Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Ja, barn tycker nästan alltid att de har det sämre än andra. 

Men samhället har också blivit extremt materialistiskt på senare år, tycker jag.

När jag växte upp fick inte ungdomar så mycket pengar att röra sig med, även om föräldrarna hade det gott ställt. Man pratade då ofta om att det var viktigt att inte skämma bort barnen, särskilt om det var ett enda barn.

Är det en bidragande faktor till att unga idag mår dåligt, att livet allt mer blivit en jakt på pengar och status? Och man glömmer det viktiga, dvs att ha roligt och umgås med varandra? 

• TvillingmammaVästgöte

När jag växte upp hade jag vänner som var superrika. Mem jag såg hur de hade det hemma och det var inte bra. Föräldrarna var stela och elaka. Vissa pappor drack för mycket. 

Jag fick faktiskt inga positiva vibbar av att vara rik.
    Vår Volvo 240 funkade lika bra som en Bentley eller Rolls Royce. Jag hade lika kul i svenska fjällen som de hade franska alperna. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-09 09:14:13 följande:

Har svårt att tro på det här. 6000 kr i hyra? I Stockholm? Nej. Jag bor i en mindre stad och här finns inte ens tvåor att få tag på med så låg hyra. Så hur bor ni egentligen? Om ni har löner strax under medellönen i Sverige så är ni inte fattiga och borde ha råd med ett bra liv. Så frågan är ju mer vad ni gör av alla pengar. En flyktingfamilj eller ensamstående förälder eller sjukpensionär kan bo lika bra eller bättre med alla bidrag om er lägenhet är så billig. Så där är nog inte skillnaden så stor. Om det är det dottern reagerar på. 

Jämför hon sig med barn som har föräldrar med vd-löner eller överläkarlöner så är ni ju inte rika. Men allt är relativt och det finns många steg däremellan. 

Tycker också det låter märkligt, har aldrig hört talas om en större lägenhet för 6000 kr, det är ju vad en etta kostar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Varit där) skrev 2024-11-10 19:40:04 följande:

Problemet är att samhället förändrats och blivit mer materialistiskt och via media styrs vi och speciellt ungdomarna utifrån ekonomiska måttstockar. Vårt värde mäts i kronor och ören istället för hur vi är som människor.

Att ungdomarna dras med i cirkusen är inte konstigt

Ja, samhäller har blivit materialistiskt på ett tråkigt sätt. De sociala medierna styr och påverkar ungdomarna alldeles för mycket. I våra gamla massmedier fanns det regler kring marknadsföring, som tex inte fick göras mot barn, nu finns inga regler alls i den djungel som kallas sociala medier, 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Pj) skrev 2024-11-15 15:11:41 följande:

Vet inte riktigt vad du menar med att alla som svarar tjänar mer än er.... Barn får ju rätta sig efter sin familjs standard och det kommer alltid att finnas de som lever lyxigare/har bättre ställt, men även tvärtom. Det jag absolut inte håller med dig om, är att du nämner att alla inte har samma möjlighet med utbildning - tvärtom anser jag - vi bor i Sverige och alla (förutom dem med specifika problem med inlärning tex) har samma möjlighet att utbilda sig och kämpa för ett yrke som genererar både tillfredsställelse och bra ekonomi. Tänker att livet i stort vad gäller ekonomi, kan vi nästan alla påverka genom de val vi gör som tex utbildning, sparande, bilda familj utan utbildning varken före eller efter och motivation

Men pengar är inte det enda eller viktigaste!

Långt ifrån alla som utbildar sig och tjänar bra blir lyckliga av det.

Jag känner så många stressade men någorlunda  framgångsrika akademikerkvinnor i näringslivet, vid sextio är många av dem utslitna, och många av dem har en massa kroniska sjukdomar och äter flera mediciner. De verkar inte lyckliga, trots höga löner. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (123) skrev 2024-11-18 10:30:01 följande:

Absolut värt att påpeka sådana saker för din dotter. Att lycka faktiskt är viktigare än pengar. 

Men det är bra att också ha förståelse för att det faktiskt kan vara jobbigt att som tonåring se hur alla andra har "mycket mer". 

Jag skrev tidigare kopplat till att vi trots att vi har höga löner har en dotter som känner sig fattig för att hon fått vänner som har extremt bra med pengar. Vi har pratat mycket om det med henne och hon förstår ju såklart att det inte är vettigt att jämföra, men det innebär ju inte att det bara går att låta bli. 

Det finns många studier som visar att relativ fattigdom skadar mer än absolut fattigdom, så länge man har basbehoven uppfyllda. Vi människor stressas av att ha lägre status än andra i gruppen . Denna stress kan vara skadlig 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?