Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2025-01-22 16:51:17 följande:
    Väldigt oseriöst av dig att försöka påstå att Israel skulle ha vetat om attacken. Då hade man gjort allt för att förhindra detta. Precis som man HAR förhindrat en liknande, men värre, aktion av Hizbollah som också var under förberedning. Inte så lätt heller att hela tiden avvärja alla möjliga terrordåd. 

Hamas har ju haft såna planer under många år. Det gäller ju att reagera DÅ när det händer. Man vet inte alltid när det blir.
    Det är fakta att den israeliska militären kände till Hamas avsikter hela två veckor innan 7 oktober, men trots varningssignalerna agerade man inte. Det är inget jag hittar på och du själv skrev att du tittat på intervjuer om det. Du själv förklarade att man kände till förberedelserna men valde att inte agera. Underrättelsetjönsten gjorde en varnings-rapport där Hamas förberedelser för attacken beskrivs i detalj.

I rapporten beskrivs i detalj hur Hamas övar på att attackera militära utposter och kibbutzer, att kidnappa soldater och civila, samt på hur gisslan ska hanteras när den väl tagits till Gaza. Det anges också att Hamas troligen ville ta mellan 200 och 250 personer som gisslan. Sådana allvarliga varningar från underrättelsetjänsten är absolut inget man ska ignorera. Men, israeliska politiker gjorde det. Varför? Och så ljuger dessa politiker och hävdar att de "blev tagna på sängen".

Det fanns även vissa generella varningssignaler:

Den 28 september 2023 varnade en amerikansk underrättelserapport för att Hamas var redo att trappa upp raketattacker över gränsen.

Den 5 oktober 2023 varnade CIA allmänt för en närstående mycket ökad risk för våld från Hamas.

Den 6 oktober 2023, dagen före attacken, cirkulerade amerikanska tjänstemän rapporter från Israel som indikerade? mycket ovanlig aktivitet från Hamas.

Trots allt detta försökte Israel inte ens höja beredskap för en terroratack. Du måste hålla med om att det är mycket konstigt.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-22 16:54:59 följande:
    Jo, jag är lärare i engelska, vilket du också vet. Och du förvrider som vanligt. Jag orkar inte leta efter texten igen nu, men vad jag minns så handlade detta INTE om den aktuella situationen, utan om något för många år sedan. 
    🤣🤣🤣🥂

Visst. Ducka ducka 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-22 17:43:29 följande:
    "Politiker"? PFLP är terrorklassat inom hela EU. (Se L_2022025SV.01000101.xml)
    Extremister är tydligen inget problem för dig så länge de slåss emot Israel, eller?
    Är det på samma sätt som Nelson Mandela var  utpekad som terrorist av USA och västländer?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-22 18:29:28 följande:
    JAG duckar inte. Snarare du, eftersom du bytte ut texten mot en annan. 
    🤣🤣🤣🤣 Du är kanske lite förvirrad men ingen text byttes. Det är bara så pinsamt att du duckar så fort man ställer en rimlig fråga. Återigen, utbilda dig i ämnet du vill diskutera. Du kan inte så mycket om just Israel-Palestina. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-22 18:28:42 följande:
    Du räknar iskallt med att folk inte vet att PFLP är den terrororganisationen som har genomfört t.ex. flygplanskapningar, men även sprängattentat under andra intifadan!

Du verkar i alla fall känna till henne?  

Här finns en del om vad de har gjort:

www.dni.gov/nctc/ftos/pflp_fto.html

Här finns även lista med terrordåden som de har begått:

sv.wikipedia.org/wiki/Folkfronten_f%C3%B6r_Palestinas_befrielse
    🤣🤣🤣 Nej, jag tänkte inte överhuvudtaget på om ni kände till PFLP eller inte.  Du kanske projicerar din egen osäkerhet? 🤣

Nelson Mandela betraktades också som terrorist sv västvärlden och USA som stödde appartheid i Sydafrika.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-22 19:42:14 följande:
    Ok, då vet vi. Du tycker Nelson Mandela och en terrorist i PFLP är jämnbördiga. 
    Det är din egen slutsats trots att jag inte skrev det. Jag skrev bara att Nelson Mandela också var utpekad som terrorist av västländer och USA. Han var utpekad terrorist av USA även 1993 när han mottog fredspris. USA och västvärlden stödde apartheidregimen i Sydafrika precis som man idag stödjer apartheid o Israel.
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-01-22 20:04:43 följande:
    En ledare för ANC, som praktiserade "necklacing" är knappast ett moraliskt föredöme.
    Nelson Mandela är ett globalt föredöme för sin kamp mot apartheid. Han betonade moralisk styrka, vilket inspirerar politiska ledare och människor världen över att stå upp mot rasism, apartheid och för rättvisa och mänskliga rättigheter. Samma styrka som man idag ser hos palestinier som också kämpar mot apartheid.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-22 22:33:00 följande:
    Om hon skulle ha gjort som Mandela, dvs. insett att det är fel med våld och slutat med det - DÅ tycker jag att man kan släppa henne, visst. Men har hon det?
      Vilken våld pratar du om? Fram med bevis
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-22 22:40:54 följande:
    Sant, inget helgon direkt, dåligt exempel, många illdåd begicks, men trots det, paret Jarrar är på en helt annan nivå av ondska och är inte i samma hopplösa underläge. 
     Ni visar vad ni och andra israelvänner står för. För er är Nelson Mandela  fortfarande terrorist. Det går ihop såklart med det orubliga stödet som ges till apartheidregimet i Israel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-22 22:40:07 följande:
    Det har inget med osäkerhet att göra, utan det går inte ens att förneka att du försökte bluffa och räknar med att folk inte vet. Eftersom det du påstod ju inte stämmer. Man har släppt en terrorist. 

Jag säger inte emot när det gäller Mandela. Han var terrorist. Men han slutade vara det. Och det är det som är den stora skillnaden. Om det inte är så att den där Khalida också har ändrat sig. Det vet inte jag. 
    Vad pratar du om? Du är helt vilse i kommentarerna. Vad är bluff?
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-01-23 07:49:39 följande:
    Det du lade fram var konspirationsteorier.
    Du borde lära dig först vad konspirationteori betyder. 

Rapporten från underrättelsetjänsten var verklig, terroristerna gjorde förberedelser, israeliska politiker varnades men gjorde inget. Allt detta är verklig fakta inte teori.

Tom timeofisrael skrev om det. Netanyahu anklagas av andra politiker.

www.timesofisrael.com/lapid-netanyahu-was-briefed-on-dangers-ahead-of-oct-7-ignored-all-red-flags-must-go/

"

Prime Minister Benjamin Netanyahu was briefed on the looming dangers to Israel ahead of Hamas?s October 7 attack, and was told by defense chiefs that national security was at risk, but willfully ignored ?all the red flags, all the warnings,? Opposition leader Yair Lapid charged in an interview with The Times of Israel."

"
    At the security briefing in the final weeks before the Hamas invasion and slaughter, noted Lapid, ?He heard the same things I heard, from General [Avi] Gil, [the prime minister?s military secretary],? Lapid said. ?And then I read the intelligence materials that he saw.?

?All the signs, all the red flags, all the warnings? were there, Lapid charged, but Netanyahu ?ignored them all.?"

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 12:14:43 följande:
    Nej, det är inte antisemitiskt. Jaha, kan du ge ETT exempel på antisemitism av judar mot judar? Där får du faktiskt stå för dina påståenden! Jag kan inte tänka mig att sånt kan finnas, så var så god - har du ett exempel? 
    Du svarade just här på ett exempel som jag gav men du fattar inte det? Begrreppet "självhatande judar" (som du använde) är nedsättande term för judar som uppfunnits av högerextrema sionister för att värja sig mot kritiken från judar mot den israeliska ockupationspolitiken.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 12:22:32 följande:
    Löjligt, Hamas håller alltid på med något sånt. Hur skulle man veta att det var allvar nu? Dessutom trodde man inte att de skulle klara att ta sig igenom, eftersom tekniken skulle förhindra det. 

Och det är typiskt att du inte håller dig till din egen tråds ämne. Vad har det här med antisemitism att göra?
    Varningsrapporterna från den israeliska underrättelsetjänsten var eoerhört allvarliga. Det var inte några opålitliga tips från vem som helst.

Det jag tycker är konstigt är att du verkar inte bry dig om när judarna hotas och att du inte tycker att hotet ska tas på allvar. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 15:27:17 följande:
    Igen förvrider du något fullständigt. Det är klart jag bryr mig. Men jag köper inte din sjuka konspirationsteori. Du vill ju bara få det till att de skulle kunna skylla sig själva, eller hur?  Det gamla vanliga - vända på gärningsmannen och offret (finns det inget bra uttryck för fenomenet på svenska än).

Du brukar bli helt tokig om man bara säger lite försiktigt att palestinierna kanske har ett visst ansvar för vissa saker (generellt, inte bara runt kriget nu). Men du går och försöker skylla det på judarna själva att Hamas har mördat 1200 av dem på grymmaste sätten man kan tänka sig. Det skyller DU på judarna själva! Snacka om antisemitism. DU  har gett bästa exemplet på det! 
    🤣🤣 Ja, ducka igen 🤣🤣 Det är pinsamt att du som självutnämnd israelvän tycker att hotet mot judar är överdriven trots att det var israelisk underrättelsetjänst som varnade för närstående terroratack. 

På vilket sätt är det konspirationsteori fröken? 🤣Vet du  vad det ordet betyder och i så fall vilken del av fakta anser du vara konspiration?

Var någonstans har jag vänt på offer och förövare? 🤣
    Jag skriver att det är hemskt att man inte skyddade israeler när det fanns så allvarliga varningssignaler om en terroratack. Jag anser att israeler är offer som inte skyddades av sina egna politiker. Jag har inte på något sätt antytt att Hamas är offer. Hamas är terrorister och inte offer och jag försvarar de inte. 

Det är inte lätt för dig när du måste ta till svammel för att bortförklara dina egna extrema åsikter och när du gång på gång avslöjas. Varje diskussion med avslutas med att du bara duckar, börjar svamla eller påstå att du inte menade det du skrev.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 15:29:17 följande:
    OM det verkligen är ett uttryck som är så pass nedsättande - det var jag förstås inte medveten om. Men jag tror förstås inte utan vidare det du påstår. 
    Jo då. Du vet mycket väl att det är nedsättande uttryck att påstå att judar kan vara "självhatande judar". Senast du skrev det hanterades det av FL.

Begreppet "judisk självhatare" är nedsättande term för judar som har uppfunnits av högerextrema sionistiska krafter som vill värja sig mot kritiken mot den israeliska ockupationspolitiken som kommer själva judar.

Om man som jude idag är propalestinsk då stämplas man som en förrädare, som en "självhatande jude". Å andra sidan om man inte är jude utan är antisionist som kritiserar samma sak då blir man anklagad för att vara antisemit, för man gör ingen skillnad mellan judar och sionister (du själv skrev tidigare att alla judar är sionister). Du tex vill inte göra den distinktionen. En god jude antas vara en god sionist. Idag säger sionisterna att om du kritiserar Israel så är du antisemitisk. Men alla judar är inte sionister och om man påstår det är det antisemiskt eftersom du påstår att judar som folkgrupp är på ett visst sätt, dvs då rasifierar man judar. Man måste skilja det åt för alla judar är inte sionister.

Förstår du vad jag skrev? Förstår du varför är det rasistiskt och nedstättande? Eller kommer du igen att svamla om det är konspiration, att jag inte kan svenska eller att du inte menade det du skrev? Vem är det egentlingen den som har antisemitiska åsikter?
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism