• Anonym (A)

Vad räknas som otrohet?

När är en otrogen? Räknas chattande med sexuella inslag som otrohet? Eller är man otrogen vid fysiskt sex? 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Vad räknas som otrohet?
  • Anonym (Ömsesidigt förtroende)
    Anonym (Mulle) skrev 2024-10-13 19:21:44 följande:

När man har en sexuell relation med någon annan eller ett engångsligg. 

Så att umgås väldigt mycket och väldigt nära med en annan person, på tu man hand, att dela förtroenden om allt i livet, att prata förtroligt om er kärlek ert intima samliv med en annan person, att t ex sova nakna tillsammans i samma säng, att känna så starka känslor för en annan så att det är en ren förälskelse, att kyssas och kramas väldigt mycket och nära med en annan person,
    detta skulle alltså vara ok för dig så länge det inte leder till sex?
    Allt är ok så länge man inte regelrätt "ligger"?

Din partner utvecklar heta känslorna med förälskelse för en annan person, de har intima tungkyssarna, de sover nakna tillsammans tätt sammanslingrade, så länge det inte leder till fullbordat samlag mellan din partner och en annan person så är det ok och det är inte otrohet för dig???
  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Ömsesidigt förtroende) skrev 2024-10-14 18:04:13 följande:
    Så att umgås väldigt mycket och väldigt nära med en annan person, på tu man hand, att dela förtroenden om allt i livet, att prata förtroligt om er kärlek ert intima samliv med en annan person, att t ex sova nakna tillsammans i samma säng, att känna så starka känslor för en annan så att det är en ren förälskelse, att kyssas och kramas väldigt mycket och nära med en annan person,
    detta skulle alltså vara ok för dig så länge det inte leder till sex?
    Allt är ok så länge man inte regelrätt "ligger"?

Din partner utvecklar heta känslorna med förälskelse för en annan person, de har intima tungkyssarna, de sover nakna tillsammans tätt sammanslingrade, så länge det inte leder till fullbordat samlag mellan din partner och en annan person så är det ok och det är inte otrohet för dig???

Nej, var skrev jag det? 

Du drar lite konstiga slutsatser av mitt svar. Det finns många saker jag inte skulle acceptera i en relation. Du förstår, jag behöver inte kalla saker för otrohet för att tycka att de är oacceptabla. 

• Anonym (Bläu)

Är man otrogen om man spanar på andras rumpor och tuttar?

• Anonym (Ömsesidigt förtroende)
    Anonym (Mulle) skrev 2024-10-14 21:13:16 följande:

Nej, var skrev jag det? 

Du drar lite konstiga slutsatser av mitt svar. Det finns många saker jag inte skulle acceptera i en relation. Du förstår, jag behöver inte kalla saker för otrohet för att tycka att de är oacceptabla. 

Du svarade på trådstarten.
    Och du beskrev vad du anser vara otrohet.

Utifrån ditt precisa svar ställde jag en fråga till dig, och jag gav ett eller flera exempel.

För att bättre försöka förstå dig och ditt svar, mot bakgrund av ditt precisa svar, frågar jag återigen:
    Din partner utvecklar heta känslor med förälskelse för en annan person, de har intima tungkyssarna, de sover nakna tillsammans tätt sammanslingrade, så länge det inte leder till fullbordat samlag mellan din partner och en annan person (de "ligger" alltså inte) så är detta inte att betrakta som otrohet för dig???

Detta är min fråga till dig, och alltså inte en slutsats.
    Jag frågar inte om du finner det acceptabelt eller inte, utan jag frågar om du inte skulle betrakta detta som otrohet, om din partner gjorde detta.

Jag för min del skulle betrakta detta som otrohet.
    Och jag gör antagandet att de allra flesta skulle betrakta det som otrohet.
    Men inte du?

Jag för min egen del tycker det är både svårt och komplicerat att sätta någon tydlig och exakt gräns som går att beskriva så kortfattat dom du gjorde i ditt svar.
    Den enda rimliga gräns som jag kan sätta och beskriva är att jag bemöter min partner på samma sätt som jag vill att min partner ska bemöta mig, och sätter gränserna på motsvarande sätt.
  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Ömsesidigt förtroende) skrev 2024-10-14 21:30:21 följande:
    Du svarade på trådstarten.
    Och du beskrev vad du anser vara otrohet.

Utifrån ditt precisa svar ställde jag en fråga till dig, och jag gav ett eller flera exempel.

För att bättre försöka förstå dig och ditt svar, mot bakgrund av ditt precisa svar, frågar jag återigen:
    Din partner utvecklar heta känslor med förälskelse för en annan person, de har intima tungkyssarna, de sover nakna tillsammans tätt sammanslingrade, så länge det inte leder till fullbordat samlag mellan din partner och en annan person (de "ligger" alltså inte) så är detta inte att betrakta som otrohet för dig???

Detta är min fråga till dig, och alltså inte en slutsats.
    Jag frågar inte om du finner det acceptabelt eller inte, utan jag frågar om du inte skulle betrakta detta som otrohet, om din partner gjorde detta.

Jag för min del skulle betrakta detta som otrohet.
    Och jag gör antagandet att de allra flesta skulle betrakta det som otrohet.
    Men inte du?

Jag för min egen del tycker det är både svårt och komplicerat att sätta någon tydlig och exakt gräns som går att beskriva så kortfattat dom du gjorde i ditt svar.
    Den enda rimliga gräns som jag kan sätta och beskriva är att jag bemöter min partner på samma sätt som jag vill att min partner ska bemöta mig, och sätter gränserna på motsvarande sätt.
    Klart man kan diskutera var gränsen går för en sexuell relation. Men jag anser det ändå kvitta. För mig ska det mkt till för att kalla något otrohet. Men det spelar ingen roll att jag inte definiera otrohet på samma sätt som dig. För mig är inte ordet viktigt. Utan handlingen. 
  • Hjelm

Det är faktiskt väldigt enkelt. Otrohet är när du gör något som du vet att du inte skulle kunna göra öppet inför din partner.

• Anonym (Man)
    Anonym (A) skrev 2024-10-11 19:49:38 följande:
    Vad räknas som otrohet?

När är en otrogen? Räknas chattande med sexuella inslag som otrohet? Eller är man otrogen vid fysiskt sex? 

Vad tycker ni? 

Inte jättelätt att svara på men för mig handlar otrohet om att inte vara ärlig, ljuga, undanhålla information för sin partner. Jag kan dock tycka det är harmlöst att chatta med sexuella inslag så även om min sambo skulle undanhålla den informationen för mig skulle jag inte anse henne som otrogen. Skulle hon kyssa någon skulle jag fråga varför och skulle hon ligga med någon möjligen att jag skulle anse henne som otrogen. 

Men, jag tycker per definition inte att kyssar eller ens att man har penetrerande sex med någon annan än sin partner är otrohet om man i förväg kommit överens om det i förhållandet. 

I vårt förhållande har jag sagt att min sambo får ligga med andra om hon berättar för mig innan (eller efter) - om hon inte gör det är hon otrogen. Hon vill inte att jag har sex med någon annan så jag skulle vara otrogen oavsett om jag berättar eller ej. 

Klart som korvspad?

• Anonym (Åt det hållet)

Jag tycker att även om vissa saker inte är otrohet, så är det åt det hållet. Vilket inte gör det ok även om det inte är faktisk otrohet. Tex om ens man chattar intimt med en annan kvinna, han är inte otrogen då, men det är åt samma håll och jag skulle inte acceptera det.

Eller porrtittande. Det är inte otrohet, men åt det hållet. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Bläu) skrev 2024-10-14 21:15:01 följande:

Är man otrogen om man spanar på andras rumpor och tuttar?

Jag tycker det är sunt! Åt båda håll om man nu vill spana på magrutor, hakparti, pondus eller vad som helst. Att spana eller tycka att saker och ting är vackra är inte otrohet. Hur är det med arkitektutur, konst mm? 
  • Mrt31

Allt som man döljer för sin partner av sexuell karaktär. 

sen finns det givetvis olika grader och därmed olika hur lätt det är att förlåta om det skulle komma fram. 

Svar på tråden Vad räknas som otrohet?