• Agda90

Hade ni undvikt fira jul med dessa med?

Anonym (B) skrev 2024-11-05 11:22:24 följande:
    Hade ni undvikt fira jul med dessa med?

Vi brukar fira jul på ett ställe varje år i olika konstellationer, varje år oavsett vart vi firar slutar det med att det är jag som står vid spisen. 

inte för att låta som en besserwisser men det finns en annan familj, ensamstående mamma som inte verkar kunna laga mat. Aldrig sett henne laga mat knappt. Förutom typ pasta och enklare rätter till sig och barnen. 

nu har denna ensamstående träffat en kille och förra julen bestämde jag mig att aldrig fira jul på det sättet igen. Inte en enda gång på julaftonen erbjöd sig paret att hjälpa till. Dom var nykära och gick undan hela tiden. 

ingen förutom jag och sambon fixar fint med pynt och julgran, anstränger sig för vad som ska handlas osv. 

just denna personen hjälper inte till ekonomiskt heller vilket jag tycker är otroligt fräckt. det Är bara vår familj, några i min släkt och sambons pappa som bidrar med mat eller pengar. 

det är svärfars lantställe för övrigt. 

det känns ju taskigt att utesluta några om vi i år skulle välja att fira hemma i stället. Men jag vill inte att dom kommer och bara ska sätta sig vid dukat bord. 

jag vet att folk kommer säga "det är väl bara att säga som det är, dom för hjälpa till ekonomiskt" men det handlar inte enbart om pengar. Utan också all matlagning. Det blir för många. Jag orkar inte. Dessutom 4 barn som såklart vill ha julklappar. Inte ens det köper mamman knappt. Känns som att det är upp till oss att fixa en massa paket till hennes barn med. 

Sluta tassa som katten kring het gröt kring detta. Säg ifrån! 
    Tala om för personen att du inte orkar ta hand om allt från att handla till att laga mat. Säg som det är att andra bidrar och nu går hon och nya mannen också göra det. Vad gäller julklappar till barnen. Fråga rakt ut om hon tänker köpa julklappar till era barn för i så fall fixar du självklart julklappar till hennes ungar. (Jag kanske tolkade fel där med julklappar men jag utgick ifrån att du har handlat till hennes ungar och inte hon till era... Om ni har barn? Jag kanske tolkade det hela fel?). 

Det värsta i det här är att inte säga något. Du stressar redan över julen och förberedelserna, det är din hälsa som blir lidande. Ta ett samtal med personen i fråga. 
    Jag vet att de flesta tycker att den som är släkt med personen ska ta samtalet men jag föredrar att prata med folk själv och inte skicka någon som ska föra min talan. Det brukar bli fel då. 
  • Agda90
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 23:55:57 följande:
    Menade inte att du pratar skit här på forumet för det anser jag inte att du gör. Men att du är trevlig mot henne om ni träffas fastän du inte gillar henne och inte vill fira med henne är falskt. 
    Så vad ska man göra när man träffar någon man inte är så glad i någon på en familjemiddag? Ignorerar personen? Låter bli att säga hej eller hejdå? Vänder ryggen till när personen försöker prata med dig?
Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?