• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-05 11:25:35 följande:
    Hade abort förbjudits hade vi haft massor av psykisk ohälsa i samhället. Mer än vi hade klarat av. 
    Vad har detta "förbud" med mitt inlägg att göra? Läste du inlägget innan du svarade?
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 12:59:50 följande:
    Man dödar inte ett ofödda barnet. Man aborterar bort, dvs tar bort ett embryo som ännu inte utvecklars till ett barn. 

Jo, de är en rättighet att få bestämma helt över sin enga kropp. Det heter autonomi och är något vi människor har rätt till. 

Var pratar jag om "orättvisa men bara när kvinnor missgynnas"?
    Varför får inte kvinnor då sälja sina organ eller köpa organ?
    Varför är aktivt dödshjälp olagligt?
    Varför är det tillåtet att göra en abort exempelvis i vecka 30?
    Etc
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-05 11:26:30 följande:
    Varför ska sex, penetrerande såväl som icke-penetrerande räknas som mord? 
    Fast nu läste du inte mitt inlägg. Kolla igen. Så skrev jag inte. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:06:16 följande:
    Det är en kvinnans kropp det handlar om. 

Den dagen män kan bli gravida får de bestämma om de ska göra abort eller inte. 
    Och eftersom det inte ska vara orättvist när kvinnor har biologiska fördelar så är det inte fel om män har något att säga om aborter. 
    Om det bara handlar om kvinnas kropp så hade det inte kunnat blivit en människa officiellt. 
    Då hade kvinnor behövt betala själva för sina aborter. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:59:20 följande:
    Kvinnor har inte ensamrätt att bestämma om de ska göra en abort inte. 
    1. Det finns lagar och regler som kan ändras. 
    2. Män får ha åsikter som påverkar kvinnorna. 
    3. Det kan krävas någon form av samtycke från män ifall kvinnor ska få spermier eller inte. 
    Kvinnan har bestämmande rätt om de ska göra abort eller inte, det kommer aldrig att ändras. 

1. Nej, finns inge relger eller lagar som motsätter till autonomi och det kommer heller aldrig att komma. 

2. Ja, självklart finns det kvinnor som påverkar av männens åsikter. Men det är fortfarande kvinnan som fattar det slutgiltiga beslutet. Förhoppningsvis grunadnw på sina egna åsikter (men det kan man tyvärr amsrig kontrollera). 

3. Ja, det krävs alltid samtycke till sex. Oavsett om det handlar om sex för nöjes skulle eller sex För fortplantning. Vill männen inte göra en kvinna med barn så får de ta på kondom eller sterilisera sig om det är ett varaktigt beslut. Samma med kvinnor. Preventivmedel eller sterilisering. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:06:16 följande:
    Det är en kvinnans kropp det handlar om. 

Den dagen män kan bli gravida får de bestämma om de ska göra abort eller inte. 
    Den dagen kvinnor inte kan bli gravida så får de också slippa graviditeter 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 13:00:56 följande:
    Och därmed för att kvinnor ska få välja om de ska bli befruktade eller inte så är det inte samma sak som när en man onanerar och när en kvinna gör en abort. 
    Det krävs någon form av samtycke från en kvinna för att inte spermier ska dö och bli en människa officiellt. 
    Nej, varför skulle abort och onani vara samma sak? 

Det krävs alltid samtycke från båda för att ha sex. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:10:08 följande:
    Kvinnan har bestämmande rätt om de ska göra abort eller inte, det kommer aldrig att ändras. 

1. Nej, finns inge relger eller lagar som motsätter till autonomi och det kommer heller aldrig att komma. 

2. Ja, självklart finns det kvinnor som påverkar av männens åsikter. Men det är fortfarande kvinnan som fattar det slutgiltiga beslutet. Förhoppningsvis grunadnw på sina egna åsikter (men det kan man tyvärr amsrig kontrollera). 

3. Ja, det krävs alltid samtycke till sex. Oavsett om det handlar om sex för nöjes skulle eller sex För fortplantning. Vill männen inte göra en kvinna med barn så får de ta på kondom eller sterilisera sig om det är ett varaktigt beslut. Samma med kvinnor. Preventivmedel eller sterilisering. 
    Kanske inte några regler om att man får inte bestämma över sin kropp men det finns begränsningar, även redan i nuvarande abortlagen 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 13:01:53 följande:
    Det finns ingen lag som säger att man får bestämma helt över sin kropp, både enligt lagen och av biologiska orsaker 
    Jo, det finns faktiskt. Den heter Patientlagen, används förvisso enbart inom sjukvården men det säger att en patient/människa har rätt att bestämma over sin egna kropp. Autonomi, självbestämmande. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 13:02:49 följande:
    Du snackar om lagen och självbestämmanderätt. 
    Mäns åsikter kan påverka kvinnorna och det skulle du inte få bestämma något över. 
    Det skulle ju vara kvinnors åsikter som skulle gälla. 
    Alla människor kan påverkas av andras åsikter. Det kan man inte göra något åt. Vid abort är det kvinnans beslut som gäller. Hur hon kommit fram tills itt beslut är hennes ensak och man kan tyvärr inte kontrollera att hon inte hae blivit påverkad av andras åsikter. 

Men om en man vill att kvinnan gör abort och kvinnan vill behålla så är det hon som bestämmer bad som ska göra. Samma sak om mannen vill behålla och kvinnan vill göra abort. 

Ja, vi har autonomi vilket är självbestämmanderätt över sig själv, sin kropp och ditt liv. Så länge det inte är fara för sjäkvskadning eller skadning av andra levande människor som befinner sig utan för en kvinnas livmoder. Då kan LPT träda in. Extremt ovanligt dock i abortfrågan. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?