• Räkan77

Socanmäld pga frukost

Jag tycker du ska kontakta rektorn för att höra hens syn på det hela. Kan vara bra att ha det med sig om det blir ett samtal från soc. Om rektorn tycker att detta är ett skäl för soc anmälan behöver hela skolan få mer information om när  det ska göras en soc anmälan. Om rektorn inte håller med så behöver hen informera lärarna om när det ska göras en soc anmälan.

Så onödigt att ta upp skattemedel till detta, pengarna behövs så mycket bättre i andra delar av skolan och socialtjänsten. 

• Räkan77

Om man tror att skolan måste soc anmäla pga detta så har man inte så bra koll på Socialtjänstlagen. Och det är ok, det behöver man som privatperson inte ha. Men att skolpersonal har så dålig koll tycker jag är skrämmande. De ska inte lägga extra tid på att anmäla oro istället för att prata med föräldrarna och göra en vettig bedömning. Och i detta fall, med den informationen som TS kan ge finns inget skäl för oro pga frukosten. Sen kan ju skolan känna oro för dottern av andra skäl, men frukosten är inte en anledning för en orosanmälan.

Ska de även anmäla alla som hoppar över frukost men som går hem från skolan och gör kladdkakesmet som de trycker i sig? Och de som äter enorma mängder lördagsgodis? Då får de ju orosanmäla halva klasser till slut.

Det är inte alls säkert att rektorn har varit inblandad, all personal har skyldighet att anmäla oro. Sen att rutinen ofta är att det går via rektorn är en annan sak.

• Räkan77

Och återigen kan jag avundas er föräldrar som haft så få problem med era barn att ni inte behövt omvärdera ert föräldraskap från grunden. Eller, just den biten kanske jag inte skulle vilja vara utan då den har gjort mig mer ödmjuk inför familjers olika utmaningar.

Men att tycka att det är skandal att ge sitt barn sötsaker till frukost, då har man sluppit kaoset med barn som inte vill/kan gå till skolan. Vet ni hur många föräldrar som skulle gråta av tacksamhet och glädje om lösningen till hemmasittarproblematiken var att servera munkar och godis till frukost?

• Räkan77
    Anonym (S) skrev 2024-11-27 07:44:29 följande:

Många av er här på familjeliv verkar veta bäst. Men faktum är att barn idag i Sverige mår allt mer psykiskt dåligt. Och en av orsakerna är att barn saknar att få vägledning och gränser. Det anpassas och daltas för mycket. Barn idag klarar inte av att stå emot motgångar och hantera negativa känslor. Diagnoser eller ej. 

Och på vilket sätt ger TS inte vägledning och gränser till sitt barn? Du menar alltså att man inte ska lyssna på dietisters och läkares råd? Alltså att gå emot de som samhället utsett vara experter?

Sen kan det ju i framtiden visa sig att de har fel, men deras professioner baserar sig på den evidens som för tillfället råder. Då ska man alltså inte heller lyssna på kardiologer för behandling av hjärtsjuka barn eller onkologer om barnet drabbas av cancer? 

Och nej, ingen säger att det bästa för TS dotter är att äta massa socker på morgonen. Bara att alternativen är sämre.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost