• Ezme08

Abort imorgon men ej mentalt redo :(

Hej!
    Skulle gärna vilja komma i kontakt med ngn och få lite input/ bolla med ngn/ prata av mig.
    Jag är en kvinna på 42år som fick reda på för 1månad sen att jag är gravid och är i runt 9+2 nu.
    Har en tid för en kirurgisk abort imorgon men jag är absolut inte mentalt redo och vet inte om jag ska avboka/ skjuta på tiden.

Bakgrund.
    Jag och min "partner" har träffats drygt 1,5år och vi trivs väldigt bra ihop, dejtar, går på mysiga middagar, event,, middag hemma mm. Men vi både hade avslutat en lång relation några år innan vi sågs och var inte så sugna på att "binda" oss så vi är som att vi är tillsammans fast ändå inte. Krångligt, jag vet.
    Han har alltid tänk sig ett liv utan barn och jag har egentligen inte heller tänkt mig att starta om vid denna ålder. Plus att jag trodde inte att jag kunde bli gravid igen efter ett missfall m tvillingar 2018 som tog hårt på kroppen och fick då höra att chansen att bli gravid igen och att allt skulle vara normalt var minimal mao trodde jag att det var kört och har då haft den inställningen. 
    MEN, nu är jag här ändå :/

Har påbörjat studier för 1år sen för att kunna komma längre inom min karriär  och har 1år kvar minst. Har en tonåring, son, som bor varannan helg hos mig och är inte direkt sugen på ett syskon.Jag har själv inte kunnat tänka mig att börja om vid den här åldern heller men det känns så svårt att gå till den inplanerade tiden för kirurgiska abort imorgon :( 
    Jag är absolut inte mentalt redo för det och jag vill få landa i beslutet 100% innan jag gör en abort för annars känns det som jag blivit tvingad/ pressad till det och jag vill att det ska vara mitt beslut helt och hållet.
    Antar att jag bara ville skriva av mig och gärna få höra lite hur ni hade resonerat?? :(
    Ktamar!
  • Svar på tråden Abort imorgon men ej mentalt redo :(
  • Anonym (Lova)

Behåll barnet. När du har barnet i din famn kommer du inte ångra dig. Du är 42 och detta är din sista chans att kunna få barn troligtvis. Vill ge dig mod till att avboka. Man ångrar inte ett barn, däremot har jag träffat många som ångrar en abort. All kärlek

• Anonym (Jo)
    Anonym (?) skrev 2024-11-07 18:22:29 följande:
    Jag tror att vi alla vet reglerna. Men finns knappast någon som vill vänta så länge.
    Vill och vill... Har man svårt att bestämma sig kan det lätt bli att veckorna trillar iväg. Ts verkar egentligen på det klara med beslutet, bara att det inte har landat. Hoppas hon tar tiden imorgon. Det blir bara värre om hon väntar.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Lova) skrev 2024-11-07 18:28:50 följande:

Behåll barnet. När du har barnet i din famn kommer du inte ångra dig. Du är 42 och detta är din sista chans att kunna få barn troligtvis. Vill ge dig mod till att avboka. Man ångrar inte ett barn, däremot har jag träffat många som ångrar en abort. All kärlek

Man kanske inte ångrar ett barn men det betyder inte att alternativet hade varit fel. Hon är 42, har en tonåring redan och var inställd på att inte ha fler. Börja om i hennes ålder med allt det innebär...? Och med tanke på pappans inställning också, och hennes egna tankar. Nä, verkligen ingen bra situation och man måste inte ha fler bara för att det råkat bli.
  • Anonym (LoL)

Och på vilket sätt är din ålder relevant? Märkligt att du nämner din ålder. 

• Anonym (Lina)

Du måste tänka på hur du vill att resten av ditt liv ska vara - inte hur jobbig aborten känns.

Om du inte bestämt dig än, inte bottnar i vad du egentligen vill, ska du såklart avvakta.

Men är du egentligen klar med beslutet men känner vånda inför aborten, kommer den bara bli svårare ju mer tiden går.

Utred VAD det är som är problemet.

• Anonym (Jo)
    Anonym (LoL) skrev 2024-11-07 18:46:40 följande:

Och på vilket sätt är din ålder relevant? Märkligt att du nämner din ålder. 

Du kanske inte har koll på betydelsen, men fertiliteten sjunker från ca 35 års ålder, efter 40 markant. I ungefär samma takt (efter 40) ökar risken för att det ska bli något fel på fostret. Dessutom har ts ett helt liv i övrigt, även där är ålder relevant, både för studier, karriär, relationen, hennes tonårsson mm. LoL på den va.
  • Anonym (B)
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-07 18:43:18 följande:
    Man kanske inte ångrar ett barn men det betyder inte att alternativet hade varit fel. Hon är 42, har en tonåring redan och var inställd på att inte ha fler. Börja om i hennes ålder med allt det innebär...? Och med tanke på pappans inställning också, och hennes egna tankar. Nä, verkligen ingen bra situation och man måste inte ha fler bara för att det råkat bli.
    Har du gjort abort , ångrat det  och vill att TS ska må dåligt också?

Du är otroligt tjatigt och agressiv gällande att TS måste göra abort oavsett vad hon vill och känner.

Det är väldigt bra att kvinnor får göra abort i Sverige , men aborträtten är för att kvinnor ska få ha valmöjlighet , ha rätten att bestämma över sina kroppar inte för att göra andra nöjda eller att män ska ta slippa ansvar.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (B) skrev 2024-11-07 19:37:22 följande:
    Har du gjort abort , ångrat det  och vill att TS ska må dåligt också?

Du är otroligt tjatigt och agressiv gällande att TS måste göra abort oavsett vad hon vill och känner.

Det är väldigt bra att kvinnor får göra abort i Sverige , men aborträtten är för att kvinnor ska få ha valmöjlighet , ha rätten att bestämma över sina kroppar inte för att göra andra nöjda eller att män ska ta slippa ansvar.
    Varför såna påhopp?? Jag har gjort abort och INTE ångrat dem! Självklart ska ts INTE må dåligt. Vad håller du på med egentligen?!
  • Anonym (Isabel)

Jag har gjort abort och då var jag 100% säker på min sak, det var verkligen inte läge för mig att ta det ansvaret .

Blev många år tills jag blev oväntat gravid med en särbo ( var särbos i 6 år) och jag var 42 år.
    Vi var oense kring barnet men jag ville verkligen inte göra abort, ville absolut behålla!

Vi fortsatte som par ( särbos) i ett par år till men sedan sprack förhållandet och pappan tog mindre och mindre ansvar tills det blev noll kontakt.

trots det som hände har jag aldrig ångrat mitt beslut .

Jag tror att man innerst inne har ett JA eller NEJ och det ska man lyssna på.

Min barnmorska sade också kring min oro gällande ålder och eventuella problem/ skador på barnet att det är mycket oftare att yngre får barn med diverse skador än äldre då det är fler som skaffar barn i de yngre åldrarna och det lät ju då väldigt logiskt.

Hur som, vet du innerst inne vad DU vill så har du svaret.

Stort lycka till, kram

Svar på tråden Abort imorgon men ej mentalt redo :(