• Anonym (Fia)

Alltid ful i håret efter frisörbesök. Varför?

Lyxproblem. Jag vet så det behöver ni inte kommentera.

Kvinna 45+. Har långt hår och har  haft hela mitt liv. Fixar mitt hår regelbundet hos frisören. Brukar färga/slinga och  klippa mej. Varje gång händer samma sak. När det ska blåsas torrt fönas det spikrakt för att sen kletas i en massa goja som gör att håret känns fett och skitigt. Har försökt hela mitt liv med att säga att jag vill ha volym i mitt hår och jag gillar inte platt, tungt, oljigt hår  och vill inte ha det stylat så. Frisören nickar men gör sen som dom vill. Har gett upp för länge sen och går alltid direkt hem och tvättar om det.

Och jo, jag har bytt frisör. Flera gånger under min livstid. Alla gör samma trots tydliga direktiv från mej. Den jag går till nu  har jag haft kanske tio år. För utom den här störiga detaljen är hon extremt duktig. Så nej, jag tänker inte byta henne. 

Är det fler än jag som känner så efter ett frisörbesök? Och ni som är frisörer, varför gör ni så? 

• Svar på tråden Alltid ful i håret efter frisörbesök. Varför?
  • Bits1975
    Anonym (Linda) skrev 2024-11-14 21:34:31 följande:
    Ja och volym = styling 
    Men jag tror hon menar att frisören stolar bort hennes egen volym genom att föna det spikrakt och tynga ned det med produkter och oljor, slentrianmässigt, hon kanske har mer volym i sitt hår naturligt, eller så har hon inget emot styling i sig, bara det att frisören stylar håret ännu plattare än vad det egentligen är 
  • Anonym (Fia)
    Aliona skrev 2024-11-14 20:52:07 följande:

Men säg bara till att du inte vill ha någon styling alls. Eller ännu bättre, boka en tid där styling inte ingår så har de varken tid eller betalt för det. Jag har samma problem som du fast tvärt om - de envisas att blåsa upp volym som inte klär mig och inte är min stil. Jag betalar och sätter upp håret så fort jag gått ut. Snabbköippning utan tvätt och styling är enda sättet. 

Jag färgar eller slingar alltid håret. Då är ju det nödvändigt att få det tvättat och fönat. Även om jag ber om att inte få några produkter i håret känns det platt, trött och lite fett efter förningen. 
  • Anonym (Samma!)

Jag har exakt samma problem!! Jag vill ha volym UPPE på huvudet och vid rötterna men det fönas alltid rakt längs med skalpen och sen får jag volymen vid hårändarna.
    Det är så konstigt hur jag själv så enkelt kan lyckas föna upp volym vid rötterna men INGEN frisör fattar hur man vill ha det! Enormt frustrerande och jag byter konstant frisör men hittar aldrig någon som får mig att känna mig fin när jag lämnar salongen. En tjej lyckades när jag var runt 27 men det är många år sen nu och hon slutade så klart som frisör strax efter. Hur svårt kan det vara?? Och tro mig jag försöker ge exakta och tydliga instruktioner till alla frisörer jag gått till.

• Anonym (Stina)

Jag säger alltid att jag bara vill att de blåser det torrt. Hur det ser ut just när man lämnarfrisören spelar ju ingen roll. Man stylar ju som man vill sen. Det viktiga är att det blivit klippt som man vill ha det. 

• AndreaBD
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-14 20:29:24 följande:

Jag har förklarat sen jag var 20 typ. Vill ej att håret ska kännas platt och tungt. Vill ha volym i håret. 

Man kan tyvärr inte göra så mycket åt vilken typ av hår man har. Den ena har för platt, den andra för lockigt. Själv har jag mycket volym, men det begränsar mig också. Om jag har långt rakt hår så står det ut ändå .

jag tror du måste utgå ifrån hårtypen du har och kolla vilken frisyr som passar det. Om man har tunt, platt hår - en möjlighet vore ju en permanent. Du kan också prova att göra små flätor över natt  - då blir det lockigt och volym. 

Jag skulle ibland vilja ha tunt hår, t.ex. om man vill kortare hår som verkligen ser lite tuffare ut, spikey liksom. Då får man förstås ha gel i eller spreja med mycket hårspray. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Samma!) skrev 2024-11-17 10:40:03 följande:

Jag har exakt samma problem!! Jag vill ha volym UPPE på huvudet och vid rötterna men det fönas alltid rakt längs med skalpen och sen får jag volymen vid hårändarna.
    Det är så konstigt hur jag själv så enkelt kan lyckas föna upp volym vid rötterna men INGEN frisör fattar hur man vill ha det! Enormt frustrerande och jag byter konstant frisör men hittar aldrig någon som får mig att känna mig fin när jag lämnar salongen. En tjej lyckades när jag var runt 27 men det är många år sen nu och hon slutade så klart som frisör strax efter. Hur svårt kan det vara?? Och tro mig jag försöker ge exakta och tydliga instruktioner till alla frisörer jag gått till.

Det är precis så det är för mej. 
  • Anonym (Fia)
    AndreaBD skrev 2024-11-17 10:49:54 följande:
    Man kan tyvärr inte göra så mycket åt vilken typ av hår man har. Den ena har för platt, den andra för lockigt. Själv har jag mycket volym, men det begränsar mig också. Om jag har långt rakt hår så står det ut ändå .

jag tror du måste utgå ifrån hårtypen du har och kolla vilken frisyr som passar det. Om man har tunt, platt hår - en möjlighet vore ju en permanent. Du kan också prova att göra små flätor över natt  - då blir det lockigt och volym. 

Jag skulle ibland vilja ha tunt hår, t.ex. om man vill kortare hår som verkligen ser lite tuffare ut, spikey liksom. Då får man förstås ha gel i eller spreja med mycket hårspray. 

Jag har tjockt, lite självlockigt och mycket hår. Behöver egentligen inga knep för att få det att se ut som om jag har mer volym. Fönar jag det själv eller låter det självtorka har jag snudd på för mycket volym. 

Jag har full koll på vilken frisyr som passar mitt hår och ansikte. Har jobbat många år som modell och stylisterna som gör iordning mej där utgår alltid ifrån mitt eget fönade hårburr så jag antar att andra tycker det passar mej också. Men tack för tips ändå. 

Det är bara när jag varit hos frisören som håret är platt. Platt, konstigt, slickat mot ansiktet och känns som om någon kletat in typ ett halvt paket smör. 

• Anonym (Mork)

Om du säger att du vill ha volym så tror nog frisören att du menar föning med rullborste med medföljande värmeskydd (klet) och efterföljande klet eller annat för att tämja flyaways och hårspray.

Vad menar du med volym?

• Hjelm

Jag förstår inte problemet? Det är väl bara att säga innan att du inte vill ha några stylingprodukter och förklara hur du vill ha håret?

• AndreaBD
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-18 19:28:49 följande:

Jag har tjockt, lite självlockigt och mycket hår. Behöver egentligen inga knep för att få det att se ut som om jag har mer volym. Fönar jag det själv eller låter det självtorka har jag snudd på för mycket volym. 

Jag har full koll på vilken frisyr som passar mitt hår och ansikte. Har jobbat många år som modell och stylisterna som gör iordning mej där utgår alltid ifrån mitt eget fönade hårburr så jag antar att andra tycker det passar mej också. Men tack för tips ändå. 

Det är bara när jag varit hos frisören som håret är platt. Platt, konstigt, slickat mot ansiktet och känns som om någon kletat in typ ett halvt paket smör. 

Då har du väl inte samma smak som din frisör. Så farligt är det väl inte? Om du själv kan styla det rätt? 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Samma!) skrev 2024-11-17 10:40:03 följande:

Men vad gör det? Det är ju bara den dagen det ser ut så. Sen gör du ju som du själv vill. 
Svar på tråden Alltid ful i håret efter frisörbesök. Varför?