• Anonym (B)

Hade ni undvikt fira jul med dessa med?

Vi brukar fira jul på ett ställe varje år i olika konstellationer, varje år oavsett vart vi firar slutar det med att det är jag som står vid spisen. 

inte för att låta som en besserwisser men det finns en annan familj, ensamstående mamma som inte verkar kunna laga mat. Aldrig sett henne laga mat knappt. Förutom typ pasta och enklare rätter till sig och barnen. 

nu har denna ensamstående träffat en kille och förra julen bestämde jag mig att aldrig fira jul på det sättet igen. Inte en enda gång på julaftonen erbjöd sig paret att hjälpa till. Dom var nykära och gick undan hela tiden. 

ingen förutom jag och sambon fixar fint med pynt och julgran, anstränger sig för vad som ska handlas osv. 

just denna personen hjälper inte till ekonomiskt heller vilket jag tycker är otroligt fräckt. det Är bara vår familj, några i min släkt och sambons pappa som bidrar med mat eller pengar. 

det är svärfars lantställe för övrigt. 

det känns ju taskigt att utesluta några om vi i år skulle välja att fira hemma i stället. Men jag vill inte att dom kommer och bara ska sätta sig vid dukat bord. 

jag vet att folk kommer säga "det är väl bara att säga som det är, dom för hjälpa till ekonomiskt" men det handlar inte enbart om pengar. Utan också all matlagning. Det blir för många. Jag orkar inte. Dessutom 4 barn som såklart vill ha julklappar. Inte ens det köper mamman knappt. Känns som att det är upp till oss att fixa en massa paket till hennes barn med. 

• Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?
  • Anonym (B)
    Anonym (Annat) skrev 2024-11-05 11:27:25 följande:

Nej, jag hade inte velat fira med sådana människor.
    Vi delar upp matlagningen mellan oss alla då vi är många. Det blir dyrt nog ändå.

Vad skönt! 

Ja verkligen dyrt. Förra året bidrog andra släktingar med rätt mkt pengar men ändå blir det många tusenlappar, sen alla julklappar etc. 

• Anonym (B)
    Mayjel skrev 2024-11-05 11:29:45 följande:

Uteslut dem och tala även om varför. Det är mitt råd. Så länge folk kan komma undan med att snylta på andra så kommer de att göra detta tyvärr. Man måste markera och säga ifrån direkt mot såna typer. 

Den här personen har faktist aldrig bidragit med nånting någon jul. Men alltid rättfärdigat det för att hon är ensam med barnen och har det rätt tufft. Men nu har hon bytt jobb och tjänar det dubbla av vad jag tjänar, även nya killen är välbetald. Nu är det inte synd om henne längre haha. 

Vill också tala om varför men min sambo vill komma med andra bortförklaringar, som att vi ev måste jobba dagen innan och det blir tight med tid. 

• Anonym (B)
    Anotherone skrev 2024-11-05 11:56:47 följande:

Jul-och nyårshelgerna är för mycket värda för mig för att jag ska lägga energi (och bli besviken) på det sätt som du beskriver så jag hade inte åkt dit i år.

Jag blir helt dränerad under julen pga detta. Samtidigt som det är som du säger, en viktig högtid. 
  • Anonym (B)
    Anonym (L) skrev 2024-11-05 12:10:12 följande:

Gissar att det är någon släkting till din man eftersom ni firar hos din svärfar? Jag hade låtit min man ta den bollen om det är hans släkt. Säg att du inte tänker följa med om inte han pratar med dem och säger att de får börja hjälpa till som alla andra. Eller så struntar ni i att fixa allt det ni brukar så får de vara utan mat. 

Ja precis så är det. Bra tips, tack. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Inger) skrev 2024-11-05 11:39:43 följande:

Jag förstår inte riktigt hur er uppdelning av uppgifter går till. I vår släkt går vi igenom vad vi vill ha på julbordet och delar ut uppgifterna på alla vuxna som ska vara med. Varnen brukar få mindre uppgifter som att lägga upp godis fint och sånt. Planerar ni inget i förväg? 

Det låter jättebra. Nä det är dåligt på den fronten. 

mina släktingar brukar ta med lite mat som planerats innan, hans pappa ger pengar. Är skruttig och orkar inte göra nånting av förståeliga skäl. Sen har det bara blivit så att vi åker och handlar. Aldrig att denna personen frågar nåt om hon ska bidra. Hon kommer bara dit Med barnen  men som sagt har hon haft det tufft med 4 barn så man har alltid tyckt synd om henne. Men nu som sagt har dom bra löner och lever i hop med nya killen. 
    men inte ens han bidrog något förra julen.

men visst borde man planerat allt mkt bättre och får skylla oss själva egentligen. 

• Anonym (B)

Tack för tips! 

• Anonym (B)
    Anonym (Ni orkar inte, sta pa er och njut) skrev 2024-11-05 13:26:59 följande:
    Som svar pa din fraga, nej jag hade inte velat fira med sadana manniskor. 

Men som fortsattning pa mitt svar, hur hade ni tankt att fira i ar egentligen, alltsa hemma hos er? Vill inte din man ha sin pappa med (som ar skruttig och sjalv inte orkar fixa, utan bidrar med pengar istallet)? Han borde ju inte bli utesluten och tvingas sitta ensam i sin stuga utan julpynt och annat (som han sjalv da inte orkar satta upp). Ar det meningen att alla ska bli bjudna utom just det snyltande bortskamda paret (med 4 barn) som bara kommer till dukat bord och aldrig hjalper till eller ar det andra som ocksa blir uteslutna nu pga platsbrist hos er? I vilket fall som helst, bast att kommunicera i god att ni amnar fira "sjalva" i ar och kanske aven bjuder in svarfar (den enda ni har plats med). Sag att ni inte orkar med ett stort firande helt enkelt. Kvittar hur mycket folk an kommer att forsoka overtala er. Sta pa er att ni inte "orkar" och sta fast vid det. Tanker att det kan bli synd om svarfar, sa en gammal orkeslos farfar kanske man orkar med, men dar gar er grans. Nu ar det dags for er att borja njuta av jularna istallet for att passa upp pa andra och vara helt utmattade efterat (och i efterhand tycka att allt var skit, trots allt jobb ni gjort). Njut och sta pa er.

Det är pappans lantställe vi varit hos. Han har uttryckt att han egentligen inte orkar fira jul och vill nog helst bara vara hemma. 
    Han är såklart välkommen hit. Men jag vet att jag kommer låta som ett super-ego nu. Men hon kan väl fira med hennes killes släkt t.ex. ? Eller så åker dom hem till svärfar själva  

vi bor i en liten tvåa så hur alla ska få plats här vet jag inte. Och jag vill ärligt talat inte att dom kommer ens. Dock synd om barnen. 

det jag skrev ang semestern är sant, vi jobbar dagen innan men hade gärna åkt till landet och bara firat med pappan utan dessa, men så går det ju inte till. Men vi lär bli hemma nu  

och frågar dom är dom självklart välkomna. Men kommer inte bjuda in dom. Det finns även andra orsaker till att jag är irriterad på denna kvinnan, saker hon gjort under detta år. 

Dessutom är det en stor släkt, finns även andra att fira med. Tack för alla tips!🌸

• Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 13:33:18 följande:
    Föreslå istället att ni alla fördelar ut vem som lagar vilken maträtt och att ni delar på matinköpen.

Går de inte med på det så bjuder ni inte in dem eller firar jul själva. Blir det ifrågasättande om förslaget så var ärlig och säg som det är att du inte vill vara den enda som står i köket på julafton.

Har de minsta vett i skallen så förstår de hinten redan när du kommer med förslaget om uppdelning. 
    Ja precis, om vi åker till landet ändå kommer vi absolut göra som du föreslår 👍
  • Anonym (B)
    Anonym (Nya killen) skrev 2024-11-05 21:07:24 följande:

Tänker lite att man inte helt kan skylla på nya killen. Han har kanske ingen aning egentligen mer än det hon sagt. 

Skulle nog köra nåt i stil med: "så skönt att ni är två vuxna nu,  då kan vi dela upp ansvaret mellan oss!". 

Hos svärmor (80 numera) lägger jag inte i mig mer än nödvändigt. Försökte de flesta åren men då godtogs inte mycket. Vill hon ha hjälp med något så får hon ta det med maken i god tid så vi hinner planera då de bor en bit bort som inkluderar restid. De har aldrig firat hos oss av den anledningen, inte ens för 20 år sedan. 

Hos min familj har vi knytkalas. Det allmänna som vi alla vill ha delar vi upp. Vi man ha något specifikt så fixar man det eller ber den som är bäst på det att göra det (typ min mammas hemmarullade köttbullar som inget av oss syskon kan göra...). Brukar bli rättvist kostnadsmässigt. 

Nja, varför skulle han inte kunna betala för sig, egentligen? Du menar att han bara ska sätta sig vid dukat bord? Och när han inte betalade något kunde väl hon gjort det? Hon fick nytt välbetalt jobb redan förra året. 

tycker det låter toppen med knytkalas 👍

• Anonym (B)
    Anonym (Nya killen) skrev 2024-11-05 21:07:24 följande:

Tänker lite att man inte helt kan skylla på nya killen. Han har kanske ingen aning egentligen mer än det hon sagt. 

Skulle nog köra nåt i stil med: "så skönt att ni är två vuxna nu,  då kan vi dela upp ansvaret mellan oss!". 

Hos svärmor (80 numera) lägger jag inte i mig mer än nödvändigt. Försökte de flesta åren men då godtogs inte mycket. Vill hon ha hjälp med något så får hon ta det med maken i god tid så vi hinner planera då de bor en bit bort som inkluderar restid. De har aldrig firat hos oss av den anledningen, inte ens för 20 år sedan. 

Hos min familj har vi knytkalas. Det allmänna som vi alla vill ha delar vi upp. Vi man ha något specifikt så fixar man det eller ber den som är bäst på det att göra det (typ min mammas hemmarullade köttbullar som inget av oss syskon kan göra...). Brukar bli rättvist kostnadsmässigt. 

Läste fel, jo du har rätt. Vem vet vad hon sagt. Hon kan ju ha sagt till honom att han inte behövde ha med sig nåt eller betala. Sant. 
  • Anonym (B)
    Mandel skrev 2024-11-05 15:09:51 följande:
    Varför skulle de självklart vara välkomna om de frågar? Hemma hos er får de inte ens plats oavsett om de bidrar med något eller inte. 
    Deras barn är deras ansvar och inget du ska känna dåligt samvete inför.
    Och det är väl pappa som får ta ansvar för om de ska vara välkomma till lantstället eller inte och du- din familj tar i så fall med er mat enbart till er själva och pappa och inga andra om de först inte swishar pengar. Spela bara dum och säg att ni visste inte att det var ert ansvar att fixa mat och julklappar åt dem eftersom de inte sagt det/bett er om det.

Nej egentligen inte. det blir lite trångt. Egentligen borde vi prata med svärfar som du säger, att alla kan dela på kostnaderna. Inte att vi ska behöva ta ansvaret jämt. 

alla verkar ju vilja fira där med. intresset ligger inte bara hos oss, borde göra som du säger hehe. 

• Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 21:36:18 följande:
    Det hade varit falskt av dig att göra så. Nej usch det värsta jag vet är människor som dig som låtsas vara trevliga när man ses och sedan pratar skit och tycker illa om en bakom ryggen. 

Pratar skit på ett anonymt forum? Jag har ej pratat med nån om detta. 

så det är så hemskt av mig att vara irriterad på nån som aldrig erbjuder sig hjälpa till? man ska kunna bete sig hur man vill och räkna med att folk säger till? Annars är det bara att fortsätta köra på. 

• Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 23:55:57 följande:
    Menade inte att du pratar skit här på forumet för det anser jag inte att du gör. Men att du är trevlig mot henne om ni träffas fastän du inte gillar henne och inte vill fira med henne är falskt. 
    Det är en väldigt nära släkting. Inte bara jag som bestämmer vilka som ska bjudas utan även sambon. Inte så att man hatar någon bara för att man inte gillar deras beteende. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Inger) skrev 2024-11-06 06:17:39 följande:
    Jag håller inte med. Att i sammanhang som släktträffar, i föreningar, på arbetsplatser etc kunna vara trevlig mot folk man egentligen inte gillar tycker jag snarare är social kompetens. Om TS tjafsade med den här kvinnan skulle det förstöra julen (och gissningsvis även andra släktsammankomstrer) för alla andra som är där. 
    Tack, precis. Inte värt det 🌸
  • Anonym (B)
    Agda90 skrev 2024-11-06 09:54:19 följande:
    Så vad ska man göra när man träffar någon man inte är så glad i någon på en familjemiddag? Ignorerar personen? Låter bli att säga hej eller hejdå? Vänder ryggen till när personen försöker prata med dig?

Är trevlig/neutral såklart. Men inte överdrivet på ett sätt man inte kan stå för. Hur är du på jobbet med folk du inte är så glad i? Är relativt neutral. 

har en kollega som alltid ska fjäska för folk och sen sitter och snackar skit om dom. Det är mer falskt. 

• Anonym (B)
    Anonym (X) skrev 2024-11-06 13:08:47 följande:

Det låter iofs som hela släkten missköter sig om allt ALLTID landar på dig.
    Ta upp det i tid, med alla, och föreslå knytkalas.

Haha ja det är sant. Ska göra det 👍
  • Anonym (B)
    Anonym (Elin) skrev 2024-11-06 19:52:04 följande:
    Vi har börjat fira jul hemma hos oss, om alla vill, med villkoret att vi inte behöver laga all mat. Vi öppnar upp vårt hem. Julpyntar. Städar. Ordnar stolar, bord, tallrikar osv. Så fixar alla något som kommer hit. Tex min mamma handlade maten, och hon och min syster lagade den hos oss tillsammans. Mina svärföräldrar handlade och lagade till lite mat hemma och tog med. Någon annan handlar dryck. Tycker det fungerar bra.
    Låter toppen!
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2024-11-06 18:02:45 följande:
    Det är svårt det dära .Vad har hon gjort då? 
    Ja precis, lite allt möjligt. Egoistiska saker bl.a.  
Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?