Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-11 16:09:27 följande:
Du har fel och förstår inte. Cogat är en enhet inom Israels försvarsdepartement, har fått kritik för sin hantering av humanitära frågor i de ockuperade områdena. Cogat är militärer och styrs av generalmajor. De är inte civila. De KONTROLERAR ( inte underlättar) tillgång till humanitär hjälp. Cogat får mycket kritik för att blockera hjälpen. Kritiken omfattar:
Medicinska evakueringar: Cogat hindrar tex sjuka barn att lämna Gaza. Fall som tvåårige Osaid Shaheen, som nekats att lämna Gaza för vård, har väckt frågor om säkerhetsskälens proportionalitet.
Humanitär hjälp: FN och andra aktörer har kritiserat Cogat för att försvåra leverans av nödhjälp till Gaza.
Människorättsfrågor: Human Rights Watch och Amnesty International har anklagat Israel, inklusive Cogat, för apartheidliknande politik.
Jag förstår mycket väl. Jag tolkar det bara inte så negativt och ensidigt som du gör.
Det är klart att de också kontrollerar om det finns vapen eller föremål som kan användas som vapen. Men de samarbetar ju också med organisationerna som ska dela ut varorna. Och de har också öppnat upp nya gränsövergånger, återuppbyggt den som Hamas förstörde.
Om du inte visste det, så får du lära dig något nytt - militära enheter BRUKAR också ha civila anställda.
Och du tar upp EN person som inte har fått vård i Israel. Vet du hur många som HAR fått??? Jag vet ingen exakt siffra heller, men jag minns att det var ganska många den senaste tiden. Tror du det är vanligt att man ger sjukvård till invånarna i ett område som man befinner sig i krig med? Det är nog ganska ovanligt.
FN och andra aktörer snackar skit, det är därför jag ställer in såna videon, för att de visar att det inte stämmer.