• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-11-27 10:48:55 följande:
    "Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är?"

Tror det är sällsynt med politiker som lever upp till det jag anser vara en bra ledare, mitt normala tillstånd är politiker förakt så jag har svårt att förstå hur man kan gilla kamala eller trump öht.

"Ja, det beror på vilken slags pappa man har."
    De med daddy issues verkar ha svårt att skilja på stark ledare och grandios narcissism men jag tror mycket handlar om vi mot dom så folk har översende med hur den egna sidan är.
    Xenia skrev 2024-11-22 00:34:55 följande:
    Tja, år 2016 vann Hillary Clinton folkets röst, år 2020 vann Biden valet, men denna gång vann Trump både valet och folkets röst.

För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump. Förra gången hade han goda rådgivare, den här gången bara de som tycker precis som han. Dvs ingen som kan stoppa honom när han får en galen idé. Förra gången hade han ibland kongessen emot sig, den har gången har republikanena majoritet i både senaten och representanthuset. Dessutom har han utsett konservativa domare i HD. 

Det där med maktdelning i den styrande (presidenten), lagstifande (kongressen) och den dömande makten (HD) fungerar inte längre, republikanerna har alla tre i sin hand. Och Trump har republikanerna i sin hand, hur många vågar gå emot  honom.

Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.
    "För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump."

Kamala var nästan vemsomhelst när hon tog bidens plats i det primära valet men 'är inte trump' var inte en tillräckligt för att vinna.

något som jag antagligen har svårt att sätta mej in i
    men om jag var kvinna och ville ha någon slags 'kvinnor kan/kvinnlig ledare representation',  så hade jag inte velat att första kvinnliga presidenten skulle vara vemsomhelst,
    jag förstår inte ens varför man förväntar sej något sånt inom politik där det är så mycket maktspel och mygel att den som vill vinna mest antagligen är sämre lämpad än den som blev utfryst tidigt av sina egna.

Kan du komma på någon nackdel hon hade förutom svart, kvinna och att folk röstat 'fel'?Ibland kan det, som när någon anstränger sej lite väl mycket för att röstfiska.
    Borderline Personality Disorder and ?The Chameleon Effect?

One of the biggest and most challenging aspects of Borderline Personality Disorder (BPD) is often 'The Chameleon Effect' - or 'mirroring'. This is the constant, unconscious change in the person's 'self', as they struggle to fit in with their environment, or the people around them. It is, essentially, a fluctuating identity. It is the manifestation of a basic inability or difficulty in establishing a stable sense of self.
    ....

It also explains why I am regarded by others as something of a 'social butterfly', constantly flitting from group to group, person to person, being different things to different people, as required. It explains my inability to say ?no?. It explains why my persona changes depending on whom I interact with ? even down to my accent and mannerisms. These are not conscious behaviours, but I have become more aware of them over time. I have begun to catch my Chameleon in action.

https://sarahmyles.net/2013/07/22/borderline-personality-disorder-and-the-chameleon-effect/

Kamala Harris var väl inte vemsomhelst, hon hade erfarenhet som justitieminister i Kalifornien och som senator. Trump hade ingen politisk erfarenhet alls när han kandiderade år 2016, han var snarare vemsomhelst då. Hillary Clinton hade erfarenhet som senator och utrikesminster. Så fräckhet och karisma överflyglar erfarenhet.

Vad Kamala gjorde för fel? Kanske att hon inte tog tillräckligt avstånd från den nuvarande presidenten.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 18:28:11 följande:
    Det är fel att de inte gor mer for att stoppa det. Och det är det Trump vill addressera.
    Tycker du Kanada ska införa utresetillstånd? Om USA inte vill att någon ska resa in i till USA får de amerikanska myndigheterna stoppa dem. Ska man hjälpa varanda får man komma överens.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Xenia skrev 2024-12-01 18:29:54 följande:
    Kamala Harris var väl inte vemsomhelst, hon hade erfarenhet som justitieminister i Kalifornien och som senator. Trump hade ingen politisk erfarenhet alls när han kandiderade år 2016, han var snarare vemsomhelst då. Hillary Clinton hade erfarenhet som senator och utrikesminster. Så fräckhet och karisma överflyglar erfarenhet.

Vad Kamala gjorde för fel? Kanske att hon inte tog tillräckligt avstånd från den nuvarande presidenten.
    74 441 588 amerikaner la sin röst på demokraterna med Kamela Harris som presidentkandidat. Det räckte inte hela vägen men är knappast något som händer "vemsomhelst"
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-12-01 18:41:10 följande:
    Tycker du Kanada ska införa utresetillstånd? Om USA inte vill att någon ska resa in i till USA får de amerikanska myndigheterna stoppa dem. Ska man hjälpa varanda får man komma överens.
    Jag lämnar det till Trump att definiera hur han vill gora. Det finns inget diffust 'hjälpa varandra' när vissa länder verkar vilja spendera minimalt på att forsoka begränsa illegala saker som inte går åt deras håll.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 18:45:48 följande:
    Jag lämnar det till Trump att definiera hur han vill gora. Det finns inget diffust 'hjälpa varandra' när vissa länder verkar vilja spendera minimalt på att forsoka begränsa illegala saker som inte går åt deras håll.
    Nu bestämmer inte Trump över Kanada och Mexiko. Om Trump vill hindra människor från att ta sig in i landet får han antingen sköta det själv eller samarbeta med länderna som gränsar mot USA.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-12-01 18:52:30 följande:
    Nu bestämmer inte Trump över Kanada och Mexiko. Om Trump vill hindra människor från att ta sig in i landet får han antingen sköta det själv eller samarbeta med länderna som gränsar mot USA.
    Trump wants to use tariffs as a tool to get Mexico and Canada to help stem the flow of illegal drugs into the U.S., particularly the deadly opioid fentanyl, and also migrants crossing illegally into the U.S.

www.reuters.com/world/americas/trump-discussed-border-trade-with-canadas-trudeau-after-pledging-steep-tariffs-2024-11-30/
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 19:04:44 följande:
    Trump wants to use tariffs as a tool to get Mexico and Canada to help stem the flow of illegal drugs into the U.S., particularly the deadly opioid fentanyl, and also migrants crossing illegally into the U.S.

www.reuters.com/world/americas/trump-discussed-border-trade-with-canadas-trudeau-after-pledging-steep-tariffs-2024-11-30/
    Är det inte bättre att USA bara slutar handla med resten av världen? På så vis behöver man inte skylla på alla andra när det kommer in droger och människor till USA.

Man kanske även kunde adressera det faktum att det finns en massa människor i USA som köper droger. Ingen efterfrågan ger ingen försäljningsmarknad vet du.
  • Anonym (jury)
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 18:28:11 följande:
    Det är fel att de inte gor mer for att stoppa det. Och det är det Trump vill addressera.
    Kanada har väl inget ansvar för att förhindra att någon utländsk medborgare lämnar Kanada genom att gränsen till USA.  Alla länder har bara ansvar för att säkra vem som kommer in i deras land, inte för vem som lämnar det.

Verkar också löjligt att fokusera så mycket på den minimala delen av den illegala immigrationen som sker genom gränsen till Kanada, när immigration genom USAs egna flygplatser står helt öppen, genom att dessa saknar transithallar så att vem som helst som mellanlandar i USA reellt är inne i landet. Plus att USA saknar central registrering av var invånarna är folkbokförda. 

Om USA ville göra något för att förhindra illegal invandring finns det så mycket annat grundläggande man skulle börja med, än att börja jävlas med några absurda strafftullar som alla förlorar på.
  • Anonym (Hej!)
    nihka skrev 2024-12-01 14:15:23 följande:
    Ja, det tycker jag. Man hjälps åt. Att hota varandra leder ingen vart.

samarbeta med ett korrupt land där narkotikahandel är enorm?
    Slutar aldrig att förvånas över hur naiva svenskar 

• Anonym (Hej!)
    nihka skrev 2024-12-01 19:27:04 följande:
    Är det inte bättre att USA bara slutar handla med resten av världen? På så vis behöver man inte skylla på alla andra när det kommer in droger och människor till USA.

Man kanske även kunde adressera det faktum att det finns en massa människor i USA som köper droger. Ingen efterfrågan ger ingen försäljningsmarknad vet du.
    Nu kommer stora delar från just dom länderna.
    Så det finns ju ingen anledning att hota t.e.x  Finland 
    ja vi får säga till de hemlösa som lever på gatorna i usa att sluta att festknarka och ha roligt 
  • nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 20:50:59 följande:

Jepp. Ingen får välja vem man är granne med utan länder ligger där de ligger så man får samsas med de grannar man har. Eller så kan man så klart kriga mot dem på olika nivåer. Du kanske föredrar det?
  • nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 20:56:23 följande:
    Nu kommer stora delar från just dom länderna.
    Så det finns ju ingen anledning att hota t.e.x  Finland 
    ja vi får säga till de hemlösa som lever på gatorna i usa att sluta att festknarka och ha roligt 
    Alla droger som säljs köps av någon som har pengar att betala för drogerna. Gäller även Finland.

Jag var inte medveten om att hemlösa som lever på gatorna i USA hade så mycket pengar att de kan köpa en massa droger och festa och ha roligt.
  • Anonym (Hej!)
    nihka skrev 2024-12-01 21:28:16 följande:
    Alla droger som säljs köps av någon som har pengar att betala för drogerna. Gäller även Finland.

Jag var inte medveten om att hemlösa som lever på gatorna i USA hade så mycket pengar att de kan köpa en massa droger och festa och ha roligt.

Då får du ta och googla lite och allmänbilda dig lite.
    Jag kan även tipsa dig om att heroinisterna på plattan inte heller har jobb och gott om pengar

• nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 21:34:36 följande:

Då får du ta och googla lite och allmänbilda dig lite.
    Jag kan även tipsa dig om att heroinisterna på plattan inte heller har jobb och gott om pengar

Jag var inte medveten om att du har skaffat dig din utbildning på google. Själv gick jag i skolan.

Jag var inte heller medveten om att droger skänks till fattiga människor och att drogkartellerna ägnar sig åt välgörenhet.
  • Xenia
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 20:50:59 följande:

Är Kanada ett korrupt land?

Om USA är så rädd för att något farligt kommer in från Kanada får de väl bygga en mur där också. Endast diktaturer som DDR bygger murar för att hindra folk att komma ut.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-01 00:40:52 följande:
    Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta  om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem..

3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)
    Argumentet att fattiga invandrare skall användas till de jobb som landets innevånare inte vill göra är bara ett snäpp över att direkt argumentera för slaveri. Särskilt när det handlar om illegala invandrare utan rättigheter.
  • Xenia
    nattuw skrev 2024-12-03 07:15:20 följande:
    Argumentet att fattiga invandrare skall användas till de jobb som landets innevånare inte vill göra är bara ett snäpp över att direkt argumentera för slaveri. Särskilt när det handlar om illegala invandrare utan rättigheter.
    Det är ett argument mot att det automatiskt är dåligt för USA och amerikaner med fattiga invandrare. Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare? Som det står på sockeln till Frihetsgudinnan:

"Give me your tired, your poor,
    Your huddled masses yearning to breathe free,
    The wretched refuse of your teeming shore.
    Send these, the homeless, tempest-tost to me,
    I lift my lamp beside the golden door!"

Vad de fattiga invandrarna från Mexiko beträffar har de själva valt USA, tydligen anser de att livet där ändå är bättre än livet i Mexiko, annars skulle de återvänt till Mexiko. Jag tycker argumentet "släng ut invandrarna för deras egen skull, de ska inte behöva leva som slavar här!" har en hel del hyckleri i sig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-12-03 12:00:58 följande:
    Det är ett argument mot att det automatiskt är dåligt för USA och amerikaner med fattiga invandrare. Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare? Som det står på sockeln till Frihetsgudinnan:

Vad de fattiga invandrarna från Mexiko beträffar har de själva valt USA, tydligen anser de att livet där ändå är bättre än livet i Mexiko, annars skulle de återvänt till Mexiko. Jag tycker argumentet "släng ut invandrarna för deras egen skull, de ska inte behöva leva som slavar här!" har en hel del hyckleri i sig.
    Det har varit bra med invandring till USA och USA är byggt av invandrare.
    Men nu kommer det alldeles för många över gränsen från Mexiko.
    De som kommer över den gränsen är nästan alltid illegala invandrare. 
    Och det finns idag, inte ens i USA, gränslöst med enkla jobb till outildade personer. Det var skillnad på artonhundratalet med all land som skulle odlas upp och under nittionhundratalet behövdes massor av arbetskraft till gruvor och fabriker. 
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-12-01 18:29:54 följande:

Om man tycker att hon har inte gjort något fel, det ju andra som röstat fel kanske man har tänkt lite fel. Valet blev inte stulet men om folk hade tänkt rätt hade kamala vunnit?

Har de inte prioriterat illegala invandrarna före sina egna hemlösa?
    Xenia skrev 2024-12-01 00:40:52 följande:
    Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta  om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem.

1. Biden försökte begränsa det men Trump stoppade det av själviska skäl.

2. Det är så typiskt att leta syndabockar bland immigranter eller minoriteter.

3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)

4. Och allt mexikanskt land som USA roffat åt sig, rätt åt dem om de får mexikaner också

Vaddå "framställa mig", förresten, påstår du att jag låtsas?
    3. Så försökte vissa sälja invandring här också
    Det låter inte särskilt omtänksamt att vara för invandring så vi själva slipper plocka bär och skura toaletter.

• Tow2Mater
    Det är ett argument mot att det automatiskt är dåligt för USA och amerikaner med fattiga invandrare.
    Sverige får snart tillökning av lite underbart bidragande fattiga invandrare, lycka till!  Omni idag:

Många av de flyktingar som lyckats lämna Sudan har siktet inställt på Europa. Det berättar Jan Egeland, generaldirektör på Norwegian Refugee Council (NRC) ...

Egeland menar att det bör tas som ett budskap till regeringarna i Sverige, Norge och Tyskland. Vill de undvika en större migration måste de investera i humanitärt skydd och hjälp till Sudans drabbade.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?