• cosinus

Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?

Jag tror faktiskt inte folk i allmänhet fattar hur jäkla tondöva vissa kan vara. Alltså när stilla natt från Sunes jul - låter helt ok i jämförelse.

Och att den som sjunger inte har några som helst referensramar kring hur det låter. 

Det går som inte att jämföra med att du är kass på fotboll för där märker du iaf att du aldrig gör mål eller inte har bollen. Eller att du är kass i löpning, för du vet att du är sist. Men när du inte hör - alls.

Morsan är tondöv liksom hela den sidan av släkten och hon hör inte. Allt är fel, toner, tonarter, tempo och hon hör inte. När hon försöker spela piano - för hon har provat traggla sig igenom en nybörjarbok med typ blinka lilla och såna sånger - då hör hon inte om hon råkar stoppa fingrarna en tangent åt sidan konsekvent. Hon får titta ner på händerna när hon spelat klart och är då fingret på rätt tangent antar hon att hela låten varit rätt. Men det behöver den inte varit och hon hör inte skillnaden.

Hon är väldigt tacksam att hon vet hur dålig hon är, för att folk berättat det, för hon har ingen chans själv att veta.

Min far är musikalisk. Jag är det inte men jag hör iaf delvis hur kasst det låter. Däremot har jag aldrig någon känsla för hur jag ska rätta till det. Jag hör heller inte skillnad på tonarter. När jag sjunger hemma så kan ibland min man sjunga med. När han blir tyst har jag tydligen bytt tonart för då kan han inte hänga med och det hör jag inte ö h t. Kan inte ens relatera till vad han menar för jag har inte de referensramarna.

Så med det sagt - jag hade valt att vara ärlig med barnet. Sen om det fortfarande vill söka. Ja då är det så.

Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?