Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2024-11-28 23:47:44 följande:
    Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. 
    Ingen källa? Det står ju högst upp . Med stora feta bokstäver: Omni. Du kanske menar källhänvisning eller länk? För övrigt tog det mig mindre än mig 30 sekunder att hitta till artikeln. Säg att du skojar när du säger att du är lärare i svenska.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-29 12:01:45 följande:

för 100:e gången - en screenshot är ingen källa. 

Ingen av oss kan vara 100 % säker vems bevis som är sanna. Och just därför är det fult att kalla andra för lögnare. Du sitter inte heller på sanningen som är totalt, helt säker. 

Men rent logiskt, vad är mest sannolikt? 

att Israel vill döda terroristerna som har begått hemska terrordåd, eller att de vill döda harmlösa journalister? 

att Israel vill få bort hotet för sin befolkning, eller att de vill få bort palestinska befolkningen av några "vit makt" - skäl?  När de själva inte är "vita" till största del heller. Man ser ju inte skillnaden på judar och araber i Israel, förutom de som är helt europeiska, men det är inte majoriteten. 

Problem med språket igen ser jag. Källa, källhänvisning och källförteckning är tre olika saker. Det fanns en källa. Däremot ingen källhänvisning eller källförteckning. Det tog mig mindre än 30 ekunder att hitta till artikeln.

Logik? Hur kommer logik in någonstans i krig?
  • nihka
    Anonym (Lost) skrev 2024-11-27 20:34:21 följande:

Vart ska Israel ta vägen? Varför stänger Egypten gränsen för palestinier? Varför finns inga demokratiska länder i Mellanöstern? 

Varför tillåter Sverige Moské-byggande som sponsras från dessa ickedemokratiska länder?

Massa frågor men få svar.

Ändå så finns människor som ser Sionister som det största problemet...

Finns det det? Var då?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 10:40:36 följande:
    Det är klart att jag kan hitta det. Men jag gör mig inte besväret, om det ändå inte verkar vara värt det. 
    Lögn. Eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:18:51 följande:
    Sammanhang? Vad har detta med inlägget att göra som du svarade på? 
    Bry dig inte om det. Det kräver basal läsförståelse.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:16:58 följande:
    Jag kommer inte ihåg sammanhanget exakt nu. 
    Men då hade vi redan hade konstaterat att det uppenbarligen var den 8. oktober och att jag mindes fel när jag trodde att det var senare. Någon tidning hade ju då alla daturm på när hände vad. Det litar jag i regel på, för då har de ju säkert kollat noga när det gäller datum.

Nej, jag skulle inte lita ENDAST på observationer av folk på plats. Om det inte finns dokumenterat, dvs. foto, video eller liknande. Jag var mest nyfiken själv om jag kunde bekräfta det utifrån hennes observation också. Men den utgör förstås inte främsta källan. 
    Lögn. Eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att mediarapportering är en säkrare källa än dina bekanta och vad som flyger och inte flyger över deras tak. Nåt dravel om Bush och vad du ansåg var "rimligt" och vad du kunde "tänka dig". Man tar sig för pannan.

#273 Där du påstår att dina bekantas redogörelser som du inte ens kunde komma ihåg ordentligt, var det den 7, 8  eller 9 oktober, är mer tillförlitliga än mediaraporteringen:

miff.no/terrorkrigen-mot-israel/2023/10/07israel-svarer-pa-hamas-terroren.htm

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 10:58:51 följande:
    Fel. jag har sagt tydligt att jag inte litar på Netanyahu. Men jag litar på folk som lever i Israel, framför allt på de som har ursprung i den arabiska världen, eller den muslimska, i alla fall. Han här har turkiskt urspung och vuxit upp i Tyskland. Det här var lite skoj mest, men ändå talande:

www.youtube.com/shorts/eNhtLvgQVG8

Men här ett intervju med biträdande borgmästare av Jerusalem:

Luai Ahmed , svensk, ursprungligen från Yemen:

Mosab Hassan Youcef, son till en Hamas ledare i Gaza, som senare samarbetat med Israel för att hindra självmordsattentat:

Och Yoseph Haddad som förklarar exakt vilka rättigheter araber har i Israe och att det inte finns någon apartheid:
    Underbart! Några personer på youtube utgör något slags statistiskt säkerställt underlag i en undersökning om hur 2 miljoner människor tänker och känner.

Men nu till den intressanta frågan, är det Hamas man tar avstånd ifrån eller är det samtliga palestinier i Gaza eller "Hamas civila", som du gillar att kalla dem, som man tar avstånd ifrån?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:32:05 följande:

Jag minns inte 

Ja, det är mycket du inte minns.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:36:21 följande:
    Det är inget svar på frågan. 
    Jo, det var mitt svar på frågan. Du behöver förstås inte hålla med eller ens gilla svaret, men det var mitt svar.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:38:12 följande:
    Om du är seriös.... så är det nog inte värt att diskutera med dig.  cringe - skulle ungdomar säga...... 
    Klart jag är seriös om att du antingen ljuger eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "

Det ska inte vara några som helst problem att "bilda sig en uppfattning om vad det är för tidning som skriver så" när namnet på tidningen står högst upp i fet stil, om man inte har såpass grava problem med läsförståelsen att man inte klarar av att läsa en rubrik som består av fyra bokstäver.

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism