• EpicF

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

felicityporter skrev 2024-11-09 20:04:43 följande:
    Exakt, att bo i en jätteliten etta som tonåring med sina föräldrar som egentligen har råd att skaffa något bättre är verkligen inte bortskämt.
    Och var skrivet ts att de bor i en "jätteliten" etta? 

Man kan fortfarande, även nu i 2024, hyra lägenhet  billigt privat. Man behöver inte bo i en traditionell hyreslägenhet i ett stort hyresbolag.
  • EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-09 21:15:13 följande:

Det spelar ingen roll om det är i en förort eller inte , vi har inte marknadshyror. Det som spelar roll är hur nybyggd och nyrenoverad den är. Det finns nog 2:or för 6000 i innerstan också men då måste man ha stått säkert typ 30 år i kö eftersom billliga lägenheter är eftertraktade. 

Jag har faktiskt aldrig sett en 3:a för 6000, vet inte om det finns. Och då kollar jag ganska mycket eftersom jag letar efter större. Men 2:a är inte omöjligt om den inte har varit renoverad på länge. Och som sagt kan den lika gärna ligga i stan , det har ingen betydelse för hyran när det är första hand. 

Och du har koll på alla privata hyresvärdar? 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    De har normallöner. Ja, i det nedre spannet men de har inte låga löner och är inte fattiga. 

Tonåringar brukar inte vara nöjda över det dem har... Ts dotter får allt hon pekar på (ts ord), tror du verkligen på allvar att hon hade blivit nöjd om ts och hennes man hade miljonlöner och bodde i en villa med 10+ rum? 

Knappast. Då hade det varit något annat som hon var missförstod över. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    Min äldsta sons pappa har miljonlön (vd i familjeföretag), och min son var extremt missnöjd över det i tonåren pga att hans pappa nästan aldrig var hemma. Istället så fick han allt. Tv spel, nyaste mobilen, laptop etc etc. Stort hus, med många rum, bastu, innom- och utomhuspool, terasser, grillar, fina bilar, båt. Allt. Ändå var han missnöjd hos sin pappa. 

Jag har idag hög lön, och hade då normallön men med normala arbetstider vilket gjorde att min son valde att bo mestadels hos mig. 

Så nej, ett barn med föräldrar med miljonlöner kan vara missnöjda ändå. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-11-09 22:16:23 följande:
    Om det stämmer, vilket det givetvis inte för, för då hade aldrig diskussionen uppkommit. 
    Ts själv som har skrivit det. Och diskussion handlar om de var fattiga pga sina löner eller inte. 
  • EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-09 20:30:54 följande:
     Haha, så gullig du är. Nej, självklart tar även de små hyresvärdarna (om det är det du menar med privat) marknadsmässig hyra. Det är ju självklart, ingen vill förlora pengar på att hyra ut till dig.
    Så känner till att alla privata hyresvärden tar marknadsmässig hyra och ungen skulle ta hyra på 6000kr? 

Intressant. Måste genast höja hyra här då så att den enligt dig blir marknadsmässig. Synt bara att jag inte skulle få ha kvar mina hyresgäster då. Men du kan estter mig för det då? 
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-10 01:31:37 följande:

Varför är det alltid flickor som är fokuserade på pengar och status? Vem ifrågasätter den toxiska feminiteten?

Nej då, det är enbart flickor som är det. Finns även piljar som är likadana.
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 12:36:32 följande:
    Så du skulle alltså sitta och googla fram det. Jo de är trångbodda. Bostaden har liten yta för tre personer. Det är egentligen en tvåa. De har satt upp en extra dörr. De bor trångt.
    Nej, det gör de inte. Det bor litet ja, men inte trångt. Dottern har ett stort eget rum. 
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 12:36:32 följande:
    Så du skulle alltså sitta och googla fram det. Jo de är trångbodda. Bostaden har liten yta för tre personer. Det är egentligen en tvåa. De har satt upp en extra dörr. De bor trångt.
    Min första lägenhet var på 30kvm. Där bodde jag med ett barn. 

Ts dotter har ett eget sovrum som är 10kvm mindre än vad hela min lägenhet var, och du påstår att de bort trångt? 

Hur är du funtar egentligen?
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 13:41:32 följande:
    Nej DU saknar ju uppenbarligen inget men din dotter gör.  
    Nej, dottern saknar inger. Hon är tonåring och missnöjd med det mesta. Det hör till livet som tonåring. 

Det hade inte spelat någon roll om ts och hennes familj bode i en lägenhet eller hust på 250kvm, dotter hade varit missnöjd ändå. 
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 14:18:04 följande:
    Du har ju helt fel i att ni är fattigare än de flesta. Ni har löner strax under medellöner i Sverige. De finns alltså hundratusentals familjer som har samma inkomster som ni. Och ja ni skulle ha råd med större om ni ville. Men ni vill inte. Ni skulle inte bli fattigare om ni köpte en bostad, då skulle ni äga en bostad,. Vet inte vad du menar med fattig. Är det pengar att röra sig med? Ja då är ni ju inte heller fattiga eftersom ni har en lägre hyra än vad de flesta barnfamiljer har och därmed över 40000 kr/ mån kvar till annat. Det är inte fattigt.
    Om de flyttat till större och då fått dyrare boendekostnader, kan även andra dyrare kostnader så hade inte dottern fått det hon pekade på och då hade hon också varit missnöjd. 
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 15:33:56 följande:
    Ja de bor trångt, 2 vuxna och en tonåring på 59 m2.  Du bodde också trångt, det hindrar ju inte att ts också gör det. Hur är du funtad själv. 
    Nej, de bor inte trångt. Litet ja, men inte trångt. 

Ja, jag bode trångt men jag klarade mig utmärkt. 
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 16:02:29 följande:
    Jag vet inte vad du vill ha för svar. Ni bor mindre än de flesta som har arbeten och har två barn. Ni har valt det, antar jag, för att det är billigt och ni två föräldrar trivs med det. Ni hade kunnat ha råd med större men ni vill inte det och prioriterar inte det. Det är ert liv och det är ni som bestämmer. Er tonårsdotter måste väl ändå få uttrycka vad hon känner utan att för den skull kallas bortskämd. Man kan bo trångt även om barnet har ett eget rum. Om dotterns rum är på 20 m2 är ert och vardagsrummet tillsammans på 39m2, då måste det vara väldigt små rum att umgås i och ta hem vänner och gäster t ex och inte mycket möjlighet till förvaring osv. Ni har valt det, du behöver inte försvara det utan bara acceptera att man kan ha olika uppfattning och önskningar i livet. Fråga dottern vad det är hon saknar istället. 
    Varför måste man ha möjlighet till förvaring eller måste ha ett gästrum? 

Men större förvaringsplats köps oftast mer onödiga saker. 
  • EpicF
    Anonym (Min tid) skrev 2024-11-10 17:23:20 följande:
    Man äger sin frihet, man har fördelar om något går sönder. "Någon" fixar både ute och inne, när något behöver åtgärdas.

Jag har haft hus men numera hyr jag en exklusiv våning istället. Allt är perfekt och värden är jättebra.

Får väl säga att för mig är det "allt har sin tid" och nu är det min tid.
    Även de som har bostadslån äger sin frihet.

Skillnaden mellan att hyra och köpa bostad är att när man köper bostads så betalar man till sig själv, får ett fast sparande pga amorterigen. I en hyresrätt så betalar man till hyresvärdar, man kastar helt enkelt pengar i sjön. 
  • EpicF
    Anonym (Min tid) skrev 2024-11-10 17:33:44 följande:
    Inte samma frihet på långa vägar.
    Med min låga hyra är friheten så mycket mer värt än allt som är kring att äga en fastighet.

Ser det inte på något vis som att kasta pengarna i sjön när all förträfflig service ingår i hyran.

Det är inget att diskutera, jag har sagt min åsikt bara. Vare sig du eller någon annan behöver hålla med.
    Så jag kommer inte dra detta i långbänk.

För mig är detta en perfekt lösning på ett enkelt och fritt boende. Utan några risker.
    Jo, precis samma frihet eftersom friheten inte att göra med lån. 

Nej, du får gärna betala hyra för en exklusiv våning och ge pengar till andra. Själv föredrar jag att ge pengar till mig själv. 
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 19:33:05 följande:
    Dottern ska inte bestämma och det gör hon ju inte heller. Ts bor där de bor och de tänker inte flytta. Barn har ändå rätt till en åsikt. Och jag förstår henne som sagt. Jag skulle inte heller vilja bo 3-4 pers i en tvåa. Om jag inte verkligen var tvungen. Men ts prioriterar sin tid och att ha pengar till annar. Det är ju deras val. Men dottern har rätt att vara missnöjd, även om hon inte bestämmer.
    Dottern har ett eget rum på 20kvm. Det är stort för en tonåring. 

Dottern är tonåring, missnöje hör till den åldern. 
  • EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-11 01:34:11 följande:
    Du är glad över det, din dotter är inte glad. Men det är klart att du bestämmer, men säg då inte heller att din dotter är bortskämd när ni lever så trångbott. Ni hade kunnat välja en större lägenhet utan problem med era löner, ni är inte fattiga alls.
    Och då hade nog inte deras dotter fått rida eftersom de inte hade haft råd med det. 
  • EpicF
    Anonym (V) skrev 2024-11-11 11:44:44 följande:

Var har jag skrivit att hon är bortskämd? Lägenheten är ju bara en del av det. Hon klagar på att vi tjänar sämre än alla hon känner. 

det är andras slutsats att hon är bortskämd eftersom vi lägger många tusen i månaden på henne. fattar du inte som EpicF säger att hon hade fått ännu mindre om vi bott å en lägenhet som kostat 10000 kr mer. 

skulle vi låta henne bestämma det tycker du? 

I inlägget 33 har du skriver att hon är bortskämd. 
  • EpicF
    Anonym (tommy) skrev 2024-11-13 09:16:55 följande:
    Kan inte fatta att ni ser er som fattiga, ni har ju hög disponibel inkomst.

Är ensamstående med två barn. Typ samma boendekostnad som er.
    Jag har en lön på 70.000 kr i månaden som civilingenjör med chefsposition.
    Får ut netto mindre än er och har aldrig sett mej som fattig.

helt obegripligt.
    Och ts ser sig inte som fattig, men hennes dotter menar att de är det. 
  • EpicF
    Anonym (Osi) skrev 2024-11-13 09:23:58 följande:
    Eftersom priserna på boende har gått upp ovanligt mycket under senare år så är det inte längre lika förmånligt att som förstagångsköpare köpa bostad så som det har varit. För de som redan är inne i marknaden så svider det inte lika mycket när de byter bostad, men de får ändå högre lån än de annars skulle ha fått. 

Priserna har sprungit iväg jättemycket mer än löneutvecklingen under lågränteåren, och detta gäller även globalt, (även om Sverige är ännu mer extremt i bostadspriser, på grund av att vi hade minusräntor, medan de andra hade låga räntor). 

Därför är en billig lägenhet i ett äldre hus ekonomiskt fördelaktigt, framför att gå in i bostadsmarknaden idag.

Det beror på att vi har bruksvärdeshyror, hyresvärdarna kan inte höja hur mycket som helst. (Vi har inte marknadshyror, åtminstone inte ännu. Den förra röd-gröna regeringen fälldes på grund av den frågan, när de ville införa marknadshyror i nybyggen)

Den som är ung kan möjligtvis gå in och köpa och räkna med att priserna går upp på lång sikt, de har de ändå alltid gjort. 

Situationen skulle bli en annan om vi skulle få marknadshyror. Exempelvis i London så har en bankdirektör svårt att bekosta en lägenhet till familjen i ett centralt läge. De har marknadshyror. 

Så idag är det mest ekonomiskt för TS familj att ha ett säkert sparande istället för höga lån. Men läget kan ändras om det blir marknadshyror.
    Att ägs sin frihet har inget att göra om man har bostadslån eller inte. 

Alla människor äger sin frihet och har rätt att göra vad det tycker är bäst för dem. 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?