Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

    Svenska barn i mångkulturell skola?

    Jag antar att du med invandrare menar personer som utseendemässigt och / eller kulturellt tydligt avviker från det typiskt svenska, t ex många med rötter i Mellanöstern eller Afrika. Där man ?sticker ut? om man ser nordeuropeisk ut samt är kulturellt svensk? Det behöver man ju inte göra bara för att många på skolan har annan bakgrund. Invandrare är ju ett oerhört heterogent begrepp.

    Men jag skulle säga att det som spelar störst roll inte är elevernas etniska eller kulturella sammansättning, utan föräldrarnas utbildningsnivå, om skolan är lugn eller stökig, samt vilket språk som talas. Om svenska ((eller engelska) är huvudspråket, är det inget problem. Om andra språk tar över, om många elever t ex pratar arabiska med varandra, förstår ju inte de andra barnen och riskerar att hamna utanför. 

  • fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 08:43:28 följande:

    Finns det sådana skolor? Jag har aldrig hört om någon? Kan du ge något exempel? 


    Mina barn gick på en Kunskapsskola, den var också  lugnare än den kommunala. På Kunskap var andelen utlandsfödda högre, men inte mer än 25%.
    I den kommunala var 8% utlandsfödda. 


    Menar du att du aldrig har hört talas om skolor där de flesta barn har annat ursprung än svenskt? Det är numera vanligt. På vissa skolor har nästan alla barn annat ursprung och andra modersmål.

    Sen finns det förstås tvärtom också, dvs skolor där de flesta barn har svenska som modersmål. Och allt däremellan.

    TS fråga är väl hur det är att tillhöra majoritetsbefolkningen och gå i en skola där man är i minoritet. Om det upplevs som ett problem eller inte. Det beror mer på skolan och föräldrarna än på elevernas ursprung skulle jag säga. Vilket exempel i tråden också visar. 
  • fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 09:56:51 följande:
    Frågan gällde en skola med en stor majoritet utlandsfödda som har höga meritvärden. Jag bad om ett verkligt exempel på en sådan skola. I min stad finns många skolor med en stor majoritet utlandsfödda men dessa skolor har alla mycket låga genomsnittliga meritvärden. 
    Då förstår jag, sorry om jag missförstod, men det var inte helt tydligt i trådstarten att TS bara syftade på skolor med bra kvalitet.

    Sen är det ju inte så att det bara finns skolor med höga meritvärden, och så finns det kaosskolor. Många skolor ligger snarare mitt emellan, en skola kan ha något lägre meritvärde men vara bra på andra sätt, osv.

    I Stockholmsområdet finns skolor med både höga meritvärden och hög andel barn med utländskt ursprung. De flesta av dessa barn har högutbildade och välintegrerade föräldrar. Det är mer avgörande än ursprung i sig.
Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?