• Anonym (Mamman)

Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?

Jag har en nioåring som älskar att sjunga. Hon har gått i olika typer av musikaliska aktiviteter och sjunger nu i en kör (som alla får vara med i). Tyvärr är barnet tondöv. Hon saknar helt den musikaliska ådran. Det är falskt och ur tempo, men hon kan inte själv höra det.

Vi har låtit henne hållas, men inte heller någonsin berömt henne för hennes röst. Däremot för att hon vågar sjunga inför publik och liknande.

Nu har hon fått för sig att hon vill söka till musikklass till nästa år. Intagningstesterna drar igång efter nyår. Hon har flera klasskamrater och körkamrater som är riktigt duktiga på att sjunga och som också ska söka och hon är helt övertygad om att hon har samma chans som de har.

Första testet sker dessutom i grupp. Hon hör ju inte hur illa hon låter, men de andra barnen hör det. De är ju musikaliska!

Nu funderar jag på om jag inte ska tala om för henne att musikklass faktiskt är en dålig idé. Jag tänker att det är en stor risk att hon blir retad för sin insats under grupptestet. Dessutom tar hon upp tid och plats för de som faktiskt kan sjunga. Hon har absolut noll chanser att komma in helt enkelt!

Vad är elakast? Att förklara (diplomatiskt) att musikklass faktiskt inte är ett alternativ för henne eftersom hon inte är bra nog, eller att låta henne testa inför klasskompisar och körkompisar som redan på förhand vet att hon inte kan sjunga? 

• Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
  • Anonym (Dn)

Om ni spelar in henne när hon sjunger och hon får höra sig själv-hör hon inte då heller?

Ni måste dra av plåstret och förklara för henne. Alla kommer skratta och om hon Inte inser det så kommer hon ju försöka om och om igen. 

• Anonym (Keop)

Kanske är det inte sång hon ska ägna sig åt utan instrument. Välj bort de som kräver bra gehör, som tex fiol och trombon, utan ta tex piano, som det är omöjligt att spela falskt på. Man stämmer det ju inte ens själv. Piano har också fördelen att ni kan köpa ett elektriskt med lurar. 

• Anonym (Men hur svårt?)

Oseriöst inlägg TS.

Det är inte svårare än att spela in barnet sen och spela upp för det, helt utan publik skamning.

Den absoluta majoriteten av folk hör att de inte låter bra då.

• Hjelm
    Anonym (Men hur svårt?) skrev 2024-11-23 09:09:34 följande:

Oseriöst inlägg TS.

Det är inte svårare än att spela in barnet sen och spela upp för det, helt utan publik skamning.

Den absoluta majoriteten av folk hör att de inte låter bra då.

Den absoluta majoriteten gör det, ja.

Men inte de cirka 2 procent av befolkningen som är tondöv. Och många som inte är direkt tondöva men mer omusikaliska än gemene man skulle inte heller höra det lika tydligt som de flesta andra. Och de flesta barn skulle inte ta till sig det på samma sätt som en vuxen.

Ett ex till mig tillhör den mycket lilla del av befolkningen som är på riktigt tondöv. Han visste han sjöng förjävligt och helt saknade öra för melodier på grund av att andra påpekade det: han hade aldrig kunnat höra det själv.
  • Anonym (Life)

Hej,
    har ett barn på den där skolan ditt barn vill söka till. Det är inte pinsamt alls om hon söker.
    Lärarna är väldigt vana att alla som vill söka söker dit. Så självklart ska hon söka och det är bara att ha en avslappnad och ganska objektiv attityd. Alltså inte stressa med vad det kan resultera i. vad gör väl det om hundra år. 

istället bara aha ok du kom inte in, ska vi prova teater. Tex så.

Blir hon ledsen trösta med att hon är så modig och har så mycket kraft. För det har hon ju verkligen. Hon verkar besitta en enorm massa livslust och nyfikenhet.

Mitt barn har verkligen talang och musikalitet men är ganska obrydd. Här har jag istället problem med att jag tycker han ska få välja vad han vill, men den andra föräldern ska prompt tvinga på skola bara för en talang och inte av eget intresse. Det är också ett problem. Karriärhets och pengaskryt har det blivit i detta land. Men det är en annan tråd.

• Anonym (Tra la la)

Det är inte så att alla har absolut gehör men i stort sett kan de allra flesta lära sig att sjunga.  Som någon tidigare sagt är det få som är helt tondöva.

I princip måste alla lära sig att behärska rösten. För några går det snabbare för andra tar det lite tid men slutresultatet kan bli lika bra.  

När det gäller musikklasser eller skolor med musikinriktning så är det inte enbart sång man pysslar med utan även andra instrument. Om dottern bara är intresserad av sången och inte vill spela något eller några instrument så är det ingen bra idé att söka in. Har ni frågat henne om hon vill spela något instrument?

• Anonym (Life)
    Anonym (Tra la la) skrev 2024-11-23 11:32:27 följande:

Det är inte så att alla har absolut gehör men i stort sett kan de allra flesta lära sig att sjunga.  Som någon tidigare sagt är det få som är helt tondöva.

I princip måste alla lära sig att behärska rösten. För några går det snabbare för andra tar det lite tid men slutresultatet kan bli lika bra.  

När det gäller musikklasser eller skolor med musikinriktning så är det inte enbart sång man pysslar med utan även andra instrument. Om dottern bara är intresserad av sången och inte vill spela något eller några instrument så är det ingen bra idé att söka in. Har ni frågat henne om hon vill spela något instrument?

Om ts pratar om samma skola som jag så är det enbart sång.
  • Anonym (M)
    Anonym (GirlyGirl) skrev 2024-11-22 00:47:59 följande:

Du är hemsk. 
    Bara rakt av. 
    Att kunna sjunga är något man kan lära in. Många världsartister lät som krattor som barn, men pga stort intresse och STÖD har dom utvecklats. 

Din syn är urvidrig. Stackars stackars barn. 

Man kan lära sig delvis men du behöver ha en viss talang från början för att lyckas. Har man t ex inte förmåga att höra när man sjunger falskt så är det inget bra tecken. Hur menar du att man ska lära sig detta?
  • Anonym (Tra la la)
    Anonym (Life) skrev 2024-11-23 11:43:53 följande:
    Om ts pratar om samma skola som jag så är det enbart sång.
    Det är i vilket fall som helst mycket lättare för sången om man även lär sig spela ett annat instrument.  Sången är i sig ett instrument som andra instrument och behärskar man ett är det lättare att ta sig and andra.

Jag tror att det kan vara värt att ge barnet möjlighet att testa ett instrument. Det brukar hjälpa med sången också.  
  • Anonym (Life)
    Anonym (Tra la la) skrev 2024-11-23 12:09:12 följande:
    Det är i vilket fall som helst mycket lättare för sången om man även lär sig spela ett annat instrument.  Sången är i sig ett instrument som andra instrument och behärskar man ett är det lättare att ta sig and andra.

Jag tror att det kan vara värt att ge barnet möjlighet att testa ett instrument. Det brukar hjälpa med sången också.  
    Ja absolut så är det!
  • Goneril
    Anonym (Tra la la) skrev 2024-11-23 11:32:27 följande:

Absolut gehör har endast ett fåtal, de flesta som kan sjunga skapligt har relativt gehör. Absolut gehör innebär att ta toner utan direkt referenspunkt. 
  • Anonym (Tra la la)
    Goneril skrev 2024-11-23 13:33:46 följande:
    Absolut gehör har endast ett fåtal, de flesta som kan sjunga skapligt har relativt gehör. Absolut gehör innebär att ta toner utan direkt referenspunkt. 
    Har aldrig påstått annat. Det är inte många som har det men det innebär inte att de kan sjunga perfekt utan att ha tränat och lärt sig tekniken. Det ligger mycket träning bakom oavsett.  

De stackars fåtal som är tondöva får inte ut någonting av sång och musik. 

Vad jag menar är att om man inte är tondöv och uppskattar sång och musik så finns det alla möjligheter att lära sig, om intresset finns där.

Allt för många barn får höra att de inte kan sjunga innan de ens fått möjlighet att lära sig.  Myten att man endera föds med förmågan att sjunga eller inte är väldigt seglivad.  Många barn törs sen inte öppna munnen och sjunga med. 

Att föräldrar på så sätt saboterar sina barns intresse för sång och musik är tragiskt.  I vissa släkter är det tvärtemot ett måste att vara intresserad av musik och sång. något som också sätter käppar i hjulet för en normal musikaliskt uppväxt.  Har själv varit drabbad av detta och minns med skräck alla gånger man som barn blev tvingad till sång i olika sammanhang.  Det finns två sidor av myntet.

Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?