Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

felicityporter skrev 2024-11-14 01:57:03 följande:

TS problem är inte att de är fattigare än alla andra, de har en högst normal inkomst som de skulle kunna använda till att köpa en bostadsrätt eller villa för länge sedan. Deras problem är att de är för korkade för att faktiskt ta steget dit och  istället väljer att gömma sig att de nöjda i den gamla 2,5:an de hyr så billigt. 😢

Är vi för korkade för det? Låt mig fråga om du själv hade en 17-åring hemma i en lägenhet där alla kan stänga om sig, skulle du köpa en större lägenhet alt en större hyresrätt med flera rum? När du säger "ta steget" och gömma oss i en liten lägenhet. Är du själv så jävla smart? Du verkar stendum. 

Jag och min man älskar att resa och har så gjort hela barnens liv, våra drömmar när barnen flyttat ut kommer göra att att lägenhet med låg hyra är perfekt. 

Och sonen håller på och utbildar sig till civilingenjör, dottern har alltid presterat bra i skolan och har höga ambitioner, så om dom nu anser sig ha så fattiga föräldrar har vi ändå lyckats uppfostra barnen att själva bli högutbildade och förhoppningvis tjäna bra. 

jag ska ta en promenad till söder nu, tar mig ungefär 30 min att gå till Hornstull. till jobben har vi 10 min promenad. 
    vi bor bra. Punkt. 

• Anonym (V)
    Anonym (Osi) skrev 2024-11-14 09:08:49 följande:
    Just nu, med de stora prishöjningarna på bostadsrätter/hus som har varit under tiden från ca 2008, så är det mest ekonomiskt fördelaktigt för TS att bo kvar. Det kan ändra sig om vi får marknadshyror. 

Priserna på bostäder kommer dessutom att gå upp nu när regeringen höjer bolånetaket och minskar kraven på armotering på lånen. 

TS behöver ställa sig i olika bostadsköer, för att kunna få en annan bostad, om något skulle hända med den fastighet som hon bor i nu. (Om hon inte redan gör det.)

Om man är ung kan det ändå vara id'e att köpa bostad, för hittills har priserna alltid gått upp och att äga bostäder ger  ett visst skydd om inflationen skulle ta fart igen. 

Folk måste få välja att bo så som de trivs med. Dottern får köpa sig något tjusigt när hon får jobb (och känna på hur det är att ha ganska lite pengar till det dagliga).

Håller med. Det är svindyrt att köpa nu och även större hyresrätter kostar runt 10.000 mer i månadskostnad än vi har nu. Vi letade efter större när barnen var yngre men vi lyckades inte köpa något av olika anledningar. Och i dag är det för sent anser jag. 

Precis, stått i bostadskö i 18 år nu. 

• Anonym (V)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-11-14 15:16:26 följande:

Jag är tyvärr sjukskriven och ensamstående med en sjukpenning på lite över 12 tusen efter skatt. När räkningar är betalda har jag ca 3000-4000kr som ska räcka till mat och resten. snart är det jul?stressande.

Men jag har aldrig pratat med mina barn om min pengasituation. Det sista jag vill är att de börjar tänka vi och dom. 

Istället gör jag allt för att vända på slantarna och stå upp med stolthet för det vi ändå har. Ett förstahandskontrakt i Stockholm. Sen jobbar jag hårt för att bli frisk och att en dag ha en lön som ligger på en sån där 30 härliga tusen som så många verkar ha. Men med erfarenhet av att vara fattig så kommer jag akta mig för att ge efter för ett uppdämt behov att slösa då. Det är väl min stora svaghet. Vill kunna bara spara då och se ett sparkonto växa. Det är min dröm.

Bra tänk❤️
  • Anonym (V)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-11-14 15:25:19 följande:

Samt ett av mina barn är väldigt präglad av internet och rika klasskompisar. Men det struntar jag i. 
    även om jag blir rikare sen så har inte tänkt köpa en villa med swimmingpool bara för att ett av barnen tror att det är standard. 

snart tror nog barn att privatplan är standard och pinsamt om det inte finns en egen helikopterplatta på hustaket.

Haha ja precis. 

några av dotterns kompisar har stora pooler, men hur vanligt är det egentligen. men bara för att "flera av vänner a" har det verkar det som nån slags standard. Tycker ändå det är smått otroligt att hon haft en enda kompis som bor i lägenhet sen hon bytte skola i 6an, i en förort. Inte närförort. Nu går hon inne i stan 2a ring. 

Tror att hon väljer ett sånt umgänge av nån anledning. många sysslar ju med ridsport t.ex. 

• Anonym (V)

Inte en enda kompis som bor i lägenhet, ska det stå. 

inte ens BR. Jo en, med takterrass och nybyggd lyxvåning Skrattande

• Anonym (V)

Lite komiskt ändå att Det inte skulle bli nån skillnad storleksmässigt på sovrummen Glad men absolut en trevlig lägenhet...

• Anonym (V)

Dottern skulle få 6m mindre yta 

• Anonym (V)
    Xenia skrev 2024-11-15 12:01:10 följande:
    Nej, dottern har ingen rätt att visa sitt missnöje genom att trakassera sina föräldrar!

Gud, vilka curlingföräldrar det finns i tråden!

Vad som är fattigt är relativt. TS familj är fattiga i jämförelse med dotterns kamraters föräldrar. Men inte i jämförelse med andra. Det är för övrigt ingen skam att vara fattig (el att bo tre personer i en liten trea). Däremot är det skamligt att kritisera och skälla ut sina föräldrar för att vara fattiga. Men det det tycker ni tydligen är normalt?

Dottern var nog inte missnöjd så länge hennes kamrater var lika "fattiga" som hon. Nu kan de inte längre räknas som trångbodda när hennes bror flyttat hemifrån.

Det vore helt orimligt att föräldrarna skulle flytta till något större och dyrare nu, när dottern går i gymnasiet och förväntas flytta hemfrån om ett par år.
    Nej men precis, innan hon bytte skola bodde hennes vänner i likadana lägenheter, en familj hade två tonårsdöttrar som fick dela på ett lika stort rum som dotterns. Ingen annan kompis hade ett så stort rum. Hon började känna sig fattig bör hennes kompisar var rikare och bodde i hus. Håller verkligen med ang curlingföräldrarna som verkar anse att det är en rättighet för barn att bo stort, att jag ska skämmas som förälder. 
  • Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2024-11-15 12:55:37 följande:
    Nu går hon inne i stan 2a ring. Inte en enda kompis som bor i lägenhet, ska det stå. 

inte ens BR. Jo en, med takterrass och nybyggd lyxvåning Skrattande

Nu får jag faktiskt lite svårt att tro på dig ts. Du menar att hon går i skola inne i stan och endast EN klasskompis bor i någon form av lgh? Utav ca 30 elever? Eh....känns föga troligt. Vilken skola skulle det vara undrar jag.

Av alla hennes vänner genom åren, från att hon bytte skola och fick nya vänner så är det en endast en som bott i lägenhet och det en lyxvåning. 

jag nämner hennes vänner, inte alla klasskompisar. 

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?