Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Intressant med lite detaljer från COGAT, myndigheten som arbetar med att möjliggöra och underlätta hjälpsändningar till Gaza (och även västbanken). Det är deras chef som intervjuas här. 

Tyvärr så dödar ju terroristerna oftast just såna människor som jobbar FÖR dem. 6 COGAT-medarbetare dödades/kidnappades den 7. oktober, vid gränsövergången. 

• AndreaBD
    nattuw skrev 2025-01-09 20:52:09 följande:
    Vad skulle hända med det politiska stödet och biståndet om det skulle komma till stånd ett avtal mellan Israel och någon  grupp som säger sig representera palestinierna?

Occam's razor
    Precis. Det finns nog ganska många olika interessen i detta. 
  • AndreaBD
    felix le chat skrev 2025-01-10 16:41:25 följande:

Det är Hamas som ständigt begår krigsbrott.

Genom att använda civila inrättningar som skolor, sjukhus och bostäder
    som skydd gör man dessa till legitima mål i ett krig.

Detta gäller inte bara för Gaza , utan alla i alla krig.

Men nu är Hamas en terrororganisation som totalt saknar respekt för
    civila offer utan i stället är döda civila en del av deras taktik och målsättning.

"Nödvändiga offer " som hamas själv uttrycker det.

www.wsj.com/world/middle-east/gaza-chiefs-brutal-calculation-civilian-bloodshed-will-help-hamas-626720e7

Det är för mej helt otroligt att man kan ställa sej på Hamas sida som så många gör.

Det är deras enda chans att överleva t.o.m., att så många civila som möjligt dör i Gaza. 

Du har förresten en intressant poäng där. Man kan undra vad som viktigare för Hamas - att själva vara skyddade för tillfället, eller att offra så många civila som möjligt. Att det är båda delarna är klart. Men det kanske har blivit nästan endast destruktivt, och mot sitt eget folk. Det gjorde ju Hitler också. Det finns likheter där. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-10 00:20:04 följande:
    Nej, "självhatande jude" är inte "självförklarande" utan kan användas som ett invektiv:
    Precis. Och här motsäger du ju dig själv. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-10 21:30:47 följande:
    COGAT (Coordinator of Government Activities in the Territories) är en enhet inom Israels försvarsdepartement som styrs av en generalmajor. Samma militära makten som slaktar palestinier i Gaza och anklagas för folkmord. Du borde läsa oberoende media. 

Jag skulle kunna säga mycket, t.ex. anklaga dig för att vara helt överens med att terroristerna dödade dessa 5 eller 6 (en är inte än bekräftat död) unga män, bara för att de tillhör någon militär enhet - så som du brukar kalla andra i tråden för både sektmedlemmar och extremister -  men jag sänker mig inte till den nivån.  

Men det viktiga här är ju att den enheten faktiskt jobbar på heltid med att hjälpa palestinierna så att hjälpsändningar kommer in. Men du vill förstås inte höra den sidan. Framför allt inte att Israel faktiskt verkar göra sin del. Det är så uppenbart att det du beskyller mig för .... att inte läsa eller lyssna på den andra sidan, att vara i en bubbla - du beskriver ju så tydligt hur du gör. 

Det är värt att lyssna på. Man får veta hur mycket de gör, vad de gör. Och personen, som är talesman för COGAT säger i början av videon att han inte är militär - så du har förstås inte ens sett lite grann. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-10 21:33:45 följande:
    Det är Israel som hänsynslöst mördar civila i Gaza. Det är Israel som blockerar humanitär hjälp till civila. Det är Israel som mördar journalister, atackerar humanitära arbetare och med drönare jagar och dödar barn.
    Nej, Israel dödar Hamasterrorister. Det är Hamas som verkar döda/offra civila Gazabor i allt större utsträckning. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-11 16:09:27 följande:

Du har fel och förstår inte. Cogat är en enhet inom Israels försvarsdepartement, har fått kritik för sin hantering av humanitära frågor i de ockuperade områdena. Cogat är militärer och styrs av generalmajor. De är inte civila. De KONTROLERAR ( inte underlättar) tillgång till humanitär hjälp. Cogat får mycket kritik för att blockera hjälpen. Kritiken omfattar:

Medicinska evakueringar: Cogat hindrar tex sjuka barn att lämna Gaza. Fall som tvåårige Osaid Shaheen, som nekats att lämna Gaza för vård, har väckt frågor om säkerhetsskälens proportionalitet.

Humanitär hjälp: FN och andra aktörer har kritiserat Cogat för att försvåra leverans av nödhjälp till Gaza.

Människorättsfrågor: Human Rights Watch och Amnesty International har anklagat Israel, inklusive Cogat, för apartheidliknande politik.
    Jag förstår mycket väl. Jag tolkar det bara inte så negativt och ensidigt som du gör. 

Det är klart att de också kontrollerar om det finns vapen eller föremål som kan användas som vapen. Men de samarbetar ju också med organisationerna som ska dela ut varorna. Och de har också öppnat upp nya gränsövergånger, återuppbyggt den som Hamas förstörde. 

Om du inte visste det, så får du lära dig något nytt - militära enheter BRUKAR också ha civila anställda. 

Och du tar upp EN person som inte har fått vård i Israel. Vet du hur många som HAR fått??? Jag vet ingen exakt siffra heller, men jag minns att det var ganska många den senaste tiden. Tror du det är vanligt att man ger sjukvård till invånarna i ett område som man befinner sig i krig med? Det är nog ganska ovanligt. 

FN och andra aktörer snackar skit, det är därför jag ställer in såna videon, för att de visar att det inte stämmer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-11 19:20:33 följande:
    FNs människorättsexperter har uttalat att Israels "allvarliga kränkningar" mot palestiniers mänskliga rättigheter i Gaza, inklusive den "kolossala dödssiffran och förstörelsen av livsuppehållande infrastruktur", pekar på ett "folkmord på väg".
    Kolossal dödsiffra? Det har aldrig varit så låga siffror på collatoral damage, i jämnförbara krig. 

Och det är väldigt märkligt att man påstår hela tiden att det skulle vara svält på väg, folkmord på väg. Men det blir aldrig så. Bra koncept, eller hur? Man kan bara påstå hela tiden att det är på väg.
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2025-01-12 13:18:39 följande:
    Varför ljuger du? Jonas Sjöstedt har inte pratat om om etnicitet när han förklarat att Polen har skyldighet att verkställa ICC arresteringsorder mot Netanyahu.

Däremot kan vi konstatera att det är du som lyfter fram Netanyahu ´s etnicitet i samband med att det har utfärdats en arresteringsorder mot honom. Varför är det viktigt för dig?
    Etnicitet??? Nu rör du dig på farligt område! Nu resonerar du som Hitler - att judarna skulle vara en ras. Det är förstås rasistiskt, men jag tror ändå inte riktigt att du menar så. 

Judarna är i alla fall ingen ras eller etnicitet. Det finns väldigt olika etniciteter i Israel. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism