Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Svenska barn i mångkulturell skola?

Anonym (E) skrev 2024-11-17 08:22:10 följande:

Du menar att man som vit för en gångs skull får uppleva hur det är att vara i minoritet...?

Det spelar ingen roll vad de andra har för hudfärg eller bakgrund, det som är viktigt är om det är en lugn skola eller inte, om lektionerna är lugna, om det är lugnt på rasterna, precis som vilken skola som helst.

Som ljushyad svensk är man i minoritet om man åker till Afrika.
  • TvillingmammaVästgöte

Finns det sådana skolor? Jag har aldrig hört om någon? Kan du ge något exempel? 

Mina barn gick på en Kunskapsskola, den var också  lugnare än den kommunala. På Kunskap var andelen utlandsfödda högre, men inte mer än 25%.
    I den kommunala var 8% utlandsfödda. 

• TvillingmammaVästgöte
    fornminne skrev 2024-11-17 09:44:41 följande:
    Menar du att du aldrig har hört talas om skolor där de flesta barn har annat ursprung än svenskt? Det är numera vanligt. På vissa skolor har nästan alla barn annat ursprung och andra modersmål.

Sen finns det förstås tvärtom också, dvs skolor där de flesta barn har svenska som modersmål. Och allt däremellan.

TS fråga är väl hur det är att tillhöra majoritetsbefolkningen och gå i en skola där man är i minoritet. Om det upplevs som ett problem eller inte. Det beror mer på skolan och föräldrarna än på elevernas ursprung skulle jag säga. Vilket exempel i tråden också visar. 
    Frågan gällde en skola med en stor majoritet utlandsfödda som har höga meritvärden. Jag bad om ett verkligt exempel på en sådan skola. I min stad finns många skolor med en stor majoritet utlandsfödda men dessa skolor har alla mycket låga genomsnittliga meritvärden. 
Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?