• Anonym (M)

Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.

Som rubriken, vad är era åsikter om oss som valt bort barn? 

• Svar på tråden Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.
  • Anonym (Kl)
    Agda90 skrev 2024-11-23 15:41:57 följande:
    Och så tycker du att bröllopsgästerna var sjukt tråkiga med tråkiga liv?

De flesta för samtal om ämnen som majoriteten har gemensamt. Ganska enkel ekvation. Har alla utom en barn så blir oftast samtalet relaterat till barn. Vill man delta i samtalet får man engagera sig och försöka få in ett nytt samtalsämne. Du kunde ha styrt där och frågat var de andra arbetade eller hur de kände brudparet istället för att sura att du inte blev inbjuden i samtalet. 
    Jag svarade på något, så du kanske läser mitt inlägg taget ur sitt sammanhang. 

Jag försökte. Både på möhippan och bröllopsfesten. Både med enskilda och i grupp. Vet en till som försökte prata med de vid samma bord men fick inget vidare gehör, jag tyckte så synd om henne. Synd om bruden lite också, ingen pratade med henne om annat än hennes graviditet. 
    Jag var av någon anledning placerad mellan ett par som lutade sig framåt och pratade med varandra över min tallrik, om att barnvakten skriver att allt går bra och bla bla bla. Helt absurt. Drömmer
  • Anonym (A)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-23 21:22:18 följande:
    Inte riktigt så, i djurvärlden som vi tillhör existerar även altruism, där individuell fitness kan minska för att öka den på gruppnivå. Evolutionär spelteori handlar inte enbart om direkt förökning.
    Okej. =) Det visste jag inte. Men tänker rent logiskt att evolutionen är brutal. De egenskaper som leder till att du inte kan/vill få barn gör att just de generna inte förs vidare. Ditt led dör efter x miljoner års av utveckling som ledde till just dig. De egenskaper som gör att individen får barn lever vidare och vinner. Naturen rensar bort det som inte vill föröka sig, rent krasst. De egenskaperna behövs inte eftersom naturen vill leva vidare. Sedan fattar jag också att vi är mer än djur. Kan bli lite avundsjuk ibland på all den fritid som barnfria har. Men nä, i längden är det inget liv som lockar. 
  • enfunderandeman
    Anonym (A) skrev 2024-11-23 23:19:25 följande:
    Okej. =) Det visste jag inte. Men tänker rent logiskt att evolutionen är brutal. De egenskaper som leder till att du inte kan/vill få barn gör att just de generna inte förs vidare. Ditt led dör efter x miljoner års av utveckling som ledde till just dig. De egenskaper som gör att individen får barn lever vidare och vinner. Naturen rensar bort det som inte vill föröka sig, rent krasst. De egenskaperna behövs inte eftersom naturen vill leva vidare. Sedan fattar jag också att vi är mer än djur. Kan bli lite avundsjuk ibland på all den fritid som barnfria har. Men nä, i längden är det inget liv som lockar. 
     Inte för att vara den personen. Men det här du skriver om går sticka hål på rätt fort. Hur tänker du kring föräldrar som skaffar barn. Och är helt odugliga? Med missbruksproblem, pedofiler etc.. Där barn far riktigt illa. Tycker du att att "sållandet"går bra även där? Och att det rensas upp? Och att allt det du pratar om en gång kommer att upphöra i alla fall? Speciellt med den utveckling vi går till mötes. Med klimatet och jordens resurser. Ingenting finns ju i all oändlighet. Så i det stora hela kommer allt det här du talar om. Inte betyda ett skvatt.

När man har studerat och arbetat mycket med vetenskap. Många är väldigt dåligt pålästa kan jag berätta. Tror att det delvis handlar om att folk vill inge sig i lite falsk trygghet. Det är helt ok. Men fakta är ändå fakta. Att tro att jorden kommer blomstra upp igen. Kommer aldrig hända. Dina barn har det redan sämre än vad du hade osv. Kommande generationer kommer att ärva skräp. Rent krasst.
  • Anonym (A)
    enfunderandeman skrev 2024-11-24 10:58:49 följande:
     Inte för att vara den personen. Men det här du skriver om går sticka hål på rätt fort. Hur tänker du kring föräldrar som skaffar barn. Och är helt odugliga? Med missbruksproblem, pedofiler etc.. Där barn far riktigt illa. Tycker du att att "sållandet"går bra även där? Och att det rensas upp? Och att allt det du pratar om en gång kommer att upphöra i alla fall? Speciellt med den utveckling vi går till mötes. Med klimatet och jordens resurser. Ingenting finns ju i all oändlighet. Så i det stora hela kommer allt det här du talar om. Inte betyda ett skvatt.

När man har studerat och arbetat mycket med vetenskap. Många är väldigt dåligt pålästa kan jag berätta. Tror att det delvis handlar om att folk vill inge sig i lite falsk trygghet. Det är helt ok. Men fakta är ändå fakta. Att tro att jorden kommer blomstra upp igen. Kommer aldrig hända. Dina barn har det redan sämre än vad du hade osv. Kommande generationer kommer att ärva skräp. Rent krasst.
    Det hela är så klart väldigt komplext. Men ja, trådskaparen frågade om tankarna kring frivilligt barnlösa och jag svarade ärligt. Självklart är det bättre att avstå att få barn om man på förhand vet att man kommer bli en kass förälder. Att barnen får det sämre än vad vi hade det håller jag inte med om. Mycket blir både bättre och sämre. 
  • fultextad användarhandbok
    Fast du hade en bra poäng där med, att allt levande strävar efter att föröka sig! Ibland sker det dock indirekt, genom att en del exempelvis offrar sig för gruppen eller flocken så att den kan överleva istället. Ledet kan också föras vidare av någon annan närstående släkting istället. Säg att du kläcker 20 fiskägg och anta att 14 överlever, det innebär inte att att sex led har dött ut. Det stämmer, det som vinner är fitness. Det är en intressant fråga huruvida naturen är brutal eller inte, om det inte finns någon där som upplever den som brutal, är den troligen inte det heller. Egenskaper är något som medvetanden skapar och tilldelar. Logik skulle man kunna förklara som korrekt slutledning utifrån givna premisser, som antingen kan betecknas sanna eller falska. Att vi skulle vara mer än djur hade kanske kunnat bli en intressant debatt. Hur som, trevligt att läsa att du har fått till ett liv som du verkar vara nöjd med!😊
  • Anonym (Äh)

Att vissa av er verkar vilja köra upp det i ansiktet på en, som någon obstinat tonåring i revolt. Vem faan bryr sig liksom.

• fultextad användarhandbok
    Och att allt det du pratar om en gång kommer att upphöra i alla fall? Speciellt med den utveckling vi går till mötes. Med klimatet och jordens resurser. Ingenting finns ju i all oändlighet. Så i det stora hela kommer allt det här du talar om. Inte betyda ett skvatt.
    Att någonting inte finns i oändlighet innebär inte att det inte betyder någonting. Värderingar görs inte på basis av oändlighet, utan på basis av upplevelser.
    Att tro att jorden kommer blomstra upp igen. Kommer aldrig hända.
    Hur vet du det? Anta att jorden är en kod, genererar vi ett oändligt antal koder, kommer också den koden att genereras ett oändligt antal gånger. Är det inte möjligt kommer antalet genereringar bero på kodrymden. Vi kan till och med jämföra med något så vardagsnära som lotteri. Anta att sannolikheten att vinna är P=1/N, där N är antalet möjliga lotter, då är sannolikheten för enskild vinst låg. Har vi däremot observerat tidigare vinst, precis som vi observerat jorden, vet vi att det inte är omöjligt, en betingad sannolikhet alltså. Sedan kan man förstås utöka sannolikheten genom att inkludera jordliknande planeters kommande existens och inte enbart en exakt jord.
  • CaCo

Man behöver inte skaffa barn om man inte vill utan det är mer så här "Man gör det man känner för"

Man kan leva ett härligt liv med eller utan barn.

När människor säger: " Du vet inte hur det är förrän du har skaffat barn:"

Då brukar jag säga: " Och du kan inte säga hur det är att inte ha barn."

För det är precis lika bra, bara på ett annat sätt. Och om man går inte miste om något om man inte vill.

Jag kan tänka mig att folk inte skaffa barn för b.la. ofrihet, dyrt ekonomi, krig och sjukdom.

Folk är ju olika. Det finns folk som gillar barn men väljer att inte skaffa barn. Och det finns folk som inte gillar barn men väljer ändå skaffa barn, det låter konstigt och orimligt men det finns.
    Det finns folk med barn som lever med ett tufft och icke bra liv. Men det finns också folk med barn som lever ett bra och härligt liv.
    Att skaffa barn eller inte är ju ingen garanti att leva ett bra liv, med andra ord folk är ju olika och har olika liv.

• Anonym (Att vara eller inte)
    Din logik förklarar i så fall även att vi på gruppnivå i Europa dör ut (föder färre än två barn per kvinna) eftersom "naturen rensar bort" oss. Våra egenskaper behövs alltså inte lika mycket som de egenskaper som finns i vissa afrikanska länder där födelsetalen överstiger 6 per kvinna.

De "egenskaper" du talar om tycks därför enkom utgöras av fertilitet och önskan att skaffa barn (eller oförmågan att skydda sig från ofrivillig graviditet).
  • Anonym (A)
    Anonym (Att vara eller inte) skrev 2024-11-24 15:22:10 följande:
    Din logik förklarar i så fall även att vi på gruppnivå i Europa dör ut (föder färre än två barn per kvinna) eftersom "naturen rensar bort" oss. Våra egenskaper behövs alltså inte lika mycket som de egenskaper som finns i vissa afrikanska länder där födelsetalen överstiger 6 per kvinna.

De "egenskaper" du talar om tycks därför enkom utgöras av fertilitet och önskan att skaffa barn (eller oförmågan att skydda sig från ofrivillig graviditet).
    Precis. Det naturliga urvalet gör att de individers egenskaper som gör att de förökar sig och överlever vinner. Dessa gener kan spridas vidare medan de andra sorteras bort. I Afrika överlever dock kanske inte alla sex barnen. Men ja, drivkraften att skaffa barn gör ju att dina gener sprids. Men vi är också sociala varelser. Vi är inte endast styrda av våra drifter. Och vi ingår i olika kulturella sammanhang. 

Ärligt, jag är liberal. Kunde inte brytt mig mindre om vita europer och kineser hellre köper hundar och katter istället för att få barn. Jag är för det fria valet. Är också för abort
    Men faktum är att på gruppnivå så förlorar dessa egenskaper och förs inte vidare. 
  • Anonym (Lilly)

Att det känns trist att höra när andra pratar om sina barn och senare barnbarn.

• Anonym (Anonym1)

Ett moget och genomtänkt beslut av två vuxna som skapar din egen norm än följer någon gammal samhällsnorm. En norm som inte gör annan nytta idag än att skapa stress, ångest och barn som växer upp med dåliga förhållanden. 

För mig inte svårare än att man vänder lite på frågan. Om man inte vill ha barn ska man ändå skaffa? Tänk dig den forumtrådens inlägg ;)

• Anonym (Olika)

Jag tänker att det finns olika kategorier på detta. Dels personer som det bara är självklart för, dom har så rika liv på så många andra sätt i livet, det är inget som är det minsta negativt. 

Sedan har jag ju träffat folk runt 45-50 som fortfarande aldrig varit i en längre relation. Det har bilden av att dom är bäst på allt, ingen partner duger, dom letar efter det där speciella och när det speciella händer då kommer allt förändras. Dom brukar liksom fastnat på något sätt i livet och är lite som en vilsen 20 åring. Dom har ju aktivt valt att inte skaffa barn eftersom dom är oförmögna att ha en djupare relation. Men dom går fortfarande med föreställningen om att snart kommer det att bli annorlunda, men dom har inte insikten att det kan finnas någon svårighet hos dom själva. Det är inga problem att dessa inte skaffar barn. Jag tycker mest att det är sorgligt att dom inte tagit tag i deras liv och relationsproblem mycket tidigare. För den dagen dom kanske kommit till den här insikten kan det vara försent. 

• Anonym (%%)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-24 19:52:42 följande:

Att det känns trist att höra när andra pratar om sina barn och senare barnbarn.

Håller med. Folk med barn kan vara minst lika självupptagna som de anklagar barnfria för att vara. 
  • Anonym (Vem bryr sig?)
    Raggartjejen skrev 2024-11-22 17:17:29 följande:
    Tänkte på att ju äldre man blir desto fler av vänner och släkt dör.
    Anonym (Vem bryr sig?) skrev 2024-11-22 16:57:35 följande:
    Min exsvärmor är extremt ensam även fast hon har ett barn.... hon har i princip varit utan sitt barn i 35 år.
    Då kan man ju undra hur hon är/var som mamma!
    Hon gjorde några val efter att exet pappa dog (när exet var strax under 20) som exet inte höll med om men som han egentligen inte hade något med att göra.

Sen är hon sjukt egocentrerad och har därmed endast träffat sitt barnbarn en gång under 10 minuter varav hon ägnade 8 åt sig själv typ.
  • Cewinsmamma

Har samma åsikt som om någon skulle skaffa katt, eller båt, eller plantera ny häck. Inte min business om man vill ha barn eller ej 🤷🏼?♀️

Svar på tråden Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.