Inlägg från: Anonym (Haksen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Haksen)

När är något ett drev?

Värt att nämna att tråden ffa handlar om Drev mot personer, inte specifikt (men inte uteslutet) mediadrev. Tycker dessa är närbesläktade men ändå olika.

Har t ex hört det uttryckas här på familjeliv att den eller den blivit utsatt för ett drev (av personer på familjeliv) Då kan man inte hävda mediadrev

• Anonym (Haksen)

Om flera personer protesterar mot något som någon sagt på ett forum, kanske upprörda. Är det ett drev?

• Anonym (Haksen)
    Tukt skrev 2024-10-21 17:48:03 följande:
    Det är svårt att dra en exakt linje. Men i drevets "dna" kräver ju att man gjort något konkret fel som det drevas emot. Men i Annies fall handlade det ju mer om den politik hon drev. Hon fuckade liksom inte upp något.
    I Paolos fall kan man nog säga att det var ett drev, men på snudd. Han var ju klockrent skyldig, försökte inte skydda sig annat än genom att försvinna.Och det kom inte fram så mycket mer om honom, vilket ofta är kännetecknet på drev.
    Går ju att jämföra med Stadsteaterns chef, Benny Fredriksson som förmodligen var helt oskyldig. Men där meeto-rörelsen i mycket var själva drevet.
    Vad var det i Paolo Robertos fall som du tycker gör att han blev utsatt för ett drev? Ja, han var ju skyldig, men gör det att saken inte klassificeras som drev? (eller mindre i dina tankar) Du kanske blandar ihop drev med mobb och lynchning om någon är oskyldig men en folkmassa hävdar annat?

Annat exempel: Har Brandao Jönsson blivit utsatt för ett drev? Eller en kritisk diskussion av många? 
  • Anonym (Haksen)

Handlar ett drev om att få en oskyldig människa skyldig?

• Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-21 18:57:52 följande:
    Paolo Roberto och Martin Timell blev utsatta för drev, dels för att arbetsgivaren visade sitt missnöje öppet och sedan fortsatte drevet på sociala medier. Det är viktigt att utredningar och rättsprocesser få ha sin gilla gång för annars är risken att man blir dömd på förhand.

Oavsett om personerna är skyldiga  eller oskyldiga så är drevet på en nivå där många är nära på att begå självmord eller så begår folk självmord.
    Det är inte bara personerna som utsätts för drev även anhöriga känner av drevet.

När politiker bryter mot grundlagen så sker det också drev men folket visar sitt missnöje då vi har valt våra politiker som ska representera oss, ingen vill ha politiker som sätter demokratin ur balans. Värre blir det när folket ska betala för  deras uppehälle men det är ändå viktigt att det sker en rättvis utredning för politikerna. Tyvärr belönas korrupta politiker med arvoden och fallskärmar trots att politikerna har missbrukat sitt förtroende. Vi lever inte i ett rättvist samhälle.
    Anser du att Annie Lööf då också blev utsatt för ett drev? Är ett drev enligt dig något som handlar om en sakfråga och människor dömer denne i den specifika sakfrågan? Skillnaden mellan Timell, Roberto och Annie är väl att hon inte blev förföljd pga en specifik sak, det var däremot en medieorganisation som försökte (och lyckades) svartmåla henne tills hon nästan blev dödad pga det.
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-21 19:44:46 följande:
    Fallet med Annie Lööf va värre än drev, har för mig att hon blev dödshotad med inslag av stalking. Mig veterligen blir ingen dödshotad i familjelivs trådar, inte vad jag har sett. 

Helt rätt, man ska göra skillnad mellan Timell, Roberto och Annie. Det är allvarsamt när politiker blir hotade.

När drevet är igång så leder det till trakasserier och ibland dödshot . Drev är ju en form av påtryckningsmedel som driver iväg människor som har gjort något skamligt.
    Visst är exemplet med Annie Lööf extremt. Själva dödshoten och stalkningen kan inte klassas som drev. Jag tänker på drevet som ligger till grund för att någon känner sig manad att döda henne på politikerveckan. Dvs konsekvenserna av vad jag uppfattar som ett drev.

Timell och Roberto fick väl sparken, men berodde det verkligen på drevet? Skulle de fått kicken om det de gjort aldrig läckts ut? Timell iaf hade väl trakasserat anställda under en lång tid men att ledningen ursäktade beteendet.
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-21 20:52:44 följande:
    Timell va inte långt ifrån att ta sitt liv, Mats Löfving tog sitt liv. När arbetsgivare offentliggör känsliga ämnen då är det ren och skär lynchning. Arbetsgivaren kan inte på förhand veta vilka som har psyke nog att offentliggöra känsliga ämnen. Vem ska man tro på? Vad är rykten? Erkänner personer under press? Osv..
    Pablo fick ingen ens en rättsprocess innan hans arbetsgivare förde en egen process där allt offentliggörs utan advokat. Nu fick Pablo en dom men domen och uthängningen från hans arbetsgivare va inte rättvis.

Om allt ska gå rätt till så ska arbetsgivaren vänta tills en utredning eller en rättegång är färdig.

Jag tror att media behöver ha ett annat förhållningssätt när känsliga ämnen offentliggörs. Vi lever i en tid  där folk ser vad folk tycker och tänker om en annan person, det va inte så för 20 år sedan.

Epstein tog också livet av sig, beror det på drevet tror du? Skulle epstein, Timell och Roberto leva livet som vanligt om deras gärningar inte blivit kända?

Ett annat exempel:
    Åkesson har fått en hel del kritik och diskussioner samt krav på avgång för att han bjöd in en gängkriminell till sitt bröllop. Har han blivit utsatt för ett drev? 

• Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-21 21:36:02 följande:

Alla politiker ska granskas och Åkesson är inte ett undantag.

Jag tror att det beror på drevet, när vänner och familj tar avstånd kan ensamheten ta knäcken på en.

Timell och Roberto blev lynchade när metoo kampanjen var som hetast. Jag tror att deras liv hade blivit drägligare om vi inte hade en rörelse som eggade upp varandra, men jag kan ha fel.

Anser du att Åkesson blir utsatt för ett drev gällande den gängkriminella? Eller faller det under granskning?

På vilket sätt lynchade drevet enligt dig Timell och Roberto? Menar du icke-media (metoo) och hur skulle "metoo" hanterat Timell och Roberto i stället?
  • Anonym (Haksen)

Ett annat exempel: Tito beltran. Det här inträffade före metoo. Vad ska man skylla det drevet på då? 

• Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-22 10:10:15 följande:
    Som jag tidigare har nämnt så ska politiker granskas men Åkesson är under ett pågående drev och har haft ett drev emot sig i flera år. För Åkesson så har det varit så illa att han blev sjukskriven och har tidigare inte fått en inbjudan till Nobeldagen. Drevet har blivit något mildare men det fanns en tid då media, journalister, politiker och programledare använde härskarteknik och förvrängde allt det Åkesson sa. Åkesson är ständigt under hård bevakning.

Vänsterpartiets medlemmar kommer lindrigt undan och deras handlingar lindas in i fluffiga rosa moln. Vänsterpartiet  har inte samma drev och hårda bevakning som SD. Om man vill bevaka Vänstern så får man söka fram informationen då journalistkåren är sparsamma med att presentera vad som försiggår hos V. 

Jag har för vaga minnen om alla omkringliggande händelser kring Tito Beltran, förmodligen beror det på att jag inte är så intresserad av hans genre.

Tycker du Åkesson blev utsatt för ett drev gällande den gängkriminella han bjöd in? Eller är det rättvis kritik av allmänintresse? 

Och hur kan du tycka att Åkesson blir utsatt för ett drev men inte Annie Lööf? Är det för att du sympatiserar mer med sd och deras trollfabrik som riktade sig mot Lööf?

• Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-22 14:58:10 följande:
    Jag ser att jag behöver förtydliga mig för att du inte ska misstolka mig.

1. Alla politiker ska granskas och Åkesson är inte ett undantag, granskningen i sig betyder inte att det är ett drev. Det är ett allmänintresse eftersom Åkesson är politiker. Dock så vill jag poängtera att Åkesson har utsatts för drev i flera år och den har varit så illa att han har blivit sjukskriven. Att utesluta  partimedlemmar från nobel är ett exempel på när drevet går för långt.

2. Som jag tidigare nämnt så blev Annie utsatt för någonting värre än drev, det va dödshot med inslag av stalking. Jag tänker inte förminska Annies fall och ändra ordets betydelse, det är väldigt allvarligt när politiker blir dödshotade och det hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle. 

3. Måste jag sympatisera med någon för att yttra mig om det jag ser?

Kan du märka när en debatt slutar vara saklig och debatten övergår till en nivå där någon börjar använda härskarteknik som argumentationsteknik? 
    För det första så behöver du förklara varför du tror jag använder mig av härskartekniker mot dig. Tycker du använder det för vidlyftigt. Dina sympatier behöver inte ligga någonstans, men det är därför jag frågar, jag tror att du är färgad (se nedan).

Drevet som Annie Lööf råkat ut för är värre än Åkesson, ja, men ändå ett drev, både i betydelsen mediedrev från högermedia samt drev från trollfabriken och forum. Åkesson råkade ut för en depression och blev sjukskriven, Lööf tvingades sluta pga oro för hennes liv och familj, det torde klassas på liknande sätt.

Eller så klassas både det Lööf och Åkesson har fått erfara som något annat än drev. En del av sd:s generella retorik bygger på att de är offer, blir mobbade och missförstådda i samhället, så jag kan tänka mig att det påverkar idén om att Åkesson har blivit utsatt för ett drev men inte Lööf.
  • Anonym (Haksen)
    Tukt skrev 2024-10-22 15:56:03 följande:

Frågan är ju också om det rent praktiskt blir ett drev om politikern själv är helt resistent mot kritik och är helt ointresserad av att stå för uppenbara felaktigheter den gjort.
    Drevens tid är nog i mycket förbi.

Tycker att drev fortfarande existerar iom sociala medier. Ta Epstein t ex. Han blev ju åtalad långt tidigare men lyckades komma undan. Idag så tolererar inte samhället det på samma sätt. Den här gången var det ganska uppenbart att han skulle blivit dömd.

Vi kan ta ett annat exempel, Johnny Depp. Han blev dömd för misshandel i Storbritannien om jag inte missminner mig. Hon var väl fortfarande förbannad och trodde väl att det skulle bli samma utgång i usa. Nu fungerar rättssystemet annorlunda. De har ju en jury som kan döma relativt godtyckligt. Depps anhängare såg till att starta ett drev för att svartmåla henne (vem har inte sett videoklipp när heard gråter "patetiskt" Har du missat heard-svartmålas-videoklippen så måste du varit instängd i en garderob) Det är klart att det har påverkat en opinion (och jury som inte är mer än människor) Depp har en popularitet.
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-22 16:32:10 följande:
    Nä jag frågade om du kan märka övergången, alltså när debatten slutar vara saklig och debatten övergår till en nivå där någon börjar använda härskarteknik som argumentationsteknik?
    Det är trevligt om debatten fungerar åt bägge hållen.

Vi gör alla olika tolkningar, jag står fast vid att mordplaner är värre än drev. Samma snubbe som hade mordplaner va en person som utförde ett mord. Mediadrev brukar väl inte förbereda terrorbrott eller för den delen utföra mord?

Har jag missat något?
    Vad är det som gör att du inte ser en koppling mellan drevet (trollfabriken), mordplanerna och sista måltiden? Mördaren själv har hävdat påverkan. Skulle Lööf inte blivit utsatt för ett drev så hade inte hotet kastat skugga över henne.

Om du inte tycker Lööf har blivit utsatt för ett drev så kan du ju inte spåra Åkessons psykiska ohälsa till ett drev.
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-22 16:48:32 följande:
    Du får gärna berätta kopplingen jag kanske har missat något?
    Lööf slutade som partiledare pga hotet som drevet skapat.

Konsekvenserna av det drevet resulterade i mordplaner och mordhot.

Huruvida Åkesson gick in i väggen pga hög arbetsbelastning eller pga ett drev vet jag inte. När det gäller Lööf och mördaren så finns det en påverkanskoppling.

Vilken koppling till ett drev ser du i fallet Åkesson som du inte ser i fallet Lööf? 
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-22 17:43:57 följande:
    Förutom gärningsmannen ,vem/vilka skapade drevet mot Annie? Jag försöker hitta information.

Tror att många politiker blir utsatta för hat och det är oavsett partifärg. 

Ett av många drev som Åkesson har blivit utsatt för är när kända profiler och journalister gjorde sig lustig över Åkessons sjukskrivning.
    Det är allmänt känt, Jag känner mig uppriktigt bekymrad av att du inte kan hitta det. Testa googla "Annie Lööf + drev" finns mängder av nyheter du kan läsa om drevet mot Annie Lööf. Sd:s webkanal kallade Lööf för sharia-Annie, journalister som skriver om drevet mot Lööf har blivit mordhotade. För en mer visuell beskrivning så klippte jag ut det här från en tidning:

Det är väl ingen hemlighet heller numer att Lööf var en måltavla för sd:s trollfabrik. De hade ju tänkt ge sig på (vadhonnuheter) från kd med hjärnstormningen "Varför tycker vi att hon är en sopa" eller något liknande. I det här fallet så är det ett mer organiserat och utstuderat  drev som är tänkt att startas.

Förresten, tycker du att skrivandet om sd:s trollfabrik är ett drev eller rättvis kritik?
  • Anonym (Haksen)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-10-22 18:34:59 följande:

Ett drev är när man oavsett ämne och inlägg blir nedröstad på familjeliv, dessutom även under andra anonyma nick för att någon räknar ut vem man är ändå och minusar ... då är man utsatt för ett drev :)

Haha! Det är väl lite det här jag vill diskutera, uttrycket verkar överanvändas.
  • Anonym (Haksen)

Vågar också påstå att en trollfabrik i princip går ut på att starta organiserade drev mot oliktänkande. Resultatet blir mord, hot och våldsdåd.

Drev är själva syftet med trollfabriker 

• Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-22 20:19:32 följande:
    Det är bekymmersamt om den informationen har gått förbi mig. Skulle du kunna ge mig en källa och inte något som du har klistrat ihop?  Svårbedömt att säga vilka som ligger bakom inläggen. Vet du med säkerhet vilka som ligger bakom inläggen?

Menar du skrivandet här i familjeliv eller är det media? Din fråga är luddig.

Du kan ju ta en titt på sd:s webbkanal som jag hänvisade till exempelvis. Lööf benämns som sharia-Annie ett hundratals gånger. Kalla någon för öknamn är inte kritik från ett diskussionsperspektiv. Det är med all säkerhet att sd ligger bakom det drevet eftersom det kablas ut via deras egna medier. Har du sökt efter det jag föreslog ens? Eller avfärdar du mängderna med artiklarna som icke trovärdiga? Förstår du med den här informationen att Lööf har utsatts för ett orkestrerat drev som i förlängningen skapat en hotbild mot henne?

Vad tycker du förresten om trollfabriken som sd har? Skapas ett drev enligt dig när de ville såga kd:s eu kandidat med -Varför tycker vi att hon är en sopa? (För att sen posta och manipulera på diverse forum eller via andra kanaler) -Håller du med om att trollfabrikernas syfte är att skapa drev?

"Menar du skrivandet här i familjeliv eller är det media? Din fråga är luddig."

Du kan själv fundera och berätta varför du tycker att skrivandet om trollfabrikerna är ett drev eller inte, både på forum och media. Trollfabrikerna är enligt mitt tycke årets nyhet, det borde vara naturligt att skriverier sker. Jag anser inte att skriverierna om trollfabriken är ett drev.

• Anonym (Haksen)
    Anonym (Snödrivan) skrev 2024-10-23 20:38:15 följande:
    Hittar inget när jag söker. Den sakliga diskussionen spårade ur i samma sekund som du började anta saker. Det är hur enkelt för dig att dela med dig. 

Det har varit lite tröttsamt att förklara flera gånger vad jag anser om Annies drev och jag ställer mig frågandes om du verkligen vill ha ett svar?

Jag är inte så säker på att du vill ha en saklig diskussion. Nä, du få se om du kan tjöta med någon annan, jag är färdig med dig.
    Good riddance, jag känner mig trött och irriterad på dig som avfärdar mina hänvisningar och använder härskartekniker.

Summa summarum: Du tycker att Åkesson blivit utsatt för ett drev (utan hänvisning) samtidigt som du INTE tycker att Lööf har blivit utsatt för ett drev (trots mina hänvisningar)
Svar på tråden När är något ett drev?