Inlägg från: Anonym (Frerot) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frerot)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Anonym (Funderar) skrev 2024-11-08 12:25:36 följande:

Så ni har alltså löner på ca 33-34 000 för postnord och LSS? Låter otroligt

Vad menar du?
  • Anonym (Frerot)
    Anonym (Eken) skrev 2024-11-08 12:50:47 följande:
    Nej, du räknar med för hög skatt. De betalar inte 30% i skatt. 
    Enig, få som har koll på hur skatt faktiskt räknas. 
    27-29k brutto är mer rimligt att räkna på, lite beroende på var de bor. 

Och jag håller med ovanstående, ni gör det jättebra TS!
    Ni är inte fattiga, ni håller nere boendekostnaden och prioriterar bra verkar det som. 

Det är ofrånkomligt att barn jämför men man får hantera det bara. Vi har försökt att stärka våra barn i att vi har det bra, vi har sunda värderingar, vi köper det vi tycker att man behöver. Men också att komma ifrån att ens värde ligger i vad man har. Det är tufft men det är inte det som är viktigt när det kommer till kritan. Och då får man förstås också föregå med gott exempel som vuxen.

Vi handlar tex mycket second hand. Jag besöker Erikshjälpen eller handlar på Sellpy och fyller på garderoberna vid behov. Kan lova att inget barn någonsin ifrågasatt var saker kommer ifrån utan bara visat glädje över detta. 
    Generellt så shoppas det klart mindre i familjen sen covid, det är som sagt inte vad man har som är viktigt och hänga i köpcentrum har aldrig varit ett "nöje" för oss. 
  • Anonym (Frerot)
    Anonym (V) skrev 2024-11-08 13:15:05 följande:

Typiskt, skrev ett långt inlägg som försvann. 

men håller med! Tänker som du, att det är viktigt med ens egna värde, vara nöjd med det man har. Vet många rika som jämför sig med andra, större hus, bil, båt m.m.  
    Att uppskatta det man har, annars blir man aldrig nöjd  

Vi har t.ex. haft mkt tid, vad är viktigare än det? Brukar jag sägs till dottern, maken har bra arbetstider och kommer hem tidigt, jag har jobbat natt i 10 år och är långledig ofta. Sen det viktigaste, hälsan! 

Vi handlar också ofta på second hand, är ju jättebra att återanvända. Hon handlar nästan allt på vinted och kläderna är ju som nya. 

Skönt att inte vara ensam i det.
    Vi har också kunnat ge barnen mycket tid. Har unnat oss att inte jobba heltid heller = kortare dagar på fritids och långa lov.
    De kanske inte uppskattar det i stunden men förhoppningsvis har det i alla fall inte skadat våra relationer.
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?