• Anonym (Fel)

Träffat pojkväns familj. Han får inte träffa min än. Orättvist?

Vi har varit ett par i några månader, båda över 25 men under 30. Förra veckan blev jag medbjuden på middag till pojkvännens familj vilket var trevligt.

Till saken. Han vill träffa min familj men det är inte läge nu. Min pappa har varit sjuk i cancer sen början av året och sedan några veckor är det verkligen illa. Han kan dö när som helst och hela familjen är i sorg. Jag orkar inte ta hem en ny pojkvän i detta läge. Han påstår att jag inte är seriös med honom men han vill inte se min sida av det hela. Jag är förstörd av sorg och det är alla i familjen. 

Hur får jag honom att förstå? Gör jag fel?

• Svar på tråden Träffat pojkväns familj. Han får inte träffa min än. Orättvist?
  • Lönnsirap
    Anonym (Fel) skrev 2024-11-06 08:29:06 följande:
    Gick iväg och storgrät under middagen. Så orkar är väl att ta i :( fungerar knappt. Min pojkvän sa att hans kompis ex gjorde slut med han pga en depression och sa att han har nämnt att han är rädd att jag också ska dumpa honom. Känns som han bara tänker på sig själv just nu :( 
    Det blir väldigt märkligt att "kräva" vissa saker och ha oro för att bli dumpad för att du inte mår bra. Det rimliga i en relation är ju vanligtvis att fokusera på att den andre ska ha det bra och att visa empati.

Det låter ju som att han just nu inte presenterar den bästa bilden av sig själv och att det är lite märkligt att så öppet fokusera på sig själv, när du har det svårt. 
    Rimligt är ju att förhållandet håller det tempo ni båda är okej med.
  • Lönnsirap
    Anonym (Fel) skrev 2024-11-06 08:42:28 följande:
    Han KOMMER få träffa dem har jag sagt till honom men det är hekt enkelt inte läge just nu. Hade jag mått bra hade vi haft ungefär samma tempo i det här tror jag.... Är det en röd flagga att jag har ett annat tempo eller att han inte respekterar mitt tempo?
    För mig betyder inte en röd flagga att man omedelbart ska skynda sig avsluta, eller att något "på riktigt är fel". Snarare handlar det om att vissa saker behöver undersökas vidare.

Exempelvis är det rimligt med viss osäkerhet i ett förhållande inledningsvis. Precis som att det är mänskligt att ibland faktiskt vara självupptagen.

Å ena sidan är det ju toppen att satsa på relationen trots att ni har det svårt i familjen. Å andra sidan är du faktiskt i en sårbar fas.
  • Anonym (Fel)
    Lönnsirap skrev 2024-11-06 09:07:09 följande:
    För mig betyder inte en röd flagga att man omedelbart ska skynda sig avsluta, eller att något "på riktigt är fel". Snarare handlar det om att vissa saker behöver undersökas vidare.

Exempelvis är det rimligt med viss osäkerhet i ett förhållande inledningsvis. Precis som att det är mänskligt att ibland faktiskt vara självupptagen.

Å ena sidan är det ju toppen att satsa på relationen trots att ni har det svårt i familjen. Å andra sidan är du faktiskt i en sårbar fas.
    Måste "satsa" innebära att intrpducera honom asap? Kan det inte innebära introducera senare men ändå prioritera att ses ibland trots att jag mår dåligt? Kommer ju inte må så här alltid. Nu är jag i chockfas pga att pappa blev sämre så hastigt, har inget med hur seriös jag är med min kille att göra. Fattar inte hur han kan tro det men han har aldrig förlorat någon närstående så det kanske förklarar saken..
  • Lönnsirap
    Anonym (Fel) skrev 2024-11-06 09:54:05 följande:
    Måste "satsa" innebära att intrpducera honom asap? Kan det inte innebära introducera senare men ändå prioritera att ses ibland trots att jag mår dåligt? Kommer ju inte må så här alltid. Nu är jag i chockfas pga att pappa blev sämre så hastigt, har inget med hur seriös jag är med min kille att göra. Fattar inte hur han kan tro det men han har aldrig förlorat någon närstående så det kanske förklarar saken..
    Det är ju du som har en relation, och i min värld är det orimligt att "satsa" om man faktiskt inte känner för det... Utifrån att man TILLSAMMANS bygger en relation.

Vad tusan blir det för relation om du sätter din partners känslor i prioritet, när du faktiskt inte just nu VILL.

En relation har ibland lite kriser och jobbiga perioder och det kanske är rätt tufft även för din partner just nu. Det jag menar är dock att det faktiskt är en liten varningsflagga när relationen inte landar i något ni båda blir bekväma i. 
  • Anonym (Fel)
    Lönnsirap skrev 2024-11-06 10:27:05 följande:
    Det är ju du som har en relation, och i min värld är det orimligt att "satsa" om man faktiskt inte känner för det... Utifrån att man TILLSAMMANS bygger en relation.

Vad tusan blir det för relation om du sätter din partners känslor i prioritet, när du faktiskt inte just nu VILL.

En relation har ibland lite kriser och jobbiga perioder och det kanske är rätt tufft även för din partner just nu. Det jag menar är dock att det faktiskt är en liten varningsflagga när relationen inte landar i något ni båda blir bekväma i. 
    Varför måste det innebära att jag inte "satsar" bara för att han inte får träffa familjen ÄN? Jag tycker det bästa är att träffen blir bra och att jag är redo än att det ska ske snabbt. Varför måste han ha så himla bråttom för....känner inte att det här borde orsaka någon kris

Han sa att han "förstår" men känner att han varit lite kylig mot mig och jag känner press att behöva hantera det när jag har mitt mående och familjens  som prio just NU.
  • beli
    Anonym (Fel) skrev 2024-11-06 10:46:32 följande:
    Varför måste det innebära att jag inte "satsar" bara för att han inte får träffa familjen ÄN? Jag tycker det bästa är att träffen blir bra och att jag är redo än att det ska ske snabbt. Varför måste han ha så himla bråttom för....känner inte att det här borde orsaka någon kris

Han sa att han "förstår" men känner att han varit lite kylig mot mig och jag känner press att behöva hantera det när jag har mitt mående och familjens  som prio just NU.
    Jag håller med dig. Det finns ju dessutom inget som säger att man måste träffa varandras föräldrar bara två månader in i en relation, liksom. Han får ta ansvar för sina egna känslor. Personligen skulle inte jag vilja introduceras i en familj när de mår som sämst och fokus ligger på nåt helt annat.
  • Less is more
    Lönnsirap skrev 2024-11-06 08:37:25 följande:

Jag tänker att det naturligtvis blir ett naturligt steg att träffa den andres familj när en relation blir mer etablerad, och att detta säkert kan bli bra för alla.

Med detta sagt vill jag OCKSÅ påpeka att just inte "vara överens" om i vilket tempo relationen ska ta vissa steg faktiskt är en röd flagga. Om ens nya flickvän faktiskt känner att hon inte orkar med att presentera en för familjen så är man inte speciellt sympatisk om han inte vill se din bild av det hela. 

Men stopp. Ja, han verkar oempatisk din pojkvän. 
    Frågan är om han alls blir en tröst och ett stöd för dig i detta? 
  • Less is more
    Less is more skrev 2024-11-06 13:07:50 följande:
    Hoppsan, mitt svar var till TS.
  • Anonym (Fel)
    Less is more skrev 2024-11-06 13:07:50 följande:
    Jag känner också så. Han hoppar till slutsatser när det inte handlar om honom eller vår relation.
  • Less is more
    Anonym (Fel) skrev 2024-11-06 13:10:50 följande:
    Jag känner också så. Han hoppar till slutsatser när det inte handlar om honom eller vår relation.
    Ni har varit tillsammans två månader bara. Jag hade valt min pappa, mamma, min ursprungsfamilj i nuläget. Varit med pappa, stöttat mamma. Sen försökt hitta en mer kärleksfull och omtänksam pojkvän

Tänk om du skulle få barn med pojkvännen som bara tänker på sig själv och enbart ser till sitt egna? Det skulle inte fungera.
  • Anonym (Fel)
    Less is more skrev 2024-11-06 13:19:28 följande:
    Ni har varit tillsammans två månader bara. Jag hade valt min pappa, mamma, min ursprungsfamilj i nuläget. Varit med pappa, stöttat mamma. Sen försökt hitta en mer kärleksfull och omtänksam pojkvän

Tänk om du skulle få barn med pojkvännen som bara tänker på sig själv och enbart ser till sitt egna? Det skulle inte fungera.
    Två månader? Var skrev jag det? det är 6 månader. Men det spelar ingen roll i sammanhanget.

Ja det beror på om jag lyckas få honom att se min sida av det hela.
  • Anonym (JB)

Vilken självisk gnällfis. Skit i honom bara. Bra att du såg det så tidigt. Du kan ju bara föreställa dig hans gnäll när/om din pappa går bort och hela du går åt till att sörja. 

• Anonym (Fel)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-06 15:39:55 följande:

Vilken självisk gnällfis. Skit i honom bara. Bra att du såg det så tidigt. Du kan ju bara föreställa dig hans gnäll när/om din pappa går bort och hela du går åt till att sörja. 

Tack för förståelsen. Jag är så besviken på honom. Inte orkat svara på hans sms men måste nog prata om det här snart.
  • Less is more

Ta hand om dig, och familjen.❤️

Pojkvännen får helt enkelt vänta några månader. Om ni börjar träffas då borde han vilja höra hur du haft det med omtanke. 

Svar på tråden Träffat pojkväns familj. Han får inte träffa min än. Orättvist?