Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition
Nu råkade det bli anonymt inlägg men ni ser föregående inlägg i min profil.
Nu råkade det bli anonymt inlägg men ni ser föregående inlägg i min profil.
Din tidigare tråd syns ej i din profil men den äldre kan ni ju inte tvinga direkt, hon måste få slippa. Går det att göra en kompromiss att ni tänder ljus i en minneslund, kanske på en annan kyrkogård än mammans grav?
Hej ts.
Det är ju tråkigt om ni inte går hela familjen. Men man kan inte tvinga någon.
Förklara för den andra flickan att alla får bestämma själv och att ni går dit. Säg också att vi vet inte hur det blir längre fram. Kanske följer hon med då.
Vill skicka dig omsorg och kramar. Du har en fin tradition.
Det kommer en tid senare då det är lättare att fokusera på positiva sidor av mamman men nu skulle jag låta henne välj allt sånt där själv. Hon får hata sin mor nu om hon känner så. Det är okej.
Låt dem få göra som de själva vill. Alla sörjer på sitt eget sätt och måste få bearbeta traumat i sin egen takt. Detta får du förklara för din yngre dotter och så går du och hon till graven och låter stora flickan stanna hemma.
Den äldre dottern ska absolut inte behöva åka till graven om hon känner så.
Åk med den yngre men försök få till det så att ni åker när den äldre är iväg på annat. Inte så att ni ska smyga om att ni åker, men försök se till att hon inte är hemma själv, utan naturligt upptagen tex på fritidsintresse eller med en kompis.
Det är ju lätt att förstå bådas känslor och inte konstigt att de har olika inställning heller. Du kan ju också fråga om den äldre vill fira allahelgona på annat sätt eller om hon vill strunta i det helt. Vill hon vara med och sätta ljus på övriga gravar men inte vara med när ni tänder ljus på mammans? Låt henne bestämma även om det blir till att åka i två omgångar till kyrkogården.
Hoppas att ni hittar en lösning och lyckas stötta varandra.
Vill också säga att det äldsta dottern nog känner att hennes mamma skadade henne och gjorde henne illa. Mamman var sjuk och förmådde inte bättre - men dottern vill nog skapa sig ett nytt liv utan att ha sin mors tyngd på sina axlar. Hon vill och behöver skaka av sig sin mor för att kunna må bra och gå vidare med sitt liv..Hon behöver stöttning II det.
Det är det som har hänt. Att hon blev måltavla för mobbarna på grund av henne och sen även om jag har försökt att undvika att parentifiera henne blev det att hennes lillasyster som del av traumat tydde sig till henne som trygghet och under en tid idoliserade henne eftersom hon var där och försökte hålla henne lugn där de hade gömt sig medan det hela pågick.
Så hon känner att deras mor förstörde våra liv eftersom vi fick starta om efter. Och i traumat så även om hon försöker att minnas hur hon var före så minns hon mest när allt gick åt fanders och minns den psykotiska person hon blev. Sen finns ju frågan fortfarande över vad som hände som gjorde att det gick som det gick hos båda tjejerna och även hos mig då det var som en helt annan person än den vi kände henne som.
Förlåt om detta är en dum fråga, men är det helt otänkbart att din äldsta dotter helt enkelt slipper följa med?
Att du förklarar för henne att "jag förstår hur du känner, att du är så arg på mamma att du inte vill tända ett ljus. Du behöver inte göra det, men din syster vill göra det och det ska hon få göra om hon vill. Ni bestämmer bägge två hur ni vill göra".
Det är ett fruktansvärt trauma och en lika fruktansvärd sorg för dina barn. Det finns ingen reaktion som är fel i en sån situation. Viktigt att bägge får göra det de tycker är rätt för sig själva, i sorgearbetet.
Jag beklagar å det djupaste att detta drabbat er familj.
Vad är frågan och vad ska diskuteras? Självklart tvingar man inte någon att gå till gravarna. Varför ska man ens göra det efter den historien? Satsa på läkning istället och fira livet.
Det är jag helt med på. Även om jag själv som vuxen har mer förståelseför det hör med både fysiska och psykiska sjukdomar så är det svårt att ibland inte känna att hon ställde till det för oss. Och äldsta fick under tiden det skedde ta in en mer i brist på andra ord krigarinställning för hon ville skydda sin syster och då blir det mer att man väljer kanske mer aggressiva känslor medan yngsta fick vara den där rädda harungen (inget negativt menat). Och kan fullt ärligt säga att jag ett antal gånger önskat att det hade skett medan jag var hemma så båda två fick vara harungar och känna sig skyddade.
Sen att de på skolan använde det mot henne gjorde ju inte saken bättre.
Och alldeles som du säger är det viktigt att validera hennes känslor och tillåta henen vara arg på sin mor. För även om det var en sjukdom oavsett psykisk eller om hon fick någon typ av anerysm eller liknande så påverkade det henne väldigt i negativ mening.
Det tror jag också <3
Bra tips från dig. Och det blir lite så som tanken är. Tänkte väl egentligen ta deras mor först men det slog mig att de kommer troligen även i år att ha fika i antingen församlingshemmet eller kyrkan som äldsta då kan gå i förväg och så möts vi där efter. Eventuellt beroende på hur min far mår så kan det hända att min mor äe med och hjälper till där med.
Vi har ju sådana lyktor i metall som man sätter ned ljus i på de gravar vi har hand om. Så det blir ju ett ljus per grav. :) Men helt klart ta med mig något extra för minneslunden. Som jag tände där för några år sedan för tre kompisar varav en som dog i suicid och två som gick bort i covid under pandemin. Sen blir det isåfall absolut sist vi går till deras mor då vi har som en runda med min farmor och farfar, sen vidare till några av mina kompisar som gått bort som tjejerna brukar följa med och höra lite historier om. Och då är vi redan uppe vid kyrkan.
Sen kickar väl en kombination av pappahjärnan och bilmekanikern i mig in men ska prata med äldstas psykolog om att när hon är redo och enbart då kan jag och äldsta besöka deras mors grav och hon får säga vad hon tycker om sin mor till henne på sätt och vis. Men gör inget utan att först ha klart ljus från psykolog och att hon vill själv. Det sistnämnda är absolut viktigast.