Inlägg från: Anonym (Uptown) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uptown)

Svenska barn i mångkulturell skola?

Tycker skolor borde representera sammansättningen i landet i övrigt. Tror inte invandrare (antar jag du menar) själva vill gå i skolor som är alltför homogena.

Skolor i usa med många asiatiska är extremt konkurrensutsatta bland eleverna. Kvällskurser och tutoring t ex driver upp normalnivån till den absurda med utbrändhet och självmord . Skolor med ffa svarta barn har lägre nivå. Allt beroende på rådande kultur.
    Jag tror inget av det är bra. Att jämföra med arbetsplatser där det t ex bara finns vita män får sämre lönsamhet än arbetsplatser med en olikartad sammansättning.

Min tolkning är att en variation på sammansättning medger en större acceptans och kreativitet.

• Anonym (Uptown)
    Anonym (E) skrev 2024-11-17 19:04:38 följande:
    Med fritt skolval så kan varken kommunen eller andra huvudmän styra vem som går i vilken skola, och många går enligt närhetsprincipen trots att de kan välja så då får man väldigt homogena skolor ändå.
    Många invandrare bosätter sig i områden där man kanske känner sig välkommen (bland andra invandrare) så om fritt skolval inte existerade så skulle det gissningsvis bevara ännu mer homogent. Tror ett fritt skolval därför minskar en homogenitet

om jag flyttade till kina så skulle jag antagligen välja ett svenskt område och svensk typ av skola själv. Mitt barn skulle antagligen inte bli integrerad och samtidigt så skulle barnet inte bli integrerad (med risk för mobbning) om den vore den enda svensken i en kinesisk skola.
Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?