• Anonym (Muren)

Hur ändrar jag MITT beteende?

Jag är tillsammans med en kvinna som har ADHD. Jag älskar verkligen henne då hon i grunden är en väldigt omtänksam, snäll och rolig person. Sedan har vi ju de här sidorna att hon pratar precis hela tiden, hennes impulskontroll kanske inte är den bästa trots att hon medicinerar mot sin ADHD.

Ibland gör hon väldigt oväntade saker som i princip gör mig stum och jag blir förbannad på insidan men tyst utåt och så försöker jag bearbeta vad som precis hänt. Jag kan inte prata med henned är och då eftersom min impuls är att med hård ton säga hårda saker åt henne och då vet jag att hon bryter ihop eftersom hon är en känslig person. Jag har fått reda på att mitt beteende när hon gjort något tokigt kallas för Stonewalling. Min partner tycker inte alls om när jag blir så där. Hon ser det som en typ av psykisk misshandel. En misshandlande snubbe är det sista jag vill vara.  

De tre senaste gångerna jag byggt upp denna mur beror på följande saker. Hon, jag och hennes barn på ett fik - En mc kille utan hjälm glider förbi och hon faller direkt och typ berättar vad hon skulle vilja göra med honom. Hennes barn reagerade till och med och påminnde henne om att jag är med. Mur 1.

Vi är på en Outletklädbutik. Jag köper några plagg. Hon köper massor av plagg, tömmer sitt konto och ber mig swisha henne 1000 kr för att hon ska få med sig allt. Mur 2

Vi är på resa. Under sista dagen har jag betalat allt frukost, lunch, middag, fika, taxi osv. Jag har burit en massa saker åt hennes barn. Vi hittar ett kafe att hänga på innan planet ska gå och hon köper bara fika åt sig själv och sina barna. Trots att jag nämner att det vore bra med en kaffe när man ska köra bil halva natten efter att vi landat. Mur3.

Jag bygger upp den här muren varje gång det känns som att hon försöker skada mig. Vi har pratat om det och det är absolut inte hennes mening utan har nog mycket att göra med hennes ADHD..  

• Svar på tråden Hur ändrar jag MITT beteende?
  • Batikhäxa

Varför ska du ändra ditt beteende? Utifrån det jag läser tänker jag såhär: Hon beter sig som ett rövhål, utnyttjar dig och behandlar dig respektlöst, skyller sedan på sin ADHD. När hon sedan möts av ytterst milda konsekvenser är det ditt fel och hon gör sig till offer genom att kalla det psykisk misshandel. 

• MsM84

Jag tycker inte du behöver ändra ditt beteende utan hon behöver ändra sitt. 

• Martins07

Du får lämna mannen. Du kommer att ha många muren i framtiden och det blir bara värre. Du kommer hitta kärlek hos någon annan. Det finns många kvinnor där ute. 

• Batikhäxa
    Martins07 skrev 2024-10-28 09:18:12 följande:

Du får lämna mannen. Du kommer att ha många muren i framtiden och det blir bara värre. Du kommer hitta kärlek hos någon annan. Det finns många kvinnor där ute. 

Tycker också det. Det verkar som att hon utnyttjar TS ekonomiskt och praktiskt (eller att han efter att ha blivit satt på plats går med på att vara plånbok). När han sedan säger ifrån är det hans fel och han ska be om ursäkt för sitt beteende. Sedan får han dåligt samvete och kompenserar genom att lägga sig platt och bjuda till med mer ekonomisk hjälp. 
  • MsM84

Förtydligande: 
    ex 1 är bara respektlöst beteende av henne. 

ex 2 är olämpligt ekonomiskt beteende och något som ska vara i en väldigt speciell sits för att vara ok. En förutsättning är också att hon snällt frågar om hon kan låna pengar för att betala. 

ex 3 är egocentriskt beteende, dock kunde du kanske ha varit tydligare och rakt ut bett henne köpa kaffe till dig

Att ha ADHD är inte en ursäkt till att bete sig otrevligt.

• Jemp

Ska ni fortsätta ihop kan nog familjerådgivning/parterapi vara en bra idé, så ni får hjälp att lära er kommunicera. 

Hon är den som gör fel till att börja med, tveklöst. Men att direkt ta till ?hårda ord och säga hårda saker? eller att stänga av och bli tyst (var tvungen att googla på stonewalling) är ju inte särskilt bra sätt att kommunicera på. Varför inte prata i normal ton första gången?

• Anonym (Muren)
    Jemp skrev 2024-10-28 09:30:02 följande:

Ska ni fortsätta ihop kan nog familjerådgivning/parterapi vara en bra idé, så ni får hjälp att lära er kommunicera. 

Hon är den som gör fel till att börja med, tveklöst. Men att direkt ta till ?hårda ord och säga hårda saker? eller att stänga av och bli tyst (var tvungen att googla på stonewalling) är ju inte särskilt bra sätt att kommunicera på. Varför inte prata i normal ton första gången?

Att kunna ta det i normal ton är ju vad jag önskar att jag kunde. Men varje gång något likanande händer blir jag typ chockad eftersom det är något oväntat som sker. Det känns lite grand som när du kommer ut och har fått en parkeringsbot. Man blir förbannad - Det känns bara onödigt.
  • Anonym (H)

Hade blivit sur som fan om min partner gjorde det där. ADHD eller ej. Sen vet vi ju att det inte hjälper att höja rösten och anklaga, utan att lugnt och stilla tala om hur hennes beteende upprör dig. Ni borde överväga parterapi. 

• Anonym (?)

För mitt ex hjälpte det att gå ifrån en liten stund när situationer uppstod. När han fick den pausen kunde han kommunicera på ett mycket bättre sätt.

• Jemp
    Anonym (Muren) skrev 2024-10-28 09:40:22 följande:
    Att kunna ta det i normal ton är ju vad jag önskar att jag kunde. Men varje gång något likanande händer blir jag typ chockad eftersom det är något oväntat som sker. Det känns lite grand som när du kommer ut och har fått en parkeringsbot. Man blir förbannad - Det känns bara onödigt.
    Den första kan jag förstå att du blir chockad över, och det låter väl ändå bra att hon större delen av tiden behandlar dig bättre så du blir chockad över detta. Därmed inte sagt att det är okej.

Men de andra? Säg nej till att låna ut/betala kläder. Betala inte alla utlägg om det sen gör dig på dåligt humör. Be henne köpa kaffe. Dvs, sätt gränser innan du exploderar. Särskilt om hon har svårt för sådana koder. 
Svar på tråden Hur ändrar jag MITT beteende?