Hur ändrar jag MITT beteende?
De tre senaste gångerna jag byggt upp denna mur beror på följande saker. Hon, jag och hennes barn på ett fik - En mc kille utan hjälm glider förbi och hon faller direkt och typ berättar vad hon skulle vilja göra med honom. Hennes barn reagerade till och med och påminnde henne om att jag är med. Mur 1.
Hon snackar om andra killar öppet framför dig och vad hon skulle vilja göra med dem. Detta stör dig, och det är likadant för de flesta andra.
Det kan vara oskyldigt från hennes sida då hon ser dig som sin "bästa vän". Men är det något du stör dig på, och tycker det är respektlöst. Så är det dags nu att lära dig hur det är man säger ifrån när något händer.
Att säga ifrån handlar inte om att bli dum, arg, bråka eller tjafsa, stonewalla eller starta drama. Utan det handlar om att med lugn ton, och utan att försöka anklaga den andra för att göra dig förbannad, för det är faktiskt du som blir förbannad, frågan är bara varför du blir arg.. Och få den andra att inse att det är inte roligt när den gör sådär.
Att du "stonewallar", antar att du blir tyst och inte snackar när du är förbannad? Handlar om att du förmodligen inte har en aning om hur du ska få någon att sluta. Så du gör det passiv aggressiva.
Kanske blir du tyst bara för att du tycker att det är onödigt att starta drama?
Men det löser inget mer än att du blir ännu mer förbannad. Det rätta sättet är att ta ett litet snack när det händer, istället för att vänta på att någon annan bara ska fatta...
Hur man gör detta utan att den andra bara ska ta åt sig och det bli massa tjafs går att dela upp i ABC. Man säger:
A. När du gör A
B. Känner jag B
C. Jag skulle vilja att du/vi gör C.
Så tex
A. När du snackar om andra killar
B. Så ser jag det som respektlöst. (och det gör mig rätt så arg)
C. Jag skulle vilja att när vi är tillsammans snackar du inte om vilka killar du vill göra vad med, och att vi fokuserar på det vi är.
Och för att kolla så meddelandet går igenom, eller om människan ens är någon att lita på...
Så kan du avsluta det med meningen: Låter det som något helt oresonligt?
Är hon en bra person, så kommer hon säga "Nej, jag ber om ursäkt, jag tänkte mig inte för, det tycker faktiskt jag med." och sen händer det aldrig någonsin igen..
Så för att summera det åt dig..
A. När du gör A
B. Känner jag B
C. Jag skulle vilja att du/vi gör C.
Låter det helt oresonligt?