Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Oj 6000 bara, var bor ni då och hur stort?
    Då borde ni väl ha ganska mycket pengar över ändå? 

Jag bor också i hyresrätt (3:a) och det känns lite jobbigt när många av dotterns kompisar bor i radhus, hon har frågat några gånger varför inte vi gör det. Har tyvärr inte möjlighet att köpa något nu , är gravid , snart föräldraledig och pluggar just nu. Dottern är iförsej bara 8 så det är väl inte så att hon är arg eller klagar direkt och hon gillar sitt rum och lägenheten där vi bor. 

Min äldsta dotter (som är vuxen och utflyttad nu) gick i en annan skola och de flesta av hennes klasskompisar bodde också i lägenhet så hade inte riktigt det problemet med henne. Vi bodde på samma ställe då också men de fick plats i olika skolor. Tyckte det var bra att yngre dottern fick plats i en skola som låg i ett lite ?bättre? område men på ett sätt känns det inte så bra nu i efterhand eftersom så många bor i hus eller radhus och det blir lätt att barn jämför sig med kompisar. Fast hon har några i sin klass som bor i hyresrätt också. 

• Anonym (Jag)
    EpicF skrev 2024-11-09 12:13:05 följande:
    Var står att ts bor i Stockholm? Hon kan mycket väl bo i en kommun utanför och det är inte omöjligt att det finns lägenheter med den hyran. Står inte heller hur stor lägenheten är eller i vilket skick den är i. 

Dessutom verkar ts leva ett bra liv. 

Ja omöigt är det inte om det är en 2:a eller kanske till och med 3:a som inte har varit renoverad på länge. 

Min 3:a kostar bara 7700 nu men den har inte varit renoverad på över 20 år , snart ska den stambytas och renoveras och då kommer den kosta 10-11000 om vi bor kvar då (letar lite efter större pga att jag väntar ett barn till) 

Jag bor i en förort men det finns ju lägenheter inne i stan som är väldigt billiga också , bara att man måste ha stått jättelänge i kö för att få dom. 

• Anonym (Jag)
    EpicF skrev 2024-11-09 13:43:10 följande:
    Finns lägenheter i förorterna som kostar 6000kr i hyra och inte är ettor. 

Det spelar ingen roll om det är i en förort eller inte , vi har inte marknadshyror. Det som spelar roll är hur nybyggd och nyrenoverad den är. Det finns nog 2:or för 6000 i innerstan också men då måste man ha stått säkert typ 30 år i kö eftersom billliga lägenheter är eftertraktade. 

Jag har faktiskt aldrig sett en 3:a för 6000, vet inte om det finns. Och då kollar jag ganska mycket eftersom jag letar efter större. Men 2:a är inte omöjligt om den inte har varit renoverad på länge. Och som sagt kan den lika gärna ligga i stan , det har ingen betydelse för hyran när det är första hand. 

• Anonym (Jag)
    EpicF skrev 2024-11-09 21:56:36 följande:
    Och du har koll på alla privata hyresvärdar? 
    Jag skrev att jag inte har sett nån 3:a för 6000, inte att det inte finns.
    Nu har TS svarat att de bor i en liten 3a på 59 kvm (kanske egentligen 2,5:a som används som 3:a) för 6500 och det låter inte alls orimligt. 

Att vi inte har marknadshyror handlar om lagar , det behöver man inte ha koll på alla hyresvärdar för att veta. Det är helt enkelt inte tillåtet , hyran bestäms inte av hur bra läge det är. Så jag fattar inte varför du fortsätter tjata om att det finns så billiga lägenheter i förorter? Det kan lika gärna finnas i innerstan eller varsomhelst. Det finns nyproducerade 3:or för 15000 i förorter långt ifrån stan, var lägenheten ligger har ingen betydelse (om det är i första hand). 
  • Anonym (Jag)
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    På vilket sätt har de det sämre än andra menar du? Beror ju såklart på vad man jämför med men att bo med ett barn i en 3:a är väldigt väldigt vanligt. Jag känner flera som bor med två eller tre barn i en trea också. Jag bor med 2 barn i en (större) 3:a och väntar ett till , letar lite efter större men känner ingen panik. 

Var bor du där det anses som konstigt att bo med ett barn i en 3:a? Vet flera även med bra med pengar som bor så.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 14:03:10 följande:

Eftersom vi valt dessa arbeten skulle vi ju bli ännu fattigare om vi hade köpt nåt större eller ha en större hyresrätt. Vi har kollat på många fyror med över 10.000 mer i hyra per mån. 

Ja vi har gjort dessa val. Vi är fattigare än dom flesta. Vet ej vad mer säga. 

Jag tycker inte man behöver en 4:a med ett barn. Vill man bo så så får man det såklart men det är verkligen inget man behöver. En trea är inte alls för litet när man bara har ett barn. Jag har bott med tre barn och sambo i en 3:a (78 kvm) ett tag innan äldsta flyttade ut, det var jobbigt med en tonåring som vill vara ifred samtidigt som man har småbarn som låter och stör men känner några andra som bor med tre barn i trea och det funkar bra.

Jag har snart tre barn här igen (gravid nu) och letar lite efter större men känner ingen jättepanik. Och två barn i en trea funkar tycker jag. Ett barn är absolut inga problem. Förstår inte riktigt att vissa i tråden tycker det är för litet när man bara har ett barn hemma. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (V) skrev 2024-11-11 11:50:34 följande:

Ja precis, saker blev som dom blev. Vi fick sonen som unga, det blev inte av att vi utbildade oss, bl.a.  (visst aldrig för sent) men sen blev vi kvar på våra jobb där vi trivts. Men precis, ridningen kostar hur mkt som helst. Ett tag fick hon rida på två ridskolor, visserligen för att se om hon Trivdes bättre i den andra men vi lät henne vara kvar. Den ena red hon på i många år, Sveriges dyraste ridskola. 50.000 per år två timmar per v. Helt absurt. Vi har lagt stora simmar på hennes ridning  

sen gick hon över till att bli medryttare helt och hållet i stället tre dagar i veckan. Ibland mer och det ligger 4 mil bort där maken sitter och skjutsar henne hela tiden mer eller mindre. vi lär fortsätta betala för hennes medryttarhästar men det är ändå en liten summa jämfört med ridskolan. 

Min dotter har också en dyr aktivitet men inte lika dyr. Hon går på dans två gånger i veckan , ca 12 000 per år kostar det sen är det några dansläger också så kanske 16-17000 per år. Hon har kompisar som bor i radhus eller dyrare lägenhet som säger att de inte har råd med det. Det är ju olika vad man lägger pengar på.. För oss är det värt det men vi bor ju ganska billigt nu iallafall. 

Tycker inte din dotter har något att klaga på om hon får gå på en så dyr aktivitet. Minns att min syster ville rida när vi var barn men fick inte pga att det är för dyrt , då bodde vi ändå i hus.. fast vi är fyra syskon. Dessutom bor ni faktiskt inte för litet som sagt, vet inte om de som har svarat att ni gör det bor ute på vischan där alla bor i hus.. Men i Stockholm är det verkligen inte konstigt att bo med ett barn i en trea, även när barnet är tonåring. Det är jättemånga som bor så med 1 eller 2 barn och ganska många med tre barn också. En släkting till min sambo bor med en tonårsdotter, en ung vuxen son och hans flickvän i en trea (hon sover i vardagsrummet tills sonen flyttar ut). 
  • Anonym (Jag)
    felicityporter skrev 2024-11-14 01:57:03 följande:

TS problem är inte att de är fattigare än alla andra, de har en högst normal inkomst som de skulle kunna använda till att köpa en bostadsrätt eller villa för länge sedan. Deras problem är att de är för korkade för att faktiskt ta steget dit och  istället väljer att gömma sig att de nöjda i den gamla 2,5:an de hyr så billigt. 😢

I Stockholm är det som sagt absolut inte ovanligt att bo så, jag känner jättemånga som bor med ett eller två barn i en trea och flera som bor så med tre barn också. Även personer med hög inkomst. En del bor i hyresrätt och andra i bostadsrätt men jag tror inte det gör så stor skillnad för barnen.

När det gäller bostadsrätt till exempel är det många som prioriterar läge framför storlek , man kanske hellre bor i en trea i innerstan än en större lägenhet, radhus eller hus långt ute i nån förort som kostar lika mycket. Alla vill inte bo i hus heller. Har en kompis som är utbildad civilingenjör med bra jobb, hon bodde i hus ett tag men när hon separerade köpte hon en trea där hon bor med sina två barn och hon tyckte det var jätteskönt att flytta till lägenhet istället och slippa allt jobb som det innebär att ha hus. 

Var bor du där det är ovanligt att bo med ett barn i en trea?  

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?