Svenska barn i mångkulturell skola?
Min bror jobbade på en skola i ett utsatt område där majoriteten av eleverna var invandrare.
Det fanns förstås invandrarelever där som var skötsamma och studerade. Jag blir verkligen ledsen när jag tänker på dem. De nämns sällan i media och debatten och fick kämpa på i ett totalt kaos.
Några exempel:
Motsättningar mellan olika invandrade minoriteter inklusive bråk och brutala slagsmål med skador.
Hedersvåld och förtryck som elever utsattes för både i och utanför skolan.
Rasism mot svarta elever från andra invandrade elever, inklusive hot och våld.
När polisen var på besök för att berätta om sitt arbete var det elever som skar sönder däcken på polisbilen.
Stölder av t.ex. datorer som var uppenbara insiderjobb.
Hot om våld mot lärare från gängkriminella föräldrar om lärarna satte ?fel? betyg, vilket ledde till att en del lärare inte vågade sätta rätt betyg.
Min bror blev hotad och trakasserad av två elever som han hade tillrättavisad när de störde. Det blir ett annat allvar när man vet att föräldrarna var tungt kriminella.
Jag skulle aldrig i livet sätta mitt barn i den skolan. Däremot gick mitt barn IES där det var väldigt många elever med invandrarbakgrund. De var inte i majoritet men en utgjorde stor andel och det var inga av ovanstående problem.
Skillnaden är att eleverna med invandrarbakgrund i sonens skola, varav flera kom från ?orten?, hade engagerade föräldrar som aktivt valde IES för sina barn. På den tiden hade IES en rätt hård disciplin som många invandrarföräldrar är vana vid från sina hemländer och uppskattar.
Det hände vid något tillfälle att sonen blev kallad jävla svenne av en invandrarkille när sonen hade en Sverige-tröja men då tog jag upp det med läraren direkt. Personalen tog sådant på allvar i IES eftersom det är ett oacceptabelt beteende.
Det fanns några få undantag av killar som körde ortenstil och en av dem i sonens klass blev tyvärr skjuten vilket var otroligt tragiskt och traumatiskt. Man blir verkligen ledsen och skakad när det kommer så nära.
När jag skriver ortenstil menar jag ungdomar som romantiserar gangsterlivet och klär sig som gängkriminella och inte alla invandrarungdomar från förorten.
Jag har själv jobbat i utsatta områden och det är definitivt inte alla ungdomar där som klär sig och beter sig så. Som jag skrev ovan anser jag att det är för mycket fokus på problematiska personer i utsatta områden när majoriteten inte är kriminella utan försöker leva ett normalt liv i kaoset som gängkriminella och ungdomar som beundrar dem skapar.
Som andra redan har konstaterat i tråden handlar det om fler faktorer än själva invandrarbakgrunden när det gäller skolor med en stor andel invandrare.