• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:50:47 följande:
    Det är inte orättvist då om mäns åsikter påverkar hur kvinnor gör med sina graviditeter. 
    Mäns åsikter betyder inte ett skit. Det är alltid kvinnans beslut om abort eller inte. 

Ja, de finns de som manipuleras av sina män till att behålla eller till art göra abort. Personligen tycker jag dessa män borde anmälas, åtalas och bli dömda för psykisk misshandel. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 12:59:50 följande:
    Man dödar inte ett ofödda barnet. Man aborterar bort, dvs tar bort ett embryo som ännu inte utvecklars till ett barn. 

Jo, de är en rättighet att få bestämma helt över sin enga kropp. Det heter autonomi och är något vi människor har rätt till. 

Var pratar jag om "orättvisa men bara när kvinnor missgynnas"?
    Det finns ingen lag som säger att man får bestämma helt över sin kropp, både enligt lagen och av biologiska orsaker 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:01:40 följande:
    Mäns åsikter betyder inte ett skit. Det är alltid kvinnans beslut om abort eller inte. 

Ja, de finns de som manipuleras av sina män till att behålla eller till art göra abort. Personligen tycker jag dessa män borde anmälas, åtalas och bli dömda för psykisk misshandel. 
    Du snackar om lagen och självbestämmanderätt. 
    Mäns åsikter kan påverka kvinnorna och det skulle du inte få bestämma något över. 
    Det skulle ju vara kvinnors åsikter som skulle gälla. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:52:04 följande:
    Och då skulle man kunna påstå att det är redan lika mellan könen. 
    Man måste ta ansvar för sina graviditeter. 

Det handlar inte bara om att kvinnor vill göra en abort. 
     Nej, en man kan själv ta ansvar genom  att använda kondom för att inte göra en kvinna gravid. De är till 99% säkra. 

I abortfrågan så handlar det enbart om vad kvinnan vill. Inte vad andra vill eller tycker.
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 12:59:50 följande:
    Man dödar inte ett ofödda barnet. Man aborterar bort, dvs tar bort ett embryo som ännu inte utvecklars till ett barn. 

Jo, de är en rättighet att få bestämma helt över sin enga kropp. Det heter autonomi och är något vi människor har rätt till. 

Var pratar jag om "orättvisa men bara när kvinnor missgynnas"?
    I så fall varför är det lagligt som kvinna att lura en man att bli pappa mot hans vilja? 
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-04 19:46:11 följande:
    Som sagt , i vecka 1 är man inte gravid än, det finns alltså inget embryo. Varför tjatar du om vecka 1 gång på gång? Det blir som sagt väldigt svårt att göra abort då eftersom man inte är gravid. Men tydligen är det viktigt för dig att alla vet att du är emot att en kvinna som inte är gravid gör abort, hur det nu skulle gå till?

I vecka 2-4 går det inte heller. Man måste se att embryot sitter på rätt plats innan man gör en abort för att utesluta utomkvedshavandeskap (som kan vara livshotande) och det kan man inte förrän vecka 5 ungefär. Iallafall är det så i Sverige , vet inte om det är så överallt.

Och efter vecka 22 kallas det för barn. Du verkar ju ha väldigt dålig på sånt som har med graviditet och kvinnors kroppar att göra.
    Då känns det nästan extra fel att ha så mycket åsikter om det. Ska man ha så starka åsikter om ett ämne kan det vara bra att läsa på lite, en enkel googling är allt som hade behövts. 

Helt  enkelt för att jag alltid skriver mycket snabbt, och ju fler jag har att svara ju snabbare går det. Förlåt att det inte blev helt korrekt. Därför korrigerar jag.

Alltså ändrar jag till att jag tror att ett embryo från befruktning -vecka 8 och ett foster vecka 9-40 har ett värde.

• EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:54:10 följande:
    Du sa ju att det skulle vara samma sak som när kvinnor går igenom aborter.
    "lika" dödande av ett mänskligt liv. 
    Nej, jag säger precis motsatsen. Onanera är inte lika med varken mord eller abort. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:55:44 följande:
    Och även bebisar som har föddits kan dö också. 
    Absolut. Alla kan vi dö. Ingen överlever döden. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:03:13 följande:
     Nej, en man kan själv ta ansvar genom  att använda kondom för att inte göra en kvinna gravid. De är till 99% säkra. 

I abortfrågan så handlar det enbart om vad kvinnan vill. Inte vad andra vill eller tycker.
    Det handlar om skattepengar när det handlar om aborter. 
    Om det bara skulle handla om kvinnas beslut så skulle det aldrig kunna officiellt bli en människa 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:57:27 följande:
    Du tar ju om det skulle vara på kvinnors villkor för det skulle endast drabba kvinnorna.
    Du tycker samtidigt att det är okej när kvinnor får fördelar som män inte har. 

Det handlar om att du vill gynna kvinnorna och du bryr dig egentligen inte om det ska vara rättvist eller inte. 
    Det är en kvinnans kropp det handlar om. 

Den dagen män kan bli gravida får de bestämma om de ska göra abort eller inte. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?