Inlägg från: Anonym (Patricia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Patricia)

Första tiden med bebis som ensamstående

Ha inte för bråttom hem, stanna kvar på BB så länge du får och använd tiden till att läka efter förlossningen, få amning att funka ,  sova det du behöver och ha närhet till både rådgivning och människor som vet vad du pratar om.  Det är mentalt oerhört omtumlande att föda barn och babyblues som kommer efter ca 3 dagar kan vara nästan värre än förlossningen...då lovar jag att du vill ha kunnig personal omkring dig . 
    Då i det skicket  är det viktigt att komma hem med amning som funkar, ett par dagar av rutiner fixade , rejält med smärtlindring och ha pratat av dig om förlossningen med personalen som var med. Att komma hem snabbt och sen kämpa med amning när hormoner går banans i kroppen är inget jag rekommenderar alls. 

Vill slå ett slag för den tuffa mentala perioden efteråt som kan vara riktigt hård  och slitsam.och som många inte vet nånting alls om då många tänker mysig amning och binge:a Netflix...men så är det inte för alla.  När man ammar 24/7 och brösten blöder och bebis skriker och man själv gråter av utmattning så kan det var skrämmande. Då behöver man en mamma i närheten,  massa mat i frysen och nån som handgripligen kan gå ut med hundar och bebis så du kan sova och duscha. 

Ha i bakhuvudet att det kan bli precis så jobbigt med barn som du hör i skräckhistorier från andra föräldrar och tänk ut en plan för hur du praktiskt ska kunna lösa 
    worst case scenario , för vi finns vi också som levde på kaffe, energidrycker,  lösgodis, och grät i 3 månader , och vaggade kolikbarn utan att kunna duscha på lika lång tid.. jag önskar nån hade talat om det för mig att såna barn också finns...

Svar på tråden Första tiden med bebis som ensamstående