Inlägg från: Gearhead85 |Visa alla inlägg
  • Gearhead85

Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition

Nu råkade det bli anonymt inlägg men ni ser föregående inlägg i min profil.

• Gearhead85
    Anonym (e) skrev 2024-10-23 21:14:20 följande:

Din tidigare tråd syns ej i din profil men den äldre kan ni ju inte tvinga direkt, hon måste få slippa. Går det att göra en kompromiss att ni tänder ljus i en minneslund, kanske på en annan kyrkogård än mammans grav?

Det som förra inlägget handlade om var att den äldre blev väldigt mobbad och de använde henens mors död mot henen genom att kalla henne dotter till psykfallet och liknande. Så utöver traumat från när det gick snett så fick hon det också att dras på. Så hon har på senare tid till och med sagt att hon hatar sin mor för allt medan den yngre vill föröska minnas tiden innan det gick snett..
  • Gearhead85
    Anonym skrev 2024-10-23 21:15:25 följande:

Hej ts.
    Det är ju tråkigt om ni inte går hela familjen. Men man kan inte tvinga någon. 
    Förklara för den andra flickan att alla får bestämma själv och att ni går dit. Säg också att vi vet inte hur det blir längre fram. Kanske följer hon med då.

Vill skicka dig omsorg och kramar. Du har en fin tradition.

Det är lite så jag tänker med.
    Har samtidigt förståelse för hennes lillasyster som känner att det blir ytterligare en grej som förändras till det sämre gällande vår familjesammanhållning. Men jag håller helt med om att den äldre inte ska behöva gå till sin mors grav om hon inte vill. Speciellt då hon just nu till och med säger att hon hatar sin mor för det som hände och vad det kostade henne då hon blev på skolan känd som "dottern till psykfallet" och blev väldigt hårt mobbad så att vi har flyttat till granndistriktet om man nu ska använda de gamla distrikten innan skolvalet infördes.

Och jo. Den här traditionen har jag haft med min far sedan jag själv var liten och som jag tagit med mig til ldöttrarna.
  • Gearhead85
    Anonym (e) skrev 2024-10-23 21:44:46 följande:

Det kommer en tid senare då det är lättare att fokusera på positiva sidor av mamman men nu skulle jag låta henne välj allt sånt där själv. Hon får hata sin mor nu om hon känner så. Det är okej.

Exakt. Hon har all rätt till sina känslor rörande modern eftersom hon förlorade också en del av sin vänskapskrets efter. Vill inte säga att hon lider mer än sin lillasyster. Men att hon lider på ett annat sätt. Som medan den äldre utvecklade som sagt ett hat och ilska hade den yngre mer en rädsla under ett tag som hon jobbar med. Så de behöver som olika saker just nu. Och den äldre kommer fortfarande följa med på kyrkogården men hon vägrar att gå till sin mors grav. Deras morföräldrar har väl haft mindre hjälpsamma åsikter om det men de får de stå för själva.
  • Gearhead85
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-23 21:56:41 följande:

Låt dem få göra som de själva vill. Alla sörjer på sitt eget sätt och måste få bearbeta traumat i sin egen takt. Detta får du förklara för din yngre dotter och så går du och hon till graven och låter stora flickan stanna hemma. 

Den äldre vill fortfarande följa med och tända på min farmor och farfar liksom mina morföräldrar och så. men hon vill inte följa med till sin mors grav. Så ska försöka förklara för den yngre att just nu behöver de olika typer av bearbetning av det hela.
  • Gearhead85
    molly50 skrev 2024-10-23 22:17:54 följande:
    Kanske kan den äldre dottern vänta i bilen medans du och den yngre dottern tänder ljus på mammans grav,eller gå till de andra gravarna under tiden?
    Jag tror att de båda måste få bearbeta det på sitt sätt.
    Det är närmast den lösningen jag har att den äldre väntar medan vi tänder hos deras mor och sen går vi till de övriga gravarna.och tänder. Så ska prata med dem i eftermiddag både enskilt och tillsammans så att de ska få känna att de kan säga vad de vill säga före utan att känna att de sårar den andra.
  • Gearhead85
    Godochglad skrev 2024-10-23 22:18:32 följande:

Den äldre dottern ska absolut inte behöva åka till graven om hon känner så. 

Åk med den yngre men försök få till det så att ni åker när den äldre är iväg på annat. Inte så att ni ska smyga om att ni åker, men försök se till att hon inte är hemma själv, utan naturligt upptagen tex på fritidsintresse eller med en kompis.
    Det är ju lätt att förstå bådas känslor och inte konstigt att de har olika inställning heller. Du kan ju också fråga om den äldre vill fira allahelgona på annat sätt eller om hon vill strunta i det helt. Vill hon vara med och sätta ljus på övriga gravar men inte vara med när ni tänder ljus på mammans? Låt henne bestämma även om det blir till att åka i två omgångar till kyrkogården. 

Hoppas att ni hittar en lösning och lyckas stötta varandra.  

Den äldre vill fortfarande vara med på de andra gravarna. Bara just inte på den graven. men två turer är helt klart en möjlighet.

Vi har klarat oss så här långt så vi ska nog hitta en läsning här med :)
    molly50 skrev 2024-10-23 22:17:54 följande:
    Kanske kan den äldre dottern vänta i bilen medans du och den yngre dottern tänder ljus på mammans grav,eller gå till de andra gravarna under tiden?
    Jag tror att de båda måste få bearbeta det på sitt sätt.
    Det är närmast den lösningen jag har att den äldre väntar medan vi tänder hos deras mor och sen går vi till de övriga gravarna.och tänder. Så ska prata med dem i eftermiddag både enskilt och tillsammans så att de ska få känna att de kan säga vad de vill säga före utan att känna att de sårar den andra.
  • Gearhead85
    Less is more skrev 2024-10-23 22:50:36 följande:

Vill också säga att det äldsta dottern nog känner att hennes mamma skadade henne och gjorde henne illa. Mamman var sjuk och förmådde inte bättre - men dottern vill nog skapa sig ett nytt liv utan att ha sin mors tyngd på sina axlar. Hon vill och behöver skaka av sig sin mor för att kunna må bra och gå vidare med sitt liv..Hon behöver stöttning II det.

Det är det som har hänt. Att hon blev måltavla för mobbarna på grund av henne och sen även om jag har försökt att undvika att parentifiera henne blev det att hennes lillasyster som del av traumat tydde sig till henne som trygghet och under en tid idoliserade henne eftersom hon var där och försökte hålla henne lugn där de hade gömt sig medan det hela pågick.

Så hon känner att deras mor förstörde våra liv eftersom vi fick starta om efter. Och i traumat så även om hon försöker att minnas hur hon var före så minns hon mest när allt gick åt fanders och minns den psykotiska person hon blev.  Sen finns ju frågan fortfarande över vad som hände som gjorde att det gick som det gick hos båda tjejerna och även hos mig då det var som en helt annan person än den vi kände henne som.

• Gearhead85
    Hjelm skrev 2024-10-24 17:28:38 följande:

Förlåt om detta är en dum fråga, men är det helt otänkbart att din äldsta dotter helt enkelt slipper följa med?

Att du förklarar för henne att "jag förstår hur du känner, att du är så arg på mamma att du inte vill tända ett ljus. Du behöver inte göra det, men din syster vill göra det och det ska hon få göra om hon vill. Ni bestämmer bägge två hur ni vill göra".

Det är ett fruktansvärt trauma och en lika fruktansvärd sorg för dina barn. Det finns ingen reaktion som är fel i en sån situation. Viktigt att bägge får göra det de tycker är rätt för sig själva, i sorgearbetet.

Jag beklagar å det djupaste att detta drabbat er familj.

Det är mest hur jag medlar mellan dem. Och äldsta vill med till gravarna. Men vill inte följa med till just deras mors grav men vill gärna med till min farmor och farfars (och inom sin tid min fars) grav. Men vi har påbörjat lite samtal där jag förklarar lite för yngsta att just nu behöver hon och storasyster olika saker då de hanterar sin mors bortgång på olika sätt.

Tack <3
  • Gearhead85
    Cox Orange skrev 2024-10-24 17:52:47 följande:

Vad är frågan och vad ska diskuteras? Självklart tvingar man inte någon att gå till gravarna. Varför ska man ens göra det efter den historien? Satsa på läkning istället och fira livet.

Saken är den att hon vill med till gravarna men inte specifikt den graven. Och hennes lillasyster är livrädd att familjen ska falla isär ännu mer.
  • Gearhead85
    Less is more skrev 2024-10-24 09:42:53 följande:
    Din äldsta dotter har rätt att  känna att hon inte älskar sin mor utan är besviken. Att få vara sann mot sig själv är viktigt.

Men så småningom,  när hon blir äldre.  kommer hon förstå att hennes mamma var en annan från början men drabbades av en svår sjukdom. Mamman förmådde inte bättre - hon blev som hon blev och kunde inte alls klara livet längre. Det var sjukdomens fel. Det är stor förlust och sorg. Inte bara för barnen utan även för mamman. Hennes liv blev förstört och barnen drabbades hårt ( och du).

Då kan acceptansen komma till slut hos dotterm och med det en slags förlåtelse. Dottern behöver bli trygg i sig själv, känna självtillit och förmåga. Hon ska kunna lita på och kunna vara lugn och klara  luta sig mot sig själv. Då är hon fri. Då har hon blivit vuxen. Hon har ingen annan väg att gå. Hon behöver stöttning på den här vägen hon behöver gå. 

Det kommer bli bättre TS.

Det är jag helt med på. Även om jag själv som vuxen har mer förståelseför det hör med både fysiska och psykiska sjukdomar så är det svårt att ibland inte känna att hon ställde till det för oss. Och äldsta fick under tiden det skedde ta in en mer i brist på andra ord krigarinställning för hon ville skydda sin syster och då blir det mer att man väljer kanske mer aggressiva känslor medan yngsta fick vara den där rädda harungen (inget negativt menat). Och kan fullt ärligt säga att jag ett antal gånger önskat att det hade skett medan jag var hemma så båda två fick vara harungar och känna sig skyddade.

Sen att de på skolan använde det mot henne gjorde ju inte saken bättre.
    Och alldeles som du säger är det viktigt att validera hennes känslor och tillåta henen vara arg på sin mor. För även om det var en sjukdom oavsett psykisk eller om hon fick någon typ av anerysm eller liknande så påverkade det henne väldigt i negativ mening.

Det tror jag också <3

• Gearhead85
    Hjelm skrev 2024-10-24 19:10:58 följande:
    Jag tror att du tänker helt rätt. Givetvis blir du bekymrad över detta, men jag tror inte att man behöver göra det till en större grej än vad det är. Förklara läget för dem innan, att man tänder ett ljus för vem man vill och att flickorna själva får välja "sina" ljus. Här kanske man till och med kan uppmuntra dem att ha lite egna val, om man går förbi en minneslund där man kan tända för vem som helst. Den ena kanske har en kompis vars farfar nyss har dött, den andra kanske vill tända ett ljus för ett gammalt husdjur eller en kändis (detta är givetvis bara exempel). Då kanske det avdramatiserar lite att de inte gör samma val.

Så följer ni alla med och tänder där ni vill göra det gemensamt. Spara barnens mamma till sist, och innan det har ni gjort upp att storasyster kan vänta någonstans. Det bästa är kanske om ni kan ha med er någon släkting eller vän med familjen som kan hänga med henne en stund, kanske gå in i kyrkan så länge. Eller passa på att gå och tända ett av hennes "egna" ljus, om hon har ett. Så möts ni upp på ett bra ställe sen, och tjejerna får förstås massor av beröm för att de var så duktiga och tillät varandra att göra sin grej av allhelgona

Det blir en tuff dag för dig men jag tror på dig.

Bra tips från dig. Och det blir lite så som tanken är. Tänkte väl egentligen ta deras mor först men det slog mig att de kommer troligen även i år att ha fika i antingen församlingshemmet eller kyrkan som äldsta då kan gå i förväg och så möts vi där efter. Eventuellt beroende på hur min far mår så kan det hända att min mor äe med och hjälper till där med.
    Vi har ju sådana lyktor i metall som man sätter ned ljus i på de gravar vi har hand om. Så det blir ju ett ljus per grav. :) Men helt klart ta med mig något extra för minneslunden. Som jag tände där för några år sedan för tre kompisar varav en som dog i suicid och två som gick bort i covid under pandemin. Sen blir det isåfall absolut sist vi går till deras mor då vi har som en runda med min farmor och farfar, sen vidare till några av mina kompisar som gått bort som tjejerna brukar följa med och höra lite historier om. Och då är vi redan uppe vid kyrkan.

Sen kickar väl en kombination av pappahjärnan och bilmekanikern i mig in men ska prata med äldstas psykolog om att när hon är redo och enbart då kan jag och äldsta besöka deras mors grav och hon får säga vad hon tycker om sin mor till henne på sätt och vis. Men gör inget utan att först ha klart ljus från psykolog och att hon vill själv. Det sistnämnda är absolut viktigast.

Svar på tråden Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition