Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Svenska barn i mångkulturell skola?

Du menar att man som vit för en gångs skull får uppleva hur det är att vara i minoritet...?

Det spelar ingen roll vad de andra har för hudfärg eller bakgrund, det som är viktigt är om det är en lugn skola eller inte, om lektionerna är lugna, om det är lugnt på rasterna, precis som vilken skola som helst.

• Anonym (E)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 08:40:11 följande:
    Som ljushyad svensk är man i minoritet om man åker till Afrika.
    Det kanske inte är så vanligt att semestra i Afrika... Också stor jäkla skillnad på ett besök och att leva med det. En ljushyad svensk kommer aldrig fatta hur det är genom att stanna i Afrika några veckor.
  • Anonym (E)
    Karriäristen skrev 2024-11-17 09:36:41 följande:
    Frågan handlar inte om åsikter utan om egna erfarenheter. Jag vill få svar främst från personer som antingen själva gått i en sådan skola eller som föräldrar haft sina barn där.

Nivån 20-30% som jag nämnde i trådstarten var kanske missledande. Det jag främst tänker på är att vara max 10% svenskar i klassen. Sedan kan ju erfarenheter av mer ?blandade? skolor ändå vara relevanta.

Jag tror inte att specifikt hudfärg har så stor betydelse. Däremot har föräldrarnas utbildningsbakgrund och sociala förhållanden stor betydelse. Samtidigt är det i många kommuner så att skolor med sämre förutsättningar får väldigt mycket mer pengar. Detta kan alltså kompensera för en hel del av bristerna. Det varierar dock mycket vilka system för omfördelning som används i olika kommuner.
    Och jag har erfarenhet både som elev och lärare, var det något mer du undrade?
  • Anonym (E)
    Anonym (Uptown) skrev 2024-11-17 18:58:08 följande:

Tycker skolor borde representera sammansättningen i landet i övrigt. Tror inte invandrare (antar jag du menar) själva vill gå i skolor som är alltför homogena.

Skolor i usa med många asiatiska är extremt konkurrensutsatta bland eleverna. Kvällskurser och tutoring t ex driver upp normalnivån till den absurda med utbrändhet och självmord . Skolor med ffa svarta barn har lägre nivå. Allt beroende på rådande kultur.
    Jag tror inget av det är bra. Att jämföra med arbetsplatser där det t ex bara finns vita män får sämre lönsamhet än arbetsplatser med en olikartad sammansättning.

Min tolkning är att en variation på sammansättning medger en större acceptans och kreativitet.

Med fritt skolval så kan varken kommunen eller andra huvudmän styra vem som går i vilken skola, och många går enligt närhetsprincipen trots att de kan välja så då får man väldigt homogena skolor ändå.
Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?