Inlägg från: Anonym (Helt rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helt rätt)

Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?

Jag håller med dig TS! Trådar lockar till sig folk med enkla lösningar på jobbiga problem och har en drivkraft att hacka på TS för att denna råkar känna som den gör eller liknande. Men tro det eller ej, det finns en logisk förklaring till detta. Jag skrev en tråd om det för en tid sedan. Läs: www.familjeliv.se/forum/thread/82908796-jag-tror-empatistorningar-ar-vanligare-pa-fl-an-vad-folk-tror

Jag är helt övertyga om att det handlar om empatistörningar, inget annat.

• Anonym (Helt rätt)
    Anonym (Råd) skrev 2024-11-11 09:41:04 följande:

Jag litar på människors goda vilja och inneboende empati. Bara för att vi är på FL så tänker jag att människor använder hjärta istället för att få utlopp för egna inre känslor. Uran det hoppet kan man ju tappa tron på mänskligheten. 

Jag är 100% säker på att många på FL gör sitt absolut bästa och vill andra väl. Så långt är jag med. Problemet är dock att vissa trådar blir ett eldorado för människor med empatistörningar. Jag har sett flera trådar där TS skriver något ytterst känsligt, typ att hen är kär i någon annan fast hen är i en relation. Dessa trådar är som en nyöppnad godispåse för människor med empatistörningar. Där gör dessa narcissister allt för att få hoppa på TS och gör enorma ansträngningar att hitta saker de kan använda mot TS. Jag hittar inte tråden men för ett par år sedan hittade jag en tråd där exakt detta hände. En kvinna skrev att hon förälskat sig i en kollega. Mängder av narcissister sökte sig till tråden för att berätta för denna kvinna vilken värdelös människa hon är, och detta berodde på att hon, enligt dessa, inte gjort tillräcklig för att hindra dessa känslor.

För mig, som själv har ASPD, är detta fullt logiskt. Har man empatistörningar och är narcissistiskt lagd vill man trycka ner andra för att själv känna sig bättre. Och jag känner igen detta beteende hos mig själv i att trycka ner människor som visar minsta lilla svaghet. Och här på Familjeliv är det väldigt många som visar sig svaga och det är därför detta är ett klondike för människor som mig. Så jag säger till er alla att ni ska vara aktsamma på Familjeliv och se symptomen på när ni möter en narcissist här inne.
  • Anonym (Helt rätt)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 18:55:55 följande:
    Var kvinnan och kollegan singlar? För om någon av dem inte var singel, så tror jag inte att det var narcissister som sökte sig till tråden, utan personer med en annan moralisk kompass än du.
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 20:44:15 följande:
    Nope, jag har INTE skrivit att de inte var narcissister. Jag skrev att man inte är narcissist för att man tycker att otrohet är förkastligt.
    Nu gjorde du något som är typiskt för sådana trådar: du utgick från att det handlade om otrohet. Hur exakt vet du att personen ifråga var otrogen?
  • Anonym (Helt rätt)
    Anonym (anonym) skrev 2024-11-12 14:16:00 följande:
    Jag håller med om att det i vissa fall antagligen handlar om personer med empatistörningar. Jag grundar inte detta främst på deras åsikter utan på hur uttrycker sig mot andra människor. Även i diskussioner om mindre kontroversiella ämnen än det du beskriver har jag sett att vissa inte kan hålla sig från att spy ur sig hånfullheter och komma med personangrepp i stället för att föra en saklig diskussion.
    Det beror på att vi som har empatistörningar ofta letar efter drama. Vi mår genuint bra av drama och njuter av att se människor bli ilskna eller rentav ledsna. De som brukar betecknas som "drama queens" är oftast människor som jag eftersom vi får en genuin njutning av detta. Så därför letar vi med förstoringsglas efter drama även där det inte finns något drama.

Kom ihåg att empatistörningar är vanligare än vad man tror. Drygt 5%, vad jag har hört, har på ett sätt en nedsatt empatisk förmåga, och det var oftast vi som var mobbare i skolan och senare i livet blev "drama queens" (ärligt talat vet jag inte vad den manliga diton kallas, så därför skriver jag "drama queen" men detta inkluderar såklart också män). Och eftersom vi har en sådan njutning söker vi oftast efter drama, och där blir familjeliv en perfekt plats för drama.
  • Anonym (Helt rätt)
    Anonym (sek) skrev 2024-11-12 15:15:31 följande:
    Sådana personer borde väl inse precis vad andra känner (empati) antar jag. För då kan de dra nytta av det och få utlopp för sitt drama-behov.
    Saken är den att vi som har empatistörningar förstår det inte själva. Innan jag fick min diagnos trodde jag att jag hade empati eftersom att jag förstod vad det var rent intellektuellt. Man kom också ihåg att vi som har empatistörningar har väldigt svårt att förstå oss själva och vi är experter på att rationalisera vårt beteende och vi anser aldrig att vi gör fel då vi oftast har en grandios självbild. Så det är väldigt svårt att få oss att förstå att vi har just empatistörningar.

Jag själv fick min diagnos via en fängelsedom. Och det är först nu efter några år som jag börjat prata om detta öppet eftersom jag inte velat tidigare.
  • Anonym (Helt rätt)
    Anonym (sek) skrev 2024-11-12 17:05:02 följande:
    Fast nu skrev jag ju inte om att förstå vad empati är
    Du menar om dessa fick empati? Sorry, det kommer aldrig att hända.
Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?