Inlägg från: felicityporter |Visa alla inlägg
  • felicityporter

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Jag bor i en småstad i sydvästra Sverige och här finns det inte en chans att det finns lägenheter med 6000kr i hyra som är i rimligt storlek och beboeligt skick. I Stockholm eller dess förorter? Nej. Verkligen inte, spelar ingen roll hur länge man stått i kö.

• felicityporter
    EpicF skrev 2024-11-09 17:52:56 följande:
    Ja, men kan fortfarande bo i en förort. 
    Det finns inga lägenheter stora nog för en hel familj för 6000 kr ens i förorten, vi lever inte på 90-talet längre.
  • Meddelande borttaget
  • felicityporter
    EpicF skrev 2024-11-09 18:15:33 följande:
    Så vad är stort nog för dig? 

Du och ts har förmodligen inte samma preferenser på vad som är stort nog för en familj. 
    En etta eller max en riktigt skabbig obeboelig två är inte lämpligt för en familj och då förstår jag att TS barn är arg och besviken. Med deras löner borde de kunna få en betydligt högre boendestandard än det.
  • felicityporter
    EpicF skrev 2024-11-09 18:29:07 följande:
    Inte säkert du och ts har samma preferenser. Sedan kan också hyra privat. Men vad spelar det för roll? 
    Det är ts liv och med de lönerna är de inte fattiga och dottern är bortskämd. 
    Jag har märkt på dina tidigare inlägg att din verklighetsförankring lämnar en del att önska. Det finns helt enkelt inga hyreslägenheter, både från större bolag och små vad du kallar ?privata? hyresvärdar, för 6000 kr i månaden. På 90-talet? Ja. Inte nu. Har de klämt in sig i en skabbig etta är deras dotter verkligen inte bortskämd, jag förstår att hon lider eftersom föräldrarna med sina löner borde kunna få tag i ett bättre boende där dottern kan andas.
  • felicityporter
    EpicF skrev 2024-11-09 19:28:29 följande:
    Och ändå bor ts med sin familj i en lägenhet med 6000kr i hyra. 

Dottern är bortskämd eftersom hon får allt hon pekar på. 

Du tjafsar med fel person. 
    Jag påpekar bara att antingen bor TS i en etta med usel standard, med sin man och en tonåring, och då är tonåringen verkligen inte bortskämd och jag förstår att hon mår jättedåligt. Eller så är det något som inte är som det ska med den här historien? Jag ska inte spekulera vidare, men något är fel iaf.
  • felicityporter
    Challenger skrev 2024-11-09 20:01:09 följande:
    En önskan om en anständig levnadsstandard liknande den hennes kamrater har är inte att vara bortskämd.
    Exakt, att bo i en jätteliten etta som tonåring med sina föräldrar som egentligen har råd att skaffa något bättre är verkligen inte bortskämt.
  • felicityporter
    EpicF skrev 2024-11-09 20:18:50 följande:
    Och var skrivet ts att de bor i en "jätteliten" etta? 

Man kan fortfarande, även nu i 2024, hyra lägenhet  billigt privat. Man behöver inte bo i en traditionell hyreslägenhet i ett stort hyresbolag.
     Haha, så gullig du är. Nej, självklart tar även de små hyresvärdarna (om det är det du menar med privat) marknadsmässig hyra. Det är ju självklart, ingen vill förlora pengar på att hyra ut till dig.
  • felicityporter
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 19:57:38 följande:
    Ja det är det jag undrar med. Hon är 17 och man vet aldrig när hon flyttar. Är i dag så glad att vi inte tog dessa lägenheter vi kollat på; 4:or,5:or för 16000 i hyra c :a 

❤️
    Du är glad över det, din dotter är inte glad. Men det är klart att du bestämmer, men säg då inte heller att din dotter är bortskämd när ni lever så trångbott. Ni hade kunnat välja en större lägenhet utan problem med era löner, ni är inte fattiga alls.
  • felicityporter

TS problem är inte att de är fattigare än alla andra, de har en högst normal inkomst som de skulle kunna använda till att köpa en bostadsrätt eller villa för länge sedan. Deras problem är att de är för korkade för att faktiskt ta steget dit och  istället väljer att gömma sig att de nöjda i den gamla 2,5:an de hyr så billigt. 😢

• felicityporter
    Anonym (V) skrev 2024-11-14 13:10:11 följande:

Vi letade efter större när barnen var yngre men vi lyckades inte köpa något av olika anledningar. Och i dag är det för sent anser jag.

I rest my case.
  • felicityporter
    Anonym (V) skrev 2024-11-15 22:22:05 följande:

Jag anser absolut att jag har det svårare att utbilda mig än många andra. Jag har stora koncentrationssvårigheter  och att bara klara usk-urbilden var en stor bedrift och kan ibland påminna mig om hur glad och tacksam jag är att jag inte har det hängandes över mig längre. 

törs ej ta adhd-medicin av flera anledningar fast jag skulle få det. Så nej, att utbilda mig på högskola funkar inte, det vet jag fast jag inte testat det. Dessutom behöver jag inte kämpa för nåt yrke för jag har redan det jag trivs bäst med. 

kände verkligen när jag gick till jobbet i kväll hur glad jag är att jag jobbar just här. 

Aha, jag hade väldigt mycket rätt. 😉
  • felicityporter
    Anonym (V) skrev 2024-11-15 22:52:11 följande:

har också sagt till dottern att vännerna nog inte bryr sig, en tjej sa att hon var lite avundsjuk på vår lägenhet, den är ganska mysig med mycket färg och växtlighet. Vilket en annan också sa, att det var den mysigaste hon sett❤️

Att du ens nämner något sådant och dessutom beskriver ingående om hur stolt du är över din son som är så långt vänster och alltid varit anti större boende tyder på att du innerst inne vet om att du gjort ett sämre livsval än vad du kunde göra. Du skrev själv att du tänkte köpa en villa eller bostadsrätt tidigare men aldrig gjorde det av olika anledningar, trots att ni hade råd med det och dessutom hade varit på plus flera gånger om ni hade fått tummen ur rumpan. 😆
  • felicityporter
    Anonym (V) skrev 2024-11-15 23:11:39 följande:

Har jag påstått nåt annat? självklart borde vi köpt hus när vi hade möjlighet. 

jag är MER än stolt över sonen som i dag visade upp A i slutbetyg på flera kurser på KTH. Att jag tog upp hans värderingar var för att några undrade hur vi kunde bo så trångt med ytterligare ett barn, men det fattade inte du. 

Tack, bra, då håller du ju med mig om att ni borde köpt hus eller bostadsrätt innan. Du har således exakt samma åsikt som jag. Att din son är vänster och att han inte anser att någon bör äga mer än någon annan och att ingen bör ha det bättre än någon annan är en helt annan sak. Din sons vänstervridna åsikter är således inget att vara stolt över, om det inte är så att du har lite dåligt samvete i mammahjärtat innerst inne.
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?