Inlägg från: Anonym (Haksen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Haksen)

När är något ett drev?

Som frågan lyder, vad gör något till ett drev mot en person t ex? Läste en ledare i en tidning som hänvisade att "personen utsatts för ett drev" 

Vad är ett drev egentligen? Är kritik samma  sak som drev? Är t ex en trådstart med kritik om en offentlig person (vad den sagt, gjort) samma sak som ett drev? Eller krävs det något mer?

• Svar på tråden När är något ett drev?
  • Anonym (Haksen)
    Tukt skrev 2024-10-21 13:27:49 följande:

Ett drev är när någon utsätts för rättvis, eller orättvis kritik av flera personer samtidigt. 

Kan rättvis kritik verkligen klassas som ett drev? Hur ska kritik och diskussion runt något framföras i så fall?
  • Anonym (Haksen)
    Tukt skrev 2024-10-21 15:13:42 följande:
    Ja, det skulle jag vilja säga. Det är ju inte själva orsaken som är det viktiga, utan att hur det hanteras av media, politiker och medborgare.
    En av de mest kända dreven var ju Tobleroneaffären. Där fanns det klockrena bevis för ett antal fel Mona Sahlin begått. Men även om felen var relativt ringa, så kom det att bli ett drev.
    Själva kärnan i ett drev är ju att det efter ett tag blir "självspelande". Själva drevet blir grejen, och inte så mycket orsaken till det.
    Men hur framförs kritik genom diskussion för att inte kallas för drev? 
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-21 15:12:51 följande:
    Ja, det blir ett drev om t ex journalister eller privatpersoner söker upp personen eller hänger utanför dennes hem. 
    Tänk dig det engelska kungahuset, där journalister hänger utanför deras hem. 
    Är det inte ett drev om det sker en diskussion med rättvis kritik på nätet? Går det över till ett drev om man hänger utanför någons hem enligt dig?
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-21 15:20:29 följande:

Ett drev är en offentlig lynchning där media eller kända personer tar lagen i sina egna händer och hänger ut en annan person innan rättvisan har skipas.

I samband med drev är det inte ovanligt att personer blir uppsagda från sin tjänst då företag är rädda om sitt rykte. Personer som drabbas av drev innan rättvisan har skipas mår psykiskt dåligt och en del begår självmord.

Vad anser du om en rättvis kritisk diskussion på forum? Är det ett drev?
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-21 15:26:55 följande:
    Om de hänger utanför folks hem så är det definitivt ett drev. Men det kan vara ett drev innan dess också, eller om det inte sker överhuvudtaget. Men där är gränsen svårare att dra. Det beror mycket på retoriken och huruvida man klarar av att skriva sakligt om det. 
    Det är väl där mina funderingar ligger. Jag tror att vissa överanvänder uttrycket drev även om det handlar om en kritisk diskussion.
  • Anonym (Haksen)
    Tukt skrev 2024-10-21 15:59:37 följande:
    Oftast för att den som råkar ut för drevet är en mer eller mindre känd person, medan diskussioner här sker i anonymitet. Sedan att det sällan är så pass många som tycker samma sak.
    Ett drev handlar ju inte enbart om media heller. Speciellt i dag när sociala medier har stor genomslagskraft.
    I ledaren jag läste så använde skribenten uttrycket drev. Jag blev förvånad då jag inte sett ett drev någonstans, ingen hänvisning till var det här drevet fanns att hitta heller. Jag tror att uttrycket drev används för godtyckligt. Man måste ju kunna diskutera offentliga personers åsikter utan att klassificera det som drev.

Tar man Annie Lööf som fick sin sista måltid uppdukad på garageuppfarten samt ett antal hot riktade mot sig så förstår jag att hon blivit utsatt för ett drev.
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (länka) skrev 2024-10-21 16:19:23 följande:
    Lättare att diskutera om du länkar till ledaren.
    Annie-exemplet är inte ett drev enligt mig,
    Hur kan Annie Lööfs sista måltid inte vara ett resultat av ett drev enligt dig? En viss trollfabrik var t o m motorn bakom drevet. Eller kan ett drev evolverar till näthat och därmed diskvalificeras från drev?

Jag vill inte diskutera ledaren specifikt mer än att det var den som startade mina funderingar.
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-21 16:45:52 följande:
    Om vi enbart ska hålla oss till forum där folk är anonyma och man inte vet vilka personerna är så är det svårt att uppnå ett drev. Det krävs att man ska veta vilka personerna är och vart folk bor om man på något sätt vill hänga ut en annan person offentligt.

En kritisk diskussion är en diskussion där man för kritiska argument, huruvida diskussionen är rättvis och kritisk beror på hur debatten urartar.
    Somliga kan uppleva att diskussionen inte är rättvis om flera personer påtalar att en person har fel. Sen finns det personer som använder härskartekniker i debattinlägg där man aktivt manipulerar meningsmotståndarens argument genom att framställa argumenten som oviktiga eller löjliga. 

Personer som använder härskartekniker vill inte ha en rättvis debatt, syftet är att bryta ner sina meningsmotståndare och ha rätt i allt även om den som manipulerar har fel. Man märker snabbt när härskartekniker är i gång och därmed brukar diskussionstrådarna urarta.

Kan sakliga diskussioner utan härskartekniker som bollar kritik och har meningsmotståndare klassas som ett drev?

kan diskussioner där meningsmotståndare använder härskartekniker gentemot varandra (men inte den offentliga personen som diskuteras) gå under radarn för ett drev? Då är det inte riktat mot personen i sak, utan människor som har svårigheter att argumentera?

Vad är din åsikt?

• Anonym (Haksen)
    Anonym (länka) skrev 2024-10-21 16:48:01 följande:
    Hade dock varit intressant att se vad du menar, då din åsikt om vad som är ett drev går emot mot vad jag anser är ett drev. Så det vore intressant att läsa vilken ledare du menar.

Att en mindre, extrem grupp beger sig till hennes bostad är ett dödshot enligt mig, inte ett drev.
    Tukt skrev 2024-10-21 17:04:24 följande:
    Jag vet inte om det används för godtyckligt. Numera är det ju mindre vanligt med begreppet även om dreven såklart fortfarande finns.
    Att saker blir ett drev bygger ju generellt på att det förekommer under en avgränsad tid. Att någon frekvent får hat och hot, likt Annie, så blir det ju inte ett drev.

Jag är av den åsikten att Annie Lööf blev utsatt för ett drev, och att det var därför hon fick hat och hot riktat mot sig. (Drevet låg till grund för dödshoten)

Vi kan ta ett annat exempel, Paolo Robert, blev han utsatt för ett drev eller inte? 
Svar på tråden När är något ett drev?