Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?

Jag har en nioåring som älskar att sjunga. Hon har gått i olika typer av musikaliska aktiviteter och sjunger nu i en kör (som alla får vara med i). Tyvärr är barnet tondöv. Hon saknar helt den musikaliska ådran. Det är falskt och ur tempo, men hon kan inte själv höra det.

Vi har låtit henne hållas, men inte heller någonsin berömt henne för hennes röst. Däremot för att hon vågar sjunga inför publik och liknande.

Nu har hon fått för sig att hon vill söka till musikklass till nästa år. Intagningstesterna drar igång efter nyår. Hon har flera klasskamrater och körkamrater som är riktigt duktiga på att sjunga och som också ska söka och hon är helt övertygad om att hon har samma chans som de har.

Första testet sker dessutom i grupp. Hon hör ju inte hur illa hon låter, men de andra barnen hör det. De är ju musikaliska!

Nu funderar jag på om jag inte ska tala om för henne att musikklass faktiskt är en dålig idé. Jag tänker att det är en stor risk att hon blir retad för sin insats under grupptestet. Dessutom tar hon upp tid och plats för de som faktiskt kan sjunga. Hon har absolut noll chanser att komma in helt enkelt!

Vad är elakast? Att förklara (diplomatiskt) att musikklass faktiskt inte är ett alternativ för henne eftersom hon inte är bra nog, eller att låta henne testa inför klasskompisar och körkompisar som redan på förhand vet att hon inte kan sjunga? 

• Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
  • Anonym (Mamman)
    Vargaflickan skrev 2024-11-21 08:44:29 följande:

Om hon är så kass som du säger så låt henne försöka, vissa behöver ett rejält wake up call när det kommer till sådana här saker... För jag tror inte att hon kommer lyssna på dig om du försöker övertala henne så då är det bättre att hon får höra det av folk som kan det där.

De kommer ju inte att tala om för henne att hon är tondöv. Hon kommer bara få ett meddelande om att hon inte gått vidare. Det jag är rädd för, är att kompisarna ska reta henne för att hon dyker upp där, när de hör hur illa det låter när hon sjunger. Jag ser hur andra föräldrar liksom rycker till när min dotter tar ton. SÅ illa är det.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Troll) skrev 2024-11-21 08:45:11 följande:

Körde du inte samma tråd för typ ett år sedan eller så? Känner igen precis samma formuleringar sedan dess.

Nej det gjorde jag inte. Men musikdrömmar verkar tydligen finnas hos flera!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-21 09:17:19 följande:

Sång är ju faktiskt en förmåga man kan utveckla. Har man inte så mycket medfött kanske man aldrig blir Celine Dion, men väldigt mycket förbättring kan ske. Jag skulle ta kontakt med en sångpedagog och låta barnet få privata lektioner.

Att förbättring kan ske, är jag övertygad om. Att förbättringen ska bli så stor att barnet som idag knappt kan träffa en ton trots flera år av sjungande i olika övningsgrupper, ska kunna komma in på en av Sveriges bästa musikskolor, har jag svårt att tro.
  • Anonym (Mamman)
    Karriäristen skrev 2024-11-21 09:27:18 följande:

Jag uppfattar att du som föräldrer har en viktig roll i att "uppmuntra rätt saker". Hela den här modellen där alla ska göra allt som de har lust med har bidragit till samhällets förfall i Sverige. Detta har alltså inget med musik eller det aktuella fallet att göra men är en viktig del av föräldraskap generellt.

Om vi nu tar det här aktuella fallet så är din dotter på väg mot en typ av kris. Det kan jämföras med att sitta i en bil och köra fort på väg in i en bergvägg. Ska du då som medpassagerare föreslå en sväng åt höger eller vänster eller låta henne köra på "för hon gillar ju att köra bil".

Hon kommer förstås inte uppskatta att få höra att hon inte är duktig. Det är mänskligt. Däremot behöver hon kanske hjälp att hitta det hon faktiskt är bra på och uppmuntran i att göra det.

Jag har en personlig erfarenhet som ligger lite i samma genre som det som redogörs för här. Som nioåring (eller något sådant) var jag med i en så kallad aspirantkör. Det var en kör som syftade till att ta ut de duktiga som sedan skulle få sjunga i en riktig kör. Att kören hade det syftet var det ingen som hade berättat för mig. Jag tyckte att det var roligt att sjunga och hade inget särskilt syfte med att vara med, utöver just detta. Sedan en dag kom ett brev hem i brevlådan där det hette att jag inte var bra nog. Där presenterade något sorts alternativ om att "träna sin röst" men det kändes inte seriöst. I kören var nivån förstås varierande och jag tror de flesta var ungefär som jag. Sedan fanns det några få som sjöng onormalt (=bra). Att målet skulle vara att sjunga just så och att det var om man sjöng så eller inte som avgjorde om man skulle räknas som bra var för mig helt verklighetsfrånvända tankar.

Musikklass är i samma genre som den där riktiga kören som jag inte blev antagen till. Att gå på en uttagning dit om man inte är alls är duktig och har kompisar som är det blir i realiteten en förnedring. Jag tror att du som förälder har förutsättningar att hantera frågan för at hon ska slippa den förnedringen.

Som parentes har jag sjungit i diverse andra körer senare och det var varit helt ok. Direkt jätteduktig har jag inte varit vare sig om nioåring eller senare men det har räckt för att få vara med.

Min tanke är så klart inte att tala om för henne hur usel hon är och be henne var tyst för resten av livet. Tanken är snarare att förklara att den här utbildningen är för de barn som är väldigt, väldigt duktiga och där är inte hon. En av körkompisarna som ska söka är dessutom en riktig retsticka som inte drar sig för att håna andra öppet.
  • Anonym (Mamman)
    cosinus skrev 2024-11-21 09:45:23 följande:

Jag tror faktiskt inte folk i allmänhet fattar hur jäkla tondöva vissa kan vara. Alltså när stilla natt från Sunes jul - låter helt ok i jämförelse.

Och att den som sjunger inte har några som helst referensramar kring hur det låter. 

Precis så är det ju. Vissa sjunger dåligt, men kan ändå höra det. Mitt barn hör inte om jag spelar fel i en enkel pianolåt. Hon hör inte om jag byter toner i ett ackord. Och eftersom hon inte hör själv, så kan hon inte heller göra något åt det själv. Hon kan inte justera volym eller tempo, för hon märker inte själv att hon överröstar typ alla med en falsk ton.
    Hjelm skrev 2024-11-21 10:11:40 följande:

Svårt det där. Men ska man ta för stor hänsyn till vad barn eventuellt kan bli retade för, skulle man nog inte kunna låta dem göra någonting. Barn som vill retas hittar alltid ett skäl. Det är inget alternativ att aldrig våga prova saker och testa sina gränser av rädsla för vad andra ska tycka.

Att bli besviken och ledsen är också fullt naturliga saker som man behöver lära sig att hantera - liksom självinsikt att man inte är bra på allt.

Jag tycker att du ska låta din dotter göra intagningsprov. Men prata ordentligt med henne innan om att det är svårt att komma in på och att alla inte kommer att klara de kraven, men att du är stolt över henne för att hon vågar prova.

Visst är det så att man inte kan skydda barnen från allt. Och ett ordentligt samtal kommer vi absolut att ha. Frågan är hur tydlig man kan vara, utan att vara för tydlig.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Körledaren) skrev 2024-11-21 10:19:17 följande:

Kanske körledare kan vara behjälplig? Säg att ni kan prata med körledaren och se vad hon tycker.  Kan vara en fin medelväg. 

Själv har jag sjunga I kör med folk som låtit så fruktansvärt illa men fått stöd i sången av sångpedagog och utvecklade den till den graden att det varit fantastiska soloinsatser. Men har också kompisar som blivit meddelade att de inte fått vara med i kör pga tondövhet (under 80-talet dock). 

Idag ska alla vara med och det ska vara jämlikt. Men körledaren hör och vet garanterat om det finns potential att gå vidare eller inte. 

Å andra sidan, se på Håkan Hellström. Inte många rena sångtoner och Men har mycket glädje till musiken så han man tydligen fylla Ullevi ett antal gånger... 🤪

Den här körledaren är ny, men en gång sa jag till den förra, i samband med att jag tackade för hennes insats, att jag faktiskt tycker att min dotter har utvecklats i sången. Hon stirrade förvånat på mig och utbrast spontant: "Tycker du?" med mycket förvånad ton.

Håkan Hellström sjunger faktiskt inte särskilt falskt. Han svajar en del, men han håller sig inom gränsen. Min dotter låter mer som de tidigare Idol-uttagningarna som man kan beskåda på Youtube...
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (X) skrev 2024-11-21 10:29:49 följande:
    Det är lätt, du tar kontakt med musikskolan och förklarar läget, att du inte vill slösa deras tid men att du inte heller ill att din dotter ska bli retad. Be att hon får göra fösta uttagningen solo. Sedan går hon inte vidare UPPENBARLIGEN  och då blir hon ledsen men du kan jobba vidare med att hon var duktig och modig men hon får titta på plan B. Vilken annan skola ska hon gå på.
    Dessutom kan hon ju fortsätta vara med i kören.
    Vi kommer att få hitta en ny kör från nästa år, eftersom det från tio år är intagning. Men det kan vi ju absolut göra, så att hon får fortsätta sjunga om hon vill det.

Jag ska se om det går att få till en sån lösning för mitt barn.
Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?