Inlägg från: SommarOchSolVårochBlommor |Visa alla inlägg
  • SommarOchSolVårochBlommor

Svenska barn i mångkulturell skola?

I Malmö finns det hundratals sådana här klasser. Säkert i många andra utsatta områden med.

Gick själv i gymnasiet i Malmö (20 år sedan). Var väl 50-50 på min skola. 

En dag skojade vi med en kompis, vi höll alltid på och skoja, han hade kanske (vi vet inte utan höll bara på) tyska släktingar så vi kallade honom några tyska namn. Ett förslag var tydligen inte tyskt utan judiskt. Det tog inte 1 minut innan det nästan var slagsmål med ett gäng invandrade som ville veta om han var jude etc

Det var första gången jag insåg hur otroligt hatade och utsatta judarna var i Malmö och detta var 20 år sen. 

Massor av mina kompisar gick på skolor där majoriteten var invandrade. De var alla dåliga skolor med stora problem. Mycket rasism mot svenskar, judar men också mot svarta och romer.

• SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (""Svensk"") skrev 2024-11-17 11:21:34 följande:

Jag är adopterad och svart. Först gick jag i en väldigt svensk skola men mina väldigt välmenande men naiva föräldrar (adoptiv men säger mamma och pappa) trodde att det skulle vara bättre för mig med förort och förortsskola. Mångkulturella kompisar och så. Jag hade redan kompisar men det var bara svenskar vilket mina svenska föräldrar inte tyckte var bra. Vi flyttade till förort och bytte skola.

Jag blev oerhört mobbad redan direkt i den nya skolan. Tafsad på, knuffad, kallad rasistiska saker, sexistiska saker, och det var bara kaos på lektionerna. Jag hade inte en enda kompis här. Jag grät och grät.

Mina föräldrar försökte med att vi skulle lyssna på reggae, rap, se filmer och serier med svarta i och...Jag är inte från USA jag har 0 koppling till min egen kultur annat än hudfärg och 0 koppling till amerikansk svart kultur. 

Jag blev vad som idag heter hemmasittare. Mina föräldrar ville inte förstå det här att den här miljön var sämre mycket sämre än den tidigare och att jag hade haft det bra med svenskar, svenska kompisar i svensk skola, men i 9:an fick jag flytta tillbaks skola och även att vi inte bodde där mer utan tillbaks i medelklassområde.

Min man är svensk vilket mina (svenska) föräldrar inte gillade först och jag bor på landet. Jag och min dotter är de enda som inte är svenska här förutom en familj som har kiosken och gatuköket som är från Balkan. Jag trivs oerhört bra i den här miljön och vill inte ha hit fler som inte är svenskar.

Tråkigt att läsa hur dina föräldrar gjorde mot dig. Hemskt att de inte insåg att du är svenska. Skönt att du har fixat så du har det bra nu. 
Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?