• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • KlasBanan
    AndreaBD skrev 2025-02-15 11:56:19 följande:

Om du hade sagt tvärtom - att USA styr en del i Israel, så hade jag förstått att man kan tycka det. Men tvärtom? Det är bara gamla antisemitiska myter. 

Visst, det finns en hel del judar i USA. Men det är inte så många, det är ju ett stort land, med stor befolkning. Och Greenspan "styr" inte längre centralbanken. Han har förstås aldrig styrt den helt själv heller.

Nej, det är ingen myt. Hur tror du Israel har råd att betala för alla vapen man köper av USA? Vad är Israels största exportindustri som drar in all deg? Har de ens någon? Vad producerar de?

USA har världens största statsskuld, där tror jag en del av förklaringen ligger.
  • FuckGoggleAskMe
    KlasBanan skrev 2025-02-15 12:00:01 följande:
    Nej, det är ingen myt. Hur tror du Israel har råd att betala för alla vapen man köper av USA? Vad är Israels största exportindustri som drar in all deg? Har de ens någon? Vad producerar de?

USA har världens största statsskuld, där tror jag en del av förklaringen ligger.
    Illuminati confirmed!!
  • Mentat

Israel exporterar väldigt mycket inom en mängd olika sektorer: Israel Exports By Category  

Den som intresserar sig för fakta snarare än antisemitiska konspirationsteorier behöver inte ställa sådana frågor.  Att ens ställa dem säger rätt mycket.
  • KlasBanan
    Mentat skrev 2025-02-15 12:06:26 följande:
    Israel exporterar väldigt mycket inom en mängd olika sektorer: Israel Exports By Category  

Den som intresserar sig för fakta snarare än antisemitiska konspirationsteorier behöver inte ställa sådana frågor.  Att ens ställa dem säger rätt mycket.
    Det där är inte ens i närheten för att täcka upp de vapen de köper.
  • Mentat
    KlasBanan skrev 2025-02-15 13:45:51 följande:
    Det där är inte ens i närheten för att täcka upp de vapen de köper.
    Det var inte det jag svarade på. Du undrade om Israel ens har någon exportindustri och avslöjade antingen en monumental okunnighet eller en likgiltighet inför att ta reda på fakta, det är väl ungefär lika illa vilket som.
  • Anonym (Antiextremist)

Bernie Sanders om hur AIPAC jobbar.

• Anonym (Antiextremist)

Netanyahu är en krigsförbrytare.

• nattuw
    AndreaBD skrev 2025-02-15 11:23:57 följande:
    Det är snarare du som inte känner igen antisemitism. Precis som hon. 
    Det handlar inte om att känna igen antisemitism utan om att det idag inte går sprida antisemitism utan att förneka att det är antisemitism.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-02-15 17:00:03 följande:
    Det handlar inte om att känna igen antisemitism utan om att det idag inte går sprida antisemitism utan att förneka att det är antisemitism.
    Antisemitism missbrukas av sionister. Att kritisera Israel för folkmord, ockupation, etnisk rensning, markstöld och olagliga bosättningar är inte hat mot judar. Sionismen är största hotet mot våra moderna demokratiska värderingar. 
  • AndreaBD

Först pratar du om att Israel inte skulle ha råd att köpa vapen, sedan säger du att USA har statsskulder. Hur ska du ha det? Antigen har Israel inte råd - då får USA inga pengar. 

Men framför allt - USA har säkert stora skulder. OCH stora inkomster. Det brukar vara så. 

Vad jag vet så ligger Israel långt fram när det gäller IT.  Uppenbarligen är det också en hel del annan teknik, och en hel del moderna vapen. Som de exporterar bl.a. till just USA. De levrerar alltså vapensystem till varandra.

Och en hel del annat. Läkemedel t.ex Traditionellt har det ju varit citrusfrukter. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism