• Anonym (Fia)

Alltid ful i håret efter frisörbesök. Varför?

Lyxproblem. Jag vet så det behöver ni inte kommentera.

Kvinna 45+. Har långt hår och har  haft hela mitt liv. Fixar mitt hår regelbundet hos frisören. Brukar färga/slinga och  klippa mej. Varje gång händer samma sak. När det ska blåsas torrt fönas det spikrakt för att sen kletas i en massa goja som gör att håret känns fett och skitigt. Har försökt hela mitt liv med att säga att jag vill ha volym i mitt hår och jag gillar inte platt, tungt, oljigt hår  och vill inte ha det stylat så. Frisören nickar men gör sen som dom vill. Har gett upp för länge sen och går alltid direkt hem och tvättar om det.

Och jo, jag har bytt frisör. Flera gånger under min livstid. Alla gör samma trots tydliga direktiv från mej. Den jag går till nu  har jag haft kanske tio år. För utom den här störiga detaljen är hon extremt duktig. Så nej, jag tänker inte byta henne. 

Är det fler än jag som känner så efter ett frisörbesök? Och ni som är frisörer, varför gör ni så? 

• Svar på tråden Alltid ful i håret efter frisörbesök. Varför?
  • Anonym (Y)

Meh. Om du säger ifrån när hon börjar styla så slutar hon väl? 
    Min frisör frågar alltid om jag vill ha styling

• Anonym (Linda)

Om du inte har naturlig volym i håret av tex lockar så kommer frisören att göra just det du ber om - att styla  det så du får volym. Dvs ha i produkter. 

Du kanske behöver förklara exakt vad du menar i detalj. Blåsa håret torrt enbart ger det inte automatiskt volym. 

• Anonym (Fia)

Jag har förklarat sen jag var 20 typ. Vill ej att håret ska kännas platt och tungt. Vill ha volym i håret. 

• Bits1975

Jag känner igen mig lite, det känns som om frisörer kan göra en typ av styling, föna ganska hårt, sedan åker locktång fram. Tittar man på exempelvis tv4 ser de flesta kvinnor likadana ut i håret. På vår lokala frisörs instagramsida ser alla kunder klonade ut, det är bara hårfärgerna som ändras 

• Aliona

Men säg bara till att du inte vill ha någon styling alls. Eller ännu bättre, boka en tid där styling inte ingår så har de varken tid eller betalt för det. Jag har samma problem som du fast tvärt om - de envisas att blåsa upp volym som inte klär mig och inte är min stil. Jag betalar och sätter upp håret så fort jag gått ut. Snabbköippning utan tvätt och styling är enda sättet. 

• Anonym (S)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-14 20:29:24 följande:

Jag har förklarat sen jag var 20 typ. Vill ej att håret ska kännas platt och tungt. Vill ha volym i håret. 

Det är inte tydligt nog. Säg att du inte vill ha några stylingprodukter alls så slipper du. Ber du om volym så lägger de i produkt för volym i håret. Om frisören mot förmodan tar tag i en flaska trots att du tydligt och klart sagt att du inte vill ha något i håret så säger du stopp. 

Jag vill heller inte ha någon styling i håret och slipper det när jag säger att jag inte vill ha någon styling.
  • Anonym (Klipper)

Klipper mig själv. Krångligt och bångstyrigt. Men slutat betala för något som jag ständigt blir besviken på. Och då menar jag inte som du slutet med styling utan själva frisyren.
    och som någon skrev ja det verkar som om det klipps en och samma stil och inte efter ansiktsform och personlig stil. 

alla ska ha mittbena, lång lugg, locktången som lägger till lockar som en köksgardin från 80talet. 
    ja alla på tv ska se ut så, plus kroppar som en fjortonårig elitgymnast.

• Bits1975
    Aliona skrev 2024-11-14 20:52:07 följande:

Men säg bara till att du inte vill ha någon styling alls. Eller ännu bättre, boka en tid där styling inte ingår så har de varken tid eller betalt för det. Jag har samma problem som du fast tvärt om - de envisas att blåsa upp volym som inte klär mig och inte är min stil. Jag betalar och sätter upp håret så fort jag gått ut. Snabbköippning utan tvätt och styling är enda sättet. 

Jag håller med, jag klipper mig på cutters  :)

Dock brukar ju ts slinga håret 
  • Bits1975
    Anonym (Klipper) skrev 2024-11-14 21:02:12 följande:

Klipper mig själv. Krångligt och bångstyrigt. Men slutat betala för något som jag ständigt blir besviken på. Och då menar jag inte som du slutet med styling utan själva frisyren.
    och som någon skrev ja det verkar som om det klipps en och samma stil och inte efter ansiktsform och personlig stil. 

alla ska ha mittbena, lång lugg, locktången som lägger till lockar som en köksgardin från 80talet. 
    ja alla på tv ska se ut så, plus kroppar som en fjortonårig elitgymnast.

Jaaa, det är precis den frisyren jag syftade på :D

Jag begriper inte, har de ingen variation på frisörutbildningarna, med hår i olika texturer och frisyrer beroende på ansiktsform, kroppsbyggnad samt hårets tjocklek?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-14 20:29:24 följande:

Ja och volym = styling 
Svar på tråden Alltid ful i håret efter frisörbesök. Varför?