Karriäristen skrev 2024-11-18 12:19:23 följande:
Det talas om olika saker. Det jag avser med denna tråden är att placera barn som är blonda, blåögda och älskar Sverige och allt svenskt i en skola med en dominans av barn som är mörkhyade, bor i utsatta områden, har kulturella vanor hemma som är väldigt annorlunda från den svenska normen och är religiösa.
Att det finns kriminalitet och problem i utsatta områden är givet. Det finns förstås på andra ställen också men det finns betydligt mer i utsatta områden. Om vi sedan tänker oss en skola som är mer framgångsrik så lockar den till sig duktiga elever. Det reella inslaget av kriminalitet behöver alltså kanske inte bli enormt eftersom det oftare är andra elever än de duktiga som sysslar med sådant.
Jag har själv från en kulturellt blandad familj men omgivningen uppfattar mina barn som extremt svenska. Att det sedan inte riktigt stämmer är inte uppenbart. Jag har också vänner och bekanta som är födda i olika länder och har kulturellt blandade familjer. Här handlar dock frågan om Mellanöstern och Afrika och om barn som både ser annorlunda ut och är annorlunda. Sedan kan de ju vara skötsamma och bra i skolan ändå. Var de är födda spelar ingen som helst roll. De kan vara tredje eller fjärde generationens invandrare. Eftersom den etniska separatismen har bevarats över generationerna är i princip de lika lite svenska som deras äldre släktingar. De har aktivt valt att leva enligt sin egen kulturella norm istället för att "bli svenska".
I utsatta områden är utbildningsnivån bland föräldrarna låg så det tror jag att man behöver ha som utgångspunkt. Att prata om en annan situation är mer hypotetiskt.
Det är en tankevurpa att tro att man är annorlunda bara för att man ser annorlunda ut.
Jag ser definitivt annorlunda ut och även min son, men vi lever ett väldigt "svenskt" liv, vad nu det är. Även om vi har rötter i flera olika världsdelar.
Det är även en tankevurpa att tro att alla som ser ut som vi bor i utsatta områden. Det är inte min erfarenhet i alla fall.
Jag tror att du kanske behöver öppna ögonen lite och tänka lite större än dina egna tankar.
Hudfärgen avgör inte hur smart man är eller om man är kriminell.
Svenska barn i mångkulturella skolor kan klara sig alldeles utmärkt. Det beror helt på hur skolan är och hur barnens hemsituation ser ut.