Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 19:07:28 följande:
    Du har inte ens sett videon. Om du kan länka till sionister och rasister borde det inte vara ett problem heller att lita på Al Jazira. 
    Hur kan du bara påstå att jag inte skulle ha sett videon? Jag HAR sett den. Annars skulle jag väl inte kunnat se att den andra videon innehåller precis samma inspelning! Plus att jag har diskuterat innehållet. Det märks förstås om man inte gör det, även hos dig. 

Fullständigt sannslöst att påstå att jag länkar till "sionister". Det är en tysk journalist, som har suttit i FNs säkerhetsråd och som har varit på plats i många krisområden och har hjälpt till med humanitära insatser där. Därför säger han också att han har sett många folk som svälter, och det finns inga tecken på svält hos palestinierna. Och han tillhör ett parti, FDP (liberala, ungefär som liberala här), inte några "sionister". 

Al Jazeera är känd för att stödja Hamas. Det är Quatar som äger den, och Hamasledarna fick ju gömma sig i Quatar, tills de nyligen flyttades till Turkiet (och detta antagligen bara för att de är säkrare där - Natoland). 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 19:02:18 följande:
    Extrem sionistisk propaganda med mycket starka kopplingar till Israel. 
    Så alla officiella uttalanden av regeringar är extrem propaganda? Israel är ett demokratiskt land, en rättsstat. Och det är väldigt uppenbart, eftersom det ju finns extremt mycket kritik mot regeringen också. Det är mycket som folket inte gillar med den regeringen, men i en punkt håller de ihop: Att de är hotade till livet och måste försvara sig. 

En sak som är bra med många av Israels uttalanden - de presenterar en hel del fakta som faktiskt går att verifiera. Inte allt, inte ens folk i Israel kan veta allt om detaljerna. Det är ju så. Men en hel del där går att kolla upp. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-06 20:38:11 följande:
    "Uppskattning" Hahaha! Just en skön omskrivning för fullständigt hittepå.

Måste vara Hamas gren av IDF/Armored Corps *ironi*

Det kom alltså från en ISRAELISK soldat. Dina inlägg är bortom pinsamma!

www.haaretz.com/israel-news/2024-07-29/ty-article/.premium/idf-commanders-gave-order-to-blow-up-rafah-reservoir-army-suspects-breach-of-intl-law/00000190-fd90-d5ef-a5fe-ff9ec3ea0000

Allt tyder på att du har huvudet i ett moln.
    Menar du på allvar att om det är risk för svält där (risk kan jag gå med på, full utvecklat svält som vissa påstår är det definitivt inte) att man då skulle levrera en massa ANNAT? Lite, visst. Tält, mediciner, m.m. Men det är klart att det måste vara mest mat.

Och vad har länken med detta att göra? Vatten, visst. Kanske fanns det Hamas där. Och det finns uppenbarligen ändå vatten. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-06 20:45:48 följande:
    Var såg du "massor med mat" i videon? På ett bord syntes ett fat. Inte direkt dignade stånd. Visst finns det mat, men den räcker inte.

tv.aftonbladet.se/video/377945/bilderna-visar-oekande-desperationen-i-gaza
    Om folk skulle svälta så hade de kastat sig på den maten. Då hade det inte legat framme. Det fanns affärer med matvaror som var öppna. Och ingen på filmen var undernärd eller såg ut att må dåligt av hunger. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-07 10:56:08 följande:
    Israel är apartheid, ett land som anklagas för folkmord, etnisk rensning och brott mot mänskliga rättigheter. Anklagas av ICJ och ICC har redan begärt att israeliska politiker ska arresteras för folkmord. Många andra mycket seriösa oberoende organisationer kommer med samma anklagelser och bevisen rapporteras i allt fler rapporter. Dina antaganden är bara svammel och gissningar.
    Helt och hållet samma rättigheter är INTE apartheid. Det är förolämpande mot folk i Sydafrika som har varit med om riktig apartheid att kalla det för det. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-07 11:27:52 följande:
    Jag är fullständigt ointresserd av dina gissningar och "logiska" slutsatser. Du vägrar ju systematiskt ta till dig fakta och verkar lida av stora minnesvårigheter och frågar vad saker du felaktigt avfärdat som fejk har för relevans när du ställs inför obestridliga faktum att det inte alls är fejk.

IDF sprängde ett vattenverk och en israelisk soldat la ut videomaterial på sitt konto och du fortfarande två fingar i öronen och *lalalalala* nej, det har inte hänt, sedan det var Hamas och sedan hoppsan IDF men det har ingen relevans.

Uppenbarenlig finns det inte alls tillräckligt med vatten:

www.svt.se/nyheter/utrikes/israeliska-soldater-sprangde-vattenverk-i-rafah

Av bara denna artikel framgår att

"Vattensituationen i hela Gaza är fasansfull, det råder storskalig brist på rent vatten"

"Nu finns det inget vattenverk som kan förmedla vatten till de invånare som fortfarande är kvar i centrala och östra Rafah"

"En granskning som publicerades av BBC i maj visade att fler än hälften av alla vattenanläggningar i Gaza hade skadats eller förstörts."

"Infrastrukturen har drabbats av storskalig förstörelse. Tillgången på vatten minskar efter varje attack, vilken innebär att familjer och barn måste söka andra sätt att få tag på vatten, vatten som ofta är smutsigt"

Inte ens Israel själva anser att detta är OK:

"Enligt den israeliska tidningen Haaretz utreder IDF händelsen som ett misstänkt brott mot folkrätten. SVT har sökt den israeliska militären.
    Du brukar ju inte ge någon fakta. Att det förstörs byggnader i ett krig är något man får förvänta sig. Och det bevisar INTE att det skulle vara svår brist på vatten. De har tekniken, enkla metoder,  att rena havsvatten, så då finns det vatten och även om det kan vara svårare om vattenverk sprängs, så är det inte så att de inte kan komma åt vatten.

Precis som det står i ditt citat från BBC - det låter mycket rimligt. Infrastrukturen förstörs, och de måste hitta andra sätt att skaffa vatten. Precis! Säger jag något emot sånt? 

Jo, jag har svårt att tänka mig att Israel skulle ha som mål att döda civila. Nuförtiden kan man inte dölja sånt i längden och de skulle förlora stöd från USA om det skulle visa sig vara sant. Så varför skulle de göra så? De skulle inte ha någon fördel av det, bara nackdelar. De vill ju inte ens ha Gaza!  

Att IDF utreder det visar ju också att det inte är okej för Israel OM någon soldat eller befäl skulle ha gjort något på eget bevåg, så straffas dem. Eftersom det just inte är tillåten i Israel - eller inom IDF - att göra så. 
  • AndreaBD
    Okej, jo, det ser dramatiskt ut. Det kan ju finnas problem att komma åt mat vissa dagar eller så. Nu stoppar ju FN (inte Israel) lastbilarna från att komma in. För att de blir rånade. Av Hamas antagligen. Som tidigare har sålt mat från hjälpsändningar på torgen. Jag har sett video på det också. Och detta hade ju Israel påpekat sedan länge. 

Israel har ju sagt tidigare, flera gånger att de gärna samarbetar med hjälporganisationer, även FN (förutom just UNWRA). Men FN verkar inte så bra på att samarbeta med Israel. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-07 11:01:38 följande:
    FN? Men FN är ju antisemitiskt har du ju påstått, jämte EU och påven och alla som påstår att Israel begår krigsbrott.
    FN ÄR väldigt Israel-fientlig. Och ja, det säger den journalisten också. Han var väldigt desillusionerad där, han sa att man inte kan påverka något via FN för att det är diktaturer och autokratier som får ihop en majoritet och röstar mot vettiga förslag. 
  • AndreaBD

Vad bra! Äntligen har någon filmat hur det ser ut vid gränsen till Gaza och framför allt alla matleveranser som finns INNE i Gaza. Här har vi alltså klara belägg, att det inte är vid gränsen som det stoppas. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-07 11:36:02 följande:
    Vill du att jag ska posta bilder på matmarknader i Sudan? Måste ju räcka som "bevis" att ingen där svälter eller ens går hungrig...

Du verkar inte ens kunna föreställa dig att det ser lite olika ut i olika delar av ett land - att där det är sönderbombat är det en aningens lite mer obekvämt att vistas och att dessa människor därför har flytt området och packats ihop i andra delar av landet. Kallas internflyktingar.
    Sudan är mer än dubbelt så stort som Sverige, Gaza är ungefär så stor som Stockholm. Så hur kan man jämnföra fördelning av mat mellan dessa två? Det är ju rimligt att anta att det måste vara så mycket lättare att fördela mat i Gaza. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism