• Goneril

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Ni har hyfsade löner och ska inte gå runt och känna er fattiga. Hyra på 6.000, det är ju mindre än hälften i storstäder, i nyproduktion, var glada för det! Jag gissar att vi talar om en trea eller fyra. Med den låga hyran kan ni spara ordentligt, kanske köpa villa eller BRF! 15% i kontantinsats, men glädjande är att vissa storbanker nu "dubbelsänker" bolåneräntan.                                                                                                                                                     Nu vet jag inte hur prisläget är där ni bor, är det i närheten av en storstad behöver ni säkert 500.000 - 750.000 i kontantinsats. Med den låga hyra ni har är det inte omöjligt att spara ihop den summan på några år. Något har ni kanske på kistbotten redan. Tänk på att ni ska ha pengar till mäklaren, pantbreven och gravationsbeviset. Många glömmer det, erfarenhet sedan utlåningstiden på bank. Nu ska ni ju inte i första hand köpa villa på grund av dotterns påtryckningar utan för hela familjens skull. Även om ni har en låg hyra i dag så betalar ni till er själva i er framtida villa. 

• Goneril
    Anonym (Nova) skrev 2024-11-08 15:13:24 följande:
    Varför i hela fridens namn ska de bo i en villa för när de redan bor bra?

Köp, köp, köp. Alla funkar som tur är inte så. 

Neither borrower nor lender be. 
    Att köpa en villa eller en BRF är en investering för framtiden och ska inte jämföras med konsumtion på kredit. Du citerar den store Barden, Polonius uppmaning till sonen Laertes i Hamlet, citatet fortsätter: "For loan oft loses both itself and friend, and borrowing dulls the edge of husbandry". Nu behöver man inte tänka på banken, det vill säga borgenären, som en särskilt god vän, utan ett huslån är en strikt affärsmässig uppgörelse. Har du fler Shakespeare-citat kan jag kommentera dem efter många år i hans sällskap på Universitetet. 
  • Goneril
    LiAmJo skrev 2024-11-19 12:23:13 följande:
    Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Det låter som att dottern är lite bortskämd. Jag får ut ca 43 000 efter skatt men är ensamstående mamma och har tre barn. Vår lägenhet kostar nästan 17 000kr/mån för vi bor i Göteborgs finaste område så det är lite samma här för barnen med att de flesta bor i villa eller i "våningar". Tror det är viktigt att inte "försvara" sig mot sina barn utan det är bättre om du faktiskt bara säga att du är nöjd såhär och om hon vill leva annorlunda som vuxen kan hon göra andra val. Jag säger till mina barn att jag hellre lever lycklig och ensam än olycklig tillsammans och då blir det mindre pengar. Sen sparar jag till en bostadsrätt till äldsta sonen till när han ska flytta hemifrån om ca 6 år. Så vi lever på strikt budget och de får absolut inte allt de pekar på.

Vasastan eller Örgryte? Nyproduktion är dyrt, men säkerligen är lägenheten rymlig med hög standard. Efter att din hyra är betald har du 26.000, med 3 barn lär inte mycket bli över. Jag som pensionär och boende i en äldre centralt belägen bostad i Göteborg har 25.000 kvar efter hyran, 30 år i kö, 80 kvadrat. TS bor billigt, väldigt billigt, och dottern borde vara glad och nöjd med det. En lägre hyra ger möjligheter till fritidsaktiviteter och sparande; helt enkelt mer "luft" i ekonomin.
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?