Inlägg från: Anonym (Beata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beata)

Första tiden med bebis som ensamstående

Man ska inte måla fan på väggen men man bör vara beredd och verkligen förstå att från det att barnet föds så är det inte man själv som styr längre. Och det kan vara jobbigare än man tror!
    Någon skrev att småttingar sover mycket så man får massor av tid för sig själv. Beror heeeelt på vad för unge du får!

Och den där sömnen kan vara väldigt hackad. Plus att under de första månaderna så ändras rutinerna löpande. Du kan tänka efter en vecka att okej, nu har han sin längsta sovstund 9-12 och sen är det tre -fyra naps på en timme resten av dagen tills han tar första sovpasset för natten från 2100-02 ungefär. Och så nästa dag så går du in i duschen 945 efter att du har fixat undan i köket och så börjar han gapskrika för nu var det tydligen inte så "rutinen" såg ut längre.
    Plus att nu har din mamma rest hem och plus att du har hundar.

Man kan vara öm och ha ont oavsett förlossningssätt. Brösten kan vara ömma och göra ont och man kan vara mer eller mindre fast i det där soffhörnet ett par månader eller så funkar amning/flaska skitbra direkt.
    Man kan vara otroligt pigg och full av energi första veckorna och känna frustration när barnet sover men då får du väl försöka få barnet att sova i vagn/sele/sjal så småningom så att ni snabbt kan förflytta er ut med hundarna. 

• Anonym (Beata)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-11-11 23:46:02 följande:

Ha i bakhuvudet att det kan bli precis så jobbigt med barn som du hör i skräckhistorier från andra föräldrar och tänk ut en plan för hur du praktiskt ska kunna lösa 
    worst case scenario , för vi finns vi också som levde på kaffe, energidrycker,  lösgodis, och grät i 3 månader , och vaggade kolikbarn utan att kunna duscha på lika lång tid.. jag önskar nån hade talat om det för mig att såna barn också finns...

Så blev det med vårt andra barn. Nocco och smågodis + kolik = sant.
    Hade vi fått honom först så hade det garanterat inte blivit fler....
  • Anonym (Beata)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-12 08:38:41 följande:

Om du menar mig så lägger du ord i munnen på mig nu. Massor av tid för sig själv har jag inte skrivit. En hel del tid. Och då var det som svar till någon som skrev att man inte gör annat än ligger i sängen och ammar typ och absolut inte klarar sig själv. Hur tror du personer som har fler än ett barn gör? Ska man ignorera sitt äldre barn helt då? Nej man kan inte bara ligga i sängen när man har en liten bebis och det är inte bra för kroppen heller oavsett på vilket sätt man har fött barnet. Att gå ut på promenader och sånt om man orkar är absolut inget fel. Men ja såklart tar amningen mycket tid också. 

Jag har som sagt tre barn och väntar ett fjärde , jag vet att barn kan vara olika. Mitt andra barn hade kolik ett tag, det var med henne jag var ensamstående. Mitt tredje barn (som jag inte är ensamstående med) var väldigt lugn när han var bebis men nu är han helt kaos nu när han är 2,5, mycket vildare än sina systrar i den åldern. 

Kvinnor har varit ensamstående med barn i alla tider. Det är jobbigt , det är inte lätt alls. Men det var en person som skrev att TS inte klarar det själv., Och jo det skulle jag säga att man gör även om det är svårt. Såklart är det bra att ha hjälp men alla ensamstående har inte så mycket hjälp. 

Och ja man har ont efter man har fött vanligt också men snitt ÄR värre efteråt om man inte har fått någon väldigt väldigt allvarlig förlossningsskada. Det är en stor bukoperation. Jag har gjort båda och jag skulle inte rekommendera någon som inte måste att föda med snitt, speciellt inte om man är ensamstående. Förhoppningsvis kan TS föda vanligt och då blir det antagligen lättare :) 

Jag har fött två barn med snitt (ej alls planerat) varav det senaste var urakut. Så jag vet hur det känns och då hade jag som sagt redan ett barn. Jag var trasig länge efter det, både psykiskt och fysiskt men det är såklart att man reser sig. För att man måste.  Den yngre hade dessutom kolik

Kvinnor har klarat mycket i alla dagar, men tex så fanns inte sociala medier då. Utan den lärdom man drog var ifrån äldre generationer eller från kvinnorna i byn. Vilket jag personligen uppskattar, absolut bästa amningsrådet fick jag från min mormor. Att man förstår att det man ser på Insta inte är verkligheten utan den bild någon väljer att presentera av sin verklighet och att man försöker leva mer i den riktiga världen med riktiga människor så att säga.  It takes av village <3
Svar på tråden Första tiden med bebis som ensamstående