Jemp skrev 2024-10-26 20:08:58 följande:
Semester, nöjen och el ligger du högt på. Även telefon, men det kanske är summan du har idag? Ränta osv antar jag du räknat ut att den stämmer, inkluderar det amortering?
Mat tycker jag istället ligger lågt. Saknar barnens omkostnader (kläder, träning, försäkring osv, ev spar), och ska du verkligen ha hela barnbidragen?
Har du några transportkostnader? Bredband? Streamingtjänster?
Har du hyfsad summa i befintligt buffert idag? Annars hade jag lagt mer där, mindre på semester i nuläget.
El i En stor 4a har jag faktiskt ingen aning vad det kostar jag har uppskattat den siffran. Vi älskar att resa och har alltid rest mycket med barnen, bpde i och utanför Europa. Så det är en lägre summa men det är från semester och nöjesposten som jag får nalla på om resten av budgeten inte håller.
jag kommer inte behöva amortera så det är endast ränta.
mat får jag kanske höja eftersom flera har påpekat att det verkar lite lågt. dock är inte hygien eller utelunchen inräknade i den posten.
min blivande exman tjänsr 3 ggr så mycket som mig så jag kommer behålla hela barnbidraget och han kommer stå för barnens omkostnader så att jag kan bo kvar i området och barnen kan gå kvar i samma skola.
transportkostnader behöver jag lägga till 1000 kr.
bredband och tv ingår i avgiften. Streamingtjänster är väl några hundra för Disney plus och Netflix.
har 80000 kr i lätttillgängliga pengar, ca 150 000 kr i fonder och några hundra tusen i Pensionsspar. Jag vill även leva och inte bara spara. Jag kommer gå in med 3 milj i lägenheten så känner inte att jag behöver spara jättemycket Mer än det jag budhetart för.