Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Ja, ni har låga löner. Inget snack om det.

Under 50 före skatt är direkt skit i dagens läge om man bor i Stockholm. 60-70 tkr är väl godkänt. Mer än 70 så är det bra. 

I jämförelse med andra barns föräldrar är det så det ser ut.

En del skriver i tråden att man inte ska jämföra sig med andra. Varför inte då undrar jag då. Vem ska man annars jämföra sig med? 

Ställ dig istället frågan varför du och din man ska tjäna tiotusentals kronor mindre varje månad än andra. Är inte ni värda bättre? Om inte - varför då?
    Ställ krav på bättre lön! 

• Challenger
    Anonym (osympatisk unge) skrev 2024-11-09 18:46:34 följande:
    Tror att alla människor vill ha det bra, det är ingen som går till ett lönesamtal med inställningen att inte höja lönen. Här handlar det klart och tydligt om att de är av diverse skäl lågutbildade eller har inte möjlighet till bättre lön. Okänsligt att bortse från det. 
    Jag bortser inte från någonting. Jag skriver bara som det är. Det är först när man har insikt som det går att göra något åt problemet. 
  • Challenger
    Anonym (nope) skrev 2024-11-09 18:51:33 följande:

Nej, det tycker jag inte att det låter som. Jag växte upp fattigt, mamma hoppade runt på jobb på timmar med låg lön, och var/är en sån där som inte litar på myndigheter. Vi flyttade 10 gånger mellan jag var 5 och 19 pga att mamma hade svårt att betala räkningar inklusive hyran, vi bodde alltid i andra hand, inneboende eller i korttidskontrakt i rivningshus, och var skrivna hemma hos mormor. Vi hade inte alltid mat eller sanitetsprodukter, om mamma inte hade jobb eller inte tillräkligt med jobb. Jag lärde mig att smuggla både mat, mest knäcke, frukt och smör, och toapapper från skolan. Jag fick alltid för stora kläder som jag sedan fick ha tills de absolut inte gick att få på när jag växte ur dem, billigare än att köpa nytt hela tiden. Det var några turer hos soc, men mamma var bra på att prata. 

Det smärtar att läsa det där. Ni borde fått bättre hjälp från de sociala. Inga barn ska tvingas växa upp under sådana villkor. 
  • Challenger
    EpicF skrev 2024-11-09 19:28:29 följande:
    Och ändå bor ts med sin familj i en lägenhet med 6000kr i hyra. 

Dottern är bortskämd eftersom hon får allt hon pekar på. 

Du tjafsar med fel person. 
    En önskan om en anständig levnadsstandard liknande den hennes kamrater har är inte att vara bortskämd.
  • Challenger
    Anonym (V) skrev 2024-11-09 21:42:39 följande:

Du verkar ju Inte heller fatta att vi är nöjda som det är. Jag kommer inte upp i lön i snabbare takt än jag gör. Och jag skulle inte ens byta bort mitt jobb om jag tjänade mkt mer, för jag värdesätter TID.  Och varför ska man hålla på och jämföra sig över huvudtaget? När man bättre av det? 

finns massor som har det bättre än dig, håller du på och jämför dig med dessa? 

Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
  • Challenger
    EpicF skrev 2024-11-09 20:17:07 följande:
    Nej, men att få allt man pekar på är att vara bortskämd. 
    Om det stämmer, vilket det givetvis inte för, för då hade aldrig diskussionen uppkommit. 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?