• Anonym (Teresa Q)

Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?

Har startat flera trådar på FL  ov läst andras och insett en sak. Folk kommer sällan med bra och nyanserade råd. Det är dumpa hit och dumpa dit, projektion av egen erfarenhet och sällan sägs något som TS kan dra nytta av. För att inte tala om alla som är eleka av oklar anledning. Vad anser ni, har ni fått bra råd som ni kunnat applicera på er situation efter råd på FL? Har ni erfarenhet av andra forum?

Är det kanske rentav lönlöst att fråga random personer?

Inser att denna tråd är lite meta.

• Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?
  • Anonym (Teresa Q)
    Anonym (raka rör) skrev 2024-11-08 20:11:50 följande:

Det är alltid enklast att svara på vad man själv inte hade accepterat i en relation, och jag råkar nu vara så att jag tar inte skit.

Inte på jobbet, inte från släkten/svärisar, inte från vänner och inte från min partner.

Jag tycker att detta har gett mig kuraget att göra slut med män som inte håller måttet och hitta en bra man att bilda familj med, vilket har gjort mig nöjd och framgångsrik. Sen kan kanske inte alla göra det, men man måste inte heller nöja sig med första bästa som visar intresse, är mitt budskap.

Sätt dina egna gränser och håll dem, för det enda som är säkert i livet är att den som tar skit kommer att få mycket av det.

Många TS som skriver om relationsproblem fokuserar ju endast på problemet vid trådstarten, allt annat kan ju vara toppen i relationen. Därför obegripligt att folk med knapphäbdig info man hoppa till slutsatser som "hen är inte kär i dig" eller "dumpa" osv.

Har själv varit med om det och då var man tvungen att förklara sig "nä han göt ju faktiskt XYZ" så jag tror visst han är seriös osv trots att det inte var det tråden handlade om.

Visaa verkar ha en agenda att få folk att tvivla på sina relationer.
  • Anonym (Råd)

Jag litar på människors goda vilja och inneboende empati. Bara för att vi är på FL så tänker jag att människor använder hjärta istället för att få utlopp för egna inre känslor. Uran det hoppet kan man ju tappa tron på mänskligheten. 

• Anonym (Helt rätt)
    Anonym (Råd) skrev 2024-11-11 09:41:04 följande:

Jag litar på människors goda vilja och inneboende empati. Bara för att vi är på FL så tänker jag att människor använder hjärta istället för att få utlopp för egna inre känslor. Uran det hoppet kan man ju tappa tron på mänskligheten. 

Jag är 100% säker på att många på FL gör sitt absolut bästa och vill andra väl. Så långt är jag med. Problemet är dock att vissa trådar blir ett eldorado för människor med empatistörningar. Jag har sett flera trådar där TS skriver något ytterst känsligt, typ att hen är kär i någon annan fast hen är i en relation. Dessa trådar är som en nyöppnad godispåse för människor med empatistörningar. Där gör dessa narcissister allt för att få hoppa på TS och gör enorma ansträngningar att hitta saker de kan använda mot TS. Jag hittar inte tråden men för ett par år sedan hittade jag en tråd där exakt detta hände. En kvinna skrev att hon förälskat sig i en kollega. Mängder av narcissister sökte sig till tråden för att berätta för denna kvinna vilken värdelös människa hon är, och detta berodde på att hon, enligt dessa, inte gjort tillräcklig för att hindra dessa känslor.

För mig, som själv har ASPD, är detta fullt logiskt. Har man empatistörningar och är narcissistiskt lagd vill man trycka ner andra för att själv känna sig bättre. Och jag känner igen detta beteende hos mig själv i att trycka ner människor som visar minsta lilla svaghet. Och här på Familjeliv är det väldigt många som visar sig svaga och det är därför detta är ett klondike för människor som mig. Så jag säger till er alla att ni ska vara aktsamma på Familjeliv och se symptomen på när ni möter en narcissist här inne.
  • Anonym (Teresa Q)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-11 15:47:39 följande:
    Jag är 100% säker på att många på FL gör sitt absolut bästa och vill andra väl. Så långt är jag med. Problemet är dock att vissa trådar blir ett eldorado för människor med empatistörningar. Jag har sett flera trådar där TS skriver något ytterst känsligt, typ att hen är kär i någon annan fast hen är i en relation. Dessa trådar är som en nyöppnad godispåse för människor med empatistörningar. Där gör dessa narcissister allt för att få hoppa på TS och gör enorma ansträngningar att hitta saker de kan använda mot TS. Jag hittar inte tråden men för ett par år sedan hittade jag en tråd där exakt detta hände. En kvinna skrev att hon förälskat sig i en kollega. Mängder av narcissister sökte sig till tråden för att berätta för denna kvinna vilken värdelös människa hon är, och detta berodde på att hon, enligt dessa, inte gjort tillräcklig för att hindra dessa känslor.

För mig, som själv har ASPD, är detta fullt logiskt. Har man empatistörningar och är narcissistiskt lagd vill man trycka ner andra för att själv känna sig bättre. Och jag känner igen detta beteende hos mig själv i att trycka ner människor som visar minsta lilla svaghet. Och här på Familjeliv är det väldigt många som visar sig svaga och det är därför detta är ett klondike för människor som mig. Så jag säger till er alla att ni ska vara aktsamma på Familjeliv och se symptomen på när ni möter en narcissist här inne.
    Ja de mår nog sjäva inte toppen och drar därför ner andra
  • klyban

Det är väldigt enkelt och se skillnad på seriösa svar på ett problem och de som inte är seriösa.

Och sett många bra råd genom åren i relationer, men såklart en del troll också.
    Men dom sorterar man bara bort som nonsens.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Philippa)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-11 15:47:39 följande:
     Jag hittar inte tråden men för ett par år sedan hittade jag en tråd där exakt detta hände. En kvinna skrev att hon förälskat sig i en kollega. Mängder av narcissister sökte sig till tråden för att berätta för denna kvinna vilken värdelös människa hon är, och detta berodde på att hon, enligt dessa, inte gjort tillräcklig för att hindra dessa känslor.
    Var kvinnan och kollegan singlar? För om någon av dem inte var singel, så tror jag inte att det var narcissister som sökte sig till tråden, utan personer med en annan moralisk kompass än du.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 18:55:55 följande:
    Var kvinnan och kollegan singlar? För om någon av dem inte var singel, så tror jag inte att det var narcissister som sökte sig till tråden, utan personer med en annan moralisk kompass än du.
    Och bara narcissister kräver att andra ska rätta sig efter deras personliga moraliska kompass.
  • Anonym (Teresa Q)
    klyban skrev 2024-11-11 16:50:54 följande:

Det är väldigt enkelt och se skillnad på seriösa svar på ett problem och de som inte är seriösa.

Och sett många bra råd genom åren i relationer, men såklart en del troll också.
    Men dom sorterar man bara bort som nonsens.

Problemet är att många "välmenade" råd ofta är väldigr dåliga. Många antaganden, ifrågasättanden och ibland bara en vilja att det ska gå dåligt för TS.

Av nån anledning tycker jag folk på FL verkade betydligt snällare i de riktigt gamla trådarna från typ 2010-tiden.
  • Anonym (Philippa)
    Anonym (sek) skrev 2024-11-11 19:24:15 följande:
    Och bara narcissister kräver att andra ska rätta sig efter deras personliga moraliska kompass.
    Nåja. Man är inte narcissist för att man tycker att otrohet är förkastligt.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 19:52:32 följande:
    Nåja. Man är inte narcissist för att man tycker att otrohet är förkastligt.
    Nej men för ens beteende i tråden.
Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?