Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
Ni har relativt låga löner. Men jag känner och vet om folk som tjänar runt dom summorna du nämner med. Det existerar ju låginkomsttagare I Sverige.
Däremot tror jag vi har haft det så bra i Sverige, under en väldigt lång tid. Att det blivit svårt för många att acceptera alternativt förneka att mycket saker i Sverige, har blivit betydligt sämre. Det är ju bara titta på världsbilden i stort. När jag var barn och mina systrar. Var det inte alls samma samhällsklimat. Knapra tider fanns absolut. Men man klarade sig bättre. Problemet är att saker blivit väldigt dyrt, på väldigt kort tid. Och löner släpar efter.
Klyftorna har ökat rätt bra i Sverige med, vi sticker ut i hela Europa, som det land där det går fortast. Det var en journalist som skrev en väldigt bra artikel om det nyligen.
Hur Sverige blir alltid fattigare, problemet är att det är för tyst omkring det. Inga politiker talar om det längre. Jag har ju mina personliga teorier om det, med nuvarande regering som sitter. Men det är väldigt dåligt att inte oppositionen tar upp det. Det spär förmodligen på myten om att alla har det så bra i Sverige. Därför att det inte tas upp i media tillräcklig mycket.
Det finns även en bild av att det ska se bra ut på utsidan. Men Kronofogden har aldrig sett så mycket skulder som nu. Och då talar vi även om bolån. Folk skuldsätter sig för att ha en viss livsstil. Det säger mycket om vårat samhälle.
Din dotter ser nog att andra köper unnar sig mycket. Men sanningen I väldigt många fall är nog inte så grann som det verkar. Ni bör ta ett samtal med er dotter on det där. I den åldern är det väldigt mycket fokus på märkeskläder etc
Å andra sidan visat ju forskning på, att dom dom skaffar barn är folk som har det gott ställt ekonomiskt idag I framtiden kommer t ex. Föräldrar som mina. Inte att skaffa barn. Det kommer styras helt av pengar och rätt DNA. Det kommer vara ekonomiskt omöjligt för folk med den typen av inkomster som t ex. mina föräldrar klarade sig på under 80-talet. Att få barn i framtiden.
Problemet är att för att ett samhälle ska kunna överleva. Behövs såklart även att andra samhällsklasser får barn. Tyvärr börjar raderas, dom ekonomiska förutsättningar är mycket tuffare idag.
Jag tycker ni borde prata med ert barn om det här med olika ekonomiska förutsättningar. Hon är säkert i en fas just nu. Jag var likadan som tonårsgrabb. Jag mognade närmare 18. Och man förstår att ens föräldrar gör så gott dom kan, med dom förutsättningar dom har.
Ha för fan inte dåligt samvete. Många ungdomar är dessutom väldigt bortskämda idag.