanten och öva på att bubbla vatten med munnen och näsan. Och titta på de andra. Har haft utvecklingssamtal där fröken sa att ingen kommer tvinga dig doppa huvudet men så länge du inte gör det och gör som fröken säger så får du inte vara med i stora bassängen. Det har ännu bara varit fyra lektioner i skolan. Första gången var de blandade grupper men sedan har de delat in i simförmåga där hon är i den "sämsta". Där går två av hennes bästisar också så hoppades att det skulle hjälpa. Men de doppar redan huvudet utan problem och det har inte hjälpt. Hon blir ledsen och säger att hon är sämst. Redan i andra klass och det känns ju inte kul att höra som förälder och jag vet därför inte hur jag löser det när varken skola eller simskola lyckas. Vill inte att hon ska ha det så hela terminen. Men ja jag ska kolla upp alternativ och privatlektioner och bada mer på lek som hon ändå gillar.
    Detta är ju läraren som gav Tappad bakom en vagn ett ansikte. Herregud. 
Svar på tråden Simskola Hjälp!!