TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 08:43:28 följande:
Finns det sådana skolor? Jag har aldrig hört om någon? Kan du ge något exempel?
Mina barn gick på en Kunskapsskola, den var också lugnare än den kommunala. På Kunskap var andelen utlandsfödda högre, men inte mer än 25%.
I den kommunala var 8% utlandsfödda.
Men är du hemma eller?
Vi bytte skola för min son i högstadiet, de var då två svenskar och en halvsvensk i en klass på 20.
Anledningen till bytet var att de blev två år sena med utbyggnaden av den kommunala skolan där vi bodde, vår son gillade inte sin klass så mycket och vi tyckte att där var för trångt och högljutt. Den nya skolan var privat och hade matteprofil men det var också en skola med historisk social belastning i ett sämre område. Terminen innan hade två elever i klassen kastats ut från skolan helt, och en störande grupp i den hade delats upp på tre klasser.
Vår son har i efterhand sagt att det var en kulturchock, och anledningen till att vi valde så var att han hade en kompis i klassen samt att hans svenska och allmänna studieförmågor är mycket goda. Därför blev det inte så att han började tala bruten svenska utan snarare att de andra lärde sig svenska ord som de aldrig hört, av honom.
Jag tyckte det var viktigt med någon erfarenhet av det nya Sverige, där vissa barn inte bryr sig om studier för att de redan står i farsans pizzeria och jobbar från 12 och får betalt för det. Andra barn drillas hårt i att de ska vilja bli läkare eller jurister, det är det enda som räknas.
Att lära sig hur viktigt det är med gästfrihet i andra kulturer, vilken mat man uppskattar, att man anstränger sig och ger sitt bästa fast man kanske sover på madrasser på golvet, men det ändå ska finnas en fin bil i familjen. Att det finns de som har altare i hemmet och tänder rökelse.
På minussidan ville min son inte ha någon ny mobil och gick bara i gamla kläder så länge han gick på den skolan. Hans egen klass var okej eftersom de kände honom men han insåg att det inte var bra att dra till sig uppmärksamhet från barn med avundsjukeproblem och aggression.
-
I min gamla barndomsstad kan inte svenskar gå i centrumskolan längre, för där finns bara invandrare och en del är riktigt aggressiva. Min vän som jobbar inom svenska kyrkan och troligen är den minst främlingsfientliga personen jag vet var den sista att ta sina barn ur den skolan, efter att hennes son blivit jagad av ett gäng ungar som var från samma familj men gick i olika klasser.
På min tid var centrumskolan den bästa högstadieskolan, idag är det den svagaste. Villabarnen i centrum bussas numera ut till byskolor som har lyckats upprätthålla ordningen.