• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 12:28:29 följande:

Vad jag gör är att jag diskuterar de stora principiella linjerna- inte detaljerna.

Jag vill som skattebetalare inte bidra till blodsutgjutelse (varken aborter eller vapen till krigförande länder), och i abortfallet menar jag aborter som inte görs i en nödsituation. Sen får man ju om man verkligen ändrar finansieringen titta på detaljerna. Jag ger inget färdigt förslag i detaljerna, utan uttrycker bara i rent stora drag att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina skattepengar. Av exakt samma skäl - min kompromisslösa ickevålds-inställning - sökte jag vapenfri placering.

Vad som räknas som onödigt kan inte jag bedöma. Jag är inte medicinare, men skillnaden mellan att operera en fraktur och att göra en abort är ju att i första fallet dödas inget foster, oavsett hur nödvändigt eller icke nödvändigt det är.

Vad är isåfall en nödsituation som tillåter abort?
    En kvinna som blivit gravid genom våldtäkt?
    En 15-åring som blivit gravid?
    En kvinna som bär på ett foster som kommer få svåra handikapp och missbildningar, men ändå beräknas som livsduglig? 
    En kvinna som riskerar sitt liv genom att gå gravid och föda barnet?

Ditt förslag kommer aldrig kunna bli verkligt. Och tack och lov för det. Hade det varit så hade det utförts många illegala aborter som riskerat fler människors liv. 

Men du kan välja att sluta arbeta vitt och därmed sluta betala skatt. Men då borde du heller inte ta del av skattefinansierad vård, skola etc.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:21:33 följande:

1) Jag har inte föreslagit någon metod för IVF alls. Däremot sa jag att jag personligen skulle undvika en IVF-situation med embryon som kasseras. Eftersom IVF aldrig har funnits på kartan för mig så har jag aldrig varit i en IVF-situation, och om det verkligen inte finns något annat möjligt sätt skulle d ju bara vara ytterligare ett skäl för mig att avstå - och jag har rätt att avstå. Jag har rätt att följa min övertygelse i mina val. Jag har trots allt rätt att agera som den troende människa jag är

2) Jo jag svarade för rätt många dagar sedan. Svaret var att jag alltid skriver mina inlägg mycket snabbt - på några sekunder.  Fingrarna far snabbt över tangentbordet och naturligtvis vet jag hur man räknar, men tänkte inte på det i hastigheten. Egentligen menade jag från befruktningen, och borde ha använt en annan term än vecka 1. Förlåter du mig det här?

3) jag har överlag stora kunskaper och diskussionerna om aborter handlar inte främst om den exakta början av en graviditet. Jag tänker inte tystna så långt det står i min makt, Min tro/ min övertygelse driver mig,

Du har skrivit vecka 1 flera gånger så nej jag tror inte att det bara var slarv. Och hur skulle man göra abort direkt efter befrukningen menar du? Man vet inte att man är gravid då , kroppen har inte ens börjat producera HCG förrän ägget har fäst. Många befruktade ägg lyckas inte fästa och kommer ut som vanlig mens utan att man märker något ovanligt alls.

Har du barn? Tänker att om din fru har varit gravid borde du ha lite mer koll iallafall och åtminstone varit med på något ultraljud eller besök hos barnmorska, annars måste du ha varit extremt oengagerad under hennes graviditeter. 

Om du har så stor kunskap om aborter borde du veta hur man räknar graviditetslängd, ungefär när man brukat veta att man är gravid och att man nästan alltid behöver datera graviditeten och konstatera att embryot sitter på rätt plats innan en abort. Och gränsen för när det kallas för barn och inte foster. Och vadå ?inte främst om början av en graviditet?? De flesta aborter görs tidigt så det är nog ganska bra att ha koll på det. 

• EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 12:40:11 följande:
    Det beror på vad du menar med källa. I en vetenskaplig artikel är det inte källor nog, men samtidigt kan de ändå ge en bra bild av saker som händer, och de oerhört tragiska saker som hänt i min närmaste krets vet jag säkert har hänt.
    Det blir aldrig en måltlig källa. Punkt. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:36:42 följande:
    Ett avbrytande av en graviditet är en abort. Det är exakt samma sak, bara olika ord. Det för se senast i v 21+6 och då med specialtillstånd från Socialstyrelsens som inte är lättast att få.

Att sätts i gång en förlossning i v 23 för att rädda barn och mamma är inte samma sak som att avbryta en graviditet. 

Avbryter man en graviditet dör forstert. Det blir adkeog något barn. Graviditeten slutar existera. Man går vidare utan ett barn. 

En graviditet där förlossningen sätts i gång i förtid, antigen spontant eller kemiskt, är inte en avbruten graviditet. Utan en graviditet som slutar i en förlossning där målet är att båda ska överleva. 
    https://www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sverige/fragor-vi-jobbar-med/ratten-till-abort/abortratten-i-sverige/

Där står exakt det jag skrev. Det är inte samma sak som abort och man försöker rädda barnet också om det går. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:36:42 följande:
    Ett avbrytande av en graviditet är en abort. Det är exakt samma sak, bara olika ord. Det för se senast i v 21+6 och då med specialtillstånd från Socialstyrelsens som inte är lättast att få.

Att sätts i gång en förlossning i v 23 för att rädda barn och mamma är inte samma sak som att avbryta en graviditet. 

Avbryter man en graviditet dör forstert. Det blir adkeog något barn. Graviditeten slutar existera. Man går vidare utan ett barn. 

En graviditet där förlossningen sätts i gång i förtid, antigen spontant eller kemiskt, är inte en avbruten graviditet. Utan en graviditet som slutar i en förlossning där målet är att båda ska överleva. 
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595/

Där står det också om det. Men det är alltså inte samma sak som abort eftersom man försöker rädda barnet också om det sker efter vecka 22. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:45:35 följande:
    https://www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sverige/fragor-vi-jobbar-med/ratten-till-abort/abortratten-i-sverige/

Där står exakt det jag skrev. Det är inte samma sak som abort och man försöker rädda barnet också om det går. 
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:52:20 följande:
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595/

Där står det också om det. Men det är alltså inte samma sak som abort eftersom man försöker rädda barnet också om det sker efter vecka 22. 

Vilket inte är ett av avbrytande av en graviditet, utan en igångsättning av förlossningen med intention att rädda både. 

Ett avbrytande av graviditeten innebär att barnet inte räddas. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:57:22 följande:
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:52:20 följande:

Vilket inte är ett av avbrytande av en graviditet, utan en igångsättning av förlossningen med intention att rädda både. 

Ett avbrytande av graviditeten innebär att barnet inte räddas. 
    Det står ju tydligt där att man försöker rädda barnet om man avbryter efter vecka 22. Det står att det kallas avbrytande av havandeskap (även om du tycker att det ska kallas för något annat) och är inte samma sak som abort. Men nu ger jag upp, ha en bra dag! 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 13:12:46 följande:
    Det står ju tydligt där att man försöker rädda barnet om man avbryter efter vecka 22. Det står att det kallas avbrytande av havandeskap (även om du tycker att det ska kallas för något annat) och är inte samma sak som abort. Men nu ger jag upp, ha en bra dag! 
    Det är inte att avbryta en graviditetet. Att avbryta en graviditet är att göra abort. Abort görs inte i Sverige efter v 22 (v 21+6)
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-13 06:48:56 följande:
    molly50 skrev 2024-11-12 19:49:07 följande:
    Det är väl delstaterna själva som lagstoftar om abort,som jag förstår det.
    Men de som har infört abortförbud har ju gjort så att kvinnor t om har dött pga att läkare vägrat utföra abort trots att kvinnan var sjuk och riskerade att dö,pga rädsla för att lagföras.
    Det tycker jag är helt sjukt.

Det är helt sjukt, och var just ett sådant exempel i Texas strax före valet, sen lagföras vet jag inte, men riskerar att bli stämda är väl en garanterad risk.

Men i dessa lägen funderar jag på om vad föräldrar tänker på i en sådan stämning och när aborten räddade mammans liv.(Men dom är helgalna i USA med sina stämningar.)

Som jag ser det som, så är det bara en konstruktion för snabbt kunna rädda mammans liv och slippa tugga genom domstolen i USA och att mamman dör istället.(Som nu som liknar den död för mamman i Texas.)

Jag bett om exempel multipla ggr på FB och där en fullt frisk mamma med ett livsdugligt foster har gjort abort i den månaden, och svaret är att det aldrig kommer.
    Det tolkar jag som att det rätt troligt att det aldrig har skett heller.

Och finns det en lag som i Texas, ja, då kan mamman dö istället har vi lärt oss.

Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 20:35:39 följande:
    Va? Är jag med på fri abort i nionde månaden? Vad pratar du om? Nej det är självklart att man inte dödar ett livsdugligt barn i nionde månaden. Man kan avbryta graviditeten efter vecka 22 dels om barnet inte är livsdugligt (alltså har så svåra skador eller missbildningar så att det inte kommer överleva utanför magen) eller på grund av till exempel en infektion eller havandeskapsförgiftning som kan vara livshotande för BÅDE barnet och mamman. Då gör man allt man kan för att rädda barnet också. Vad jag vet gör man oftast inte kejsarsnitt då utan sätter igång förlossningen men ibland kan det bli snitt av olika anledningar. 

Alltså, om en kvinna som är gravid i vecka 25 till exempel drabbas av en svår infektion i livmodern som är farlig för både henne och barnet kan man sätta igång förlossningen för att rädda hennes och förhoppningsvis barnets liv. Då gör man vad man kan för att rädda barnet men det går inte alltid. Det är absolut INTE samma sak som en abort. Är hon till exempel i vecka 35 istället när det händer överlever nog barnet nästan helt säkert. 

Hur tänker du att en abort i nionde månaden skulle gå till? Tar man ut barnet då så kan ju barnet överleva utanför livmodern så på vilket sätt är det en abort? Menar du att man skulle ta ut ett friskt barn och sen döda det eller döda barnet när det ligger i magen bara för att mamman har kommit på att hon inte vill ha barn? Det händer inte , inte i USA och inte i Sverige. Tror knappast det finns nån som är för det. 

Ja,det håller jag med om.

Fast är man gravid i 9:e månaden så är det ju inte längre tal om någon abort då barnet kommer att överleva utanför livmodern.
    Så där förstår jag inte hur man tänker.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:57:10 följande:
    Extremt olika från fall till fall som representerar helt olika situationer. Det blir bara fel att försöka ge ett allmängiltigt och totalt "recept".
    Men har du förslag på något alternativ?
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?